Gå til innhold

Hvorfor bruker dere ikke omsorgsdager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke regjeringen doblet antall omsorgsdager? Hvorfor unngår dere å bruke de da? Dere = De som klager her inne på hvor grusomt det er å være hjemme med barna deres samtidig som dere har hjemmekontor, og som kommer til å være førstemann til å levere så fort barnehagen åpner. Jeg spør ikke for å være kritisk, jeg er nysgjerrig.

Anonymkode: e2d1d...10f

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det lurer jeg også på.

Anonymkode: 79a2c...f50

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har man hjemmekontor har man ikke rett på å bruke omsorgsdager. Det gjelder for de som må på jobb.

Anonymkode: 34751...52d

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver forventer at vi har hjemmekontor, i utgangspunktet skal kun de som ikke kan ha hjemmekontor ta omsorgspermisjon. 
Dessuten ville studentene mine blitt skadelidende hvis jeg ikke hadde gjort det. Det går ikke an å finne en vikar. Ikke alle har jobber hvor de enkelt kan erstattes, eller hvor det ikke får følger hvis man ikke gjør jobben sin. Så da strekker man seg, da. Kanskje for langt. 

Anonymkode: 1db29...29f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jobben forsvinner ikke selv om man tar omsorgsdager. Har masse jobb som må gjøres uansett om jeg er på jobb eller ikke, så konsekvensen blir at jeg har dobbelt så mye å ta tak i når omsorgsdagene er brukt opp. Det er sikkert slik for mange.

Anonymkode: 3baec...063

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man hjemmekontor har man ikke rett på å bruke omsorgsdager. Det gjelder for de som må på jobb.

Hvor står det?

Anonymkode: b4f2c...da9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det fremdeles bare er snakk om 20 dager for vår del da jeg ikke har krav på omsorgsdager da jeg er ufør med jobb ved siden. Med tre uker hjemme så langt, så hadde de vært brukt opp alt da mannen var hjemme i januar noen dager fordi vi hadde influensa her. Og dette tar slutt en dag, og da vil det være tomt for omsorgsdager. Hva gjør vi da hvis jeg og ungene slås ut av noe? 

Anonymkode: fb1d6...ce8

• Liker 1
Skrevet

Jeg deler det opp. Jobber ikke faste timer på hjemmekontoret men jobber ca 50% av tiden totalt og tar resten i omsorgsdager. 

Min arbeidsgiver, kommunal enhet, sier dette er helt innafor. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke vil være noen til å følge opp klassen min om jeg slutter. Jeg tviler på at det settes inn vikar nå: 

Anonymkode: ae6eb...5f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget oppsummerer krystallklart hvilken virkelighetsfjern virkelighet halve norges befolkning lever i.

Firmaet jeg jobber i går nå konkurs om alle ikke jobber mer enn 100%. Omsorgsdager løser kun problemet til offentlig ansatte.

Det blir litt som å si at kan spise kake, når man blir fortalt at folket sulter fordi de ikke har brød

Anonymkode: de121...224

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Omsorgsdager skal bare benyttes unntaksvis ved hjemmekontor. Unntaksvis vil i praksis si de som ikke kan utføre arbeidet til andre tider på dagen eller har en partner med hjemmekontor eller større barn som kan passe mindre søsken mens de får gjort jobben sin. 

Anonymkode: 1518d...1f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette innlegget oppsummerer krystallklart hvilken virkelighetsfjern virkelighet halve norges befolkning lever i.

Firmaet jeg jobber i går nå konkurs om alle ikke jobber mer enn 100%. Omsorgsdager løser kun problemet til offentlig ansatte.

Det blir litt som å si at kan spise kake, når man blir fortalt at folket sulter fordi de ikke har brød

Dette, +at nestleder sa det nesten rett ut, de som benytter omsorgsdager er nestemann ut i permittering. 

Anonymkode: 0e2a0...d6c

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men jeg sparer litt på de. Vil ikke bruke de opp med engang. 

Anonymkode: dc0dd...b02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Hjemmekontor eller ei er ikke det som er av betydning, men om arbeidstaker er i stand til å gjøre arbeidsoppgavene sine. Man må gå i dialog med arbeidsgiver for å finne ut hva som blir rett. For en del kan det være aktuelt med en kombinasjon. 

Anonymkode: c0252...9a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg. 

Anonymkode: 48138...01c

• Liker 7
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobben forsvinner ikke selv om man tar omsorgsdager. Har masse jobb som må gjøres uansett om jeg er på jobb eller ikke, så konsekvensen blir at jeg har dobbelt så mye å ta tak i når omsorgsdagene er brukt opp. Det er sikkert slik for mange.

Anonymkode: 3baec...063

Samme her. Om jeg tar omsorgsdager så blir det bare et helvete etterpå, siden ingen andre tar mine oppgaver. Derfor jobber jeg ofte til to om natta nå for tiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de forhatte ped.lederne.

I kommunen min har skolesjefen bestemt at ALLE som har barn under 12 år SKAL være hjemme med omsorgsdager. Det gjelder også assistenter i skolene. Vi får ikke noe valg.

Det forventes likevel at jeg jobber med det jeg må gjøre som f.eks foreldrekontakt.

Jeg syns ikke det er greit og mannen min må også ta noen( i følge sin arb.giver). Har vi lov til å være hjemme med omsorgsdager begge to samtidig? Vi aner ikke, og arbeidsgiverne våre sier bare "ja, det må jo gå an". 

Vi har 4 barn under 12 år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke. Hjemmekontor eller ei er ikke det som er av betydning, men om arbeidstaker er i stand til å gjøre arbeidsoppgavene sine. Man må gå i dialog med arbeidsgiver for å finne ut hva som blir rett. For en del kan det være aktuelt med en kombinasjon. 

Man kan prate med arbeidsgiver alt man vil, det forandrer jo null og niks. Om vi ikke jobber går næringslivet og samfunnet under.

Så er det et moralsk ansvar alle har og. Hele vår sivilisasjon står i fare nå, vi må prøve å unngå at det går enda mer til helvete.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en av de forhatte ped.lederne.

I kommunen min har skolesjefen bestemt at ALLE som har barn under 12 år SKAL være hjemme med omsorgsdager. Det gjelder også assistenter i skolene. Vi får ikke noe valg.

Det forventes likevel at jeg jobber med det jeg må gjøre som f.eks foreldrekontakt.

Jeg syns ikke det er greit og mannen min må også ta noen( i følge sin arb.giver). Har vi lov til å være hjemme med omsorgsdager begge to samtidig? Vi aner ikke, og arbeidsgiverne våre sier bare "ja, det må jo gå an". 

Vi har 4 barn under 12 år.

Hm, interessant måte kommunen prøver å lure seg unna utgifter på. Dette tror jeg ikke de har lov til å kreve. De kan ikke kreve at arbeidstakere tar omsorgsdager, så lenge dere er tilgjengelige for å jobbe. 

Det der hadde jeg nektet. Eller kontaktet fylkesmannen. 

• Liker 5
  • Opprett ny...