Gå til innhold

Er 30.000,-/mnd lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt ca 20000 brutto i 15 år nå og har klart å få meg over 2mill huslån og nedbetalt bil. Det går greit, men man kan ikke forvente å dra på kafe og så ofte på kino og andre ting.

Anonymkode: 41244...f33

Hvor fikk du lån?

Anonymkode: c239a...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Jeg er arbeidsledig nå, men har penger i fond og får utbetalt den summen i måneden. Bor i Oslo og det er fullt levbart. 

Anonymkode: 14b7b...02c

Det er forskjell på å holde seg i live, og å leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ajarRun skrev:

Det er forskjell på å holde seg i live, og å leve.

Irriterer meg hver gang jeg ser deg kommentere i forum. 

Anonymkode: c239a...5b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irriterer meg hver gang jeg ser deg kommentere i forum. 

Anonymkode: c239a...5b7

Jeg ser den. Men nå har jeg tatt på meg ansvaret med å være fornuftens stemme. Selvsagt er det å høre sannheten ikke alltid populært da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helsepersonell og jeg tjener mellom 25 og 30 000 netto, avhengig av hvor mange senvakter jeg har.

Anonymkode: 97d1a...a6f

Det er stor forskjell på netto og brutto som i TS sitt tilfelle.

Hva som er god inntekt avhenger av yrke, utdanning og hvor i landet man jobber.

Hva som er nok inntekt avhenger av hvor i landet man bor, hvordan man bor, hvilken livsstil man har osv osv. 

Anonymkode: 8dba6...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brutto er før skatt sant?

syns mange som svarer her er ekle i svarene, kjenner jeg blir provosert, tenk å snakke sånn til andre, håper du blir permittert/sparket nå i disse dager bare for dårlig holdning

Anonymkode: fddbf...9ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynnerlønn i stat og kommune er ca 336.000,- i Oslo.   TS sin lønn er da såvidt over begynnerlønn i full stilling.  Gitt at TS jobber fulltid er dette nok en beskjeden lønn, men kan vel forvente etter noen år å øke en del pga ansennitetstillegg.  Det er heller ikke langt under maks uførepensjon/dagpenger/trygd til sammenligning, de har max 66% av opptil 6G, ca 395.000,- om de da ikke har noen forsikringer eller underavtaler som sikrer høyere inntekt.  Da er lønna til TS ikke så ille, som nok forventes å øke bra i årene som kommer, noe trygdede nok ikke trenger forvente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ajarRun skrev:

Jeg ser den. Men nå har jeg tatt på meg ansvaret med å være fornuftens stemme. Selvsagt er det å høre sannheten ikke alltid populært da.

Du er ikke fornuftens stemme. Du er bare trangsynt. Mye du sier er fornuftig, men det som ikke er fornuftig, er helt på jordet.

Anonymkode: c239a...5b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fantorang1 skrev:

Begynnerlønn i stat og kommune er ca 336.000,- i Oslo.   TS sin lønn er da såvidt over begynnerlønn i full stilling.  Gitt at TS jobber fulltid er dette nok en beskjeden lønn, men kan vel forvente etter noen år å øke en del pga ansennitetstillegg.  Det er heller ikke langt under maks uførepensjon/dagpenger/trygd til sammenligning, de har max 66% av opptil 6G, ca 395.000,- om de da ikke har noen forsikringer eller underavtaler som sikrer høyere inntekt.  Da er lønna til TS ikke så ille, som nok forventes å øke bra i årene som kommer, noe trygdede nok ikke trenger forvente

336 000 får du jo for å vaske (eller det er vel et stykke under minstelønn for renholdsarbeidere?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jobber som har nokså lav sats, sammenfallende med at mange av de yrkene er slitsomme.  All ufaglært arbeidskraft på sykehjem, barnehage, parkvesen, renhold, repespjon, pleie osv. bruker laveste lønnstrinnsnivå som startlønn. Fagutdannede får følgelig bedre betalt for samme jobb, og lønna øker en del med økende ansennitet.

Spranget er på de som har 3-4 års høyskole/universitet eller mer (såkalt gruppe 2), de har hatt fagforeninger som har klart å trekke lønnen opp.  Skjønner overhodet ikke ufaglærte som er organisert; det ikke dem forbundene kjemper opp lønna for, de blir brukt for å vise at det er viktig at utdanningen skal lønne seg og skal øke lønna prosentvis.  Fint for de som tjener godt, ikke like lønnsomt for de som jobber på lave lønnsnivåer.

Endret av Fantorang1
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er lite. Har 63.000 brutto..

Anonymkode: 373ef...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, ajarRun said:

Det er forskjell på å holde seg i live, og å leve.

Hvordan vet du om hvordan jeg lever? Samboer og jeg bruker ca 10000 kr i måneden på mat. Ellers bruker vi ikke så mye penger. Ikke har jeg noe gjeld, ikke har jeg problemer med noe. Som sagt, fullt levelig. 

Anonymkode: 14b7b...02c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Det er å være lavtlønnet etter norsk standard. Men det er jo ikke lite penger av den grunn.

For en syk ting å si!! Jeg er lektor med seks års utdannelse og 10 års ansiennitet og tjener 36 000 utbetalt per mnd. 30 000 er ikke lavtlønnet 

Anonymkode: 12694...c59

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

For en syk ting å si!! Jeg er lektor med seks års utdannelse og 10 års ansiennitet og tjener 36 000 utbetalt per mnd. 30 000 er ikke lavtlønnet 

Anonymkode: 12694...c59

Jo, det er det da absolutt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en syk ting å si!! Jeg er lektor med seks års utdannelse og 10 års ansiennitet og tjener 36 000 utbetalt per mnd. 30 000 er ikke lavtlønnet 

Anonymkode: 12694...c59

TS snakker om brutto, du snakker om netto. Vesentlig forskjell.

Anonymkode: 57fff...e49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, ajarRun skrev:

Det er gørrlite. Aner ikke hvordan noen kan leve på noe sånt. 

Jeg har 18.000 utbetalt. Man tilpasser jo seg til utbetalingen, jeg kan ikke leve som deg som sikkert har mye mer, og du hadde kanskje stresset om du måtte leve på like mye som meg. Men alt går. 

Anonymkode: 98529...b09

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 18.000 utbetalt. Man tilpasser jo seg til utbetalingen, jeg kan ikke leve som deg som sikkert har mye mer, og du hadde kanskje stresset om du måtte leve på like mye som meg. Men alt går. 

Anonymkode: 98529...b09

Jeg kan leve uten penger jeg, men hvorfor vil du det? Hvorfor ikke ta en kjapp utdanning og tjen spenn?

Jeg er helt sikker på at jeg hadde klart meg helt fint på gata i Oslo, bare meg og motorsykkelen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...