Gå til innhold

Hardanger og/eller Voss?


Passepartout

Anbefalte innlegg

Tenker litt på reise etter at alt med Corona er over, og liker spesielt reise rundt i Norge. Ble litt fascinert av Voss etter jeg så på Alle mot 1 på nrk i går, og har allerede tenkt og sett mye på Hardanger som et turmål. Ikke vært på noen av stedene før, men kan noen gi litt tips til hva man kan oppleve (foruten utsøkt norsk natur) og slik på disse stedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voss har vindtunnel hvor en kan fly, de har også Hangursbanen og mye ekstremsport. 

Anonymkode: b79bd...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er på Voss eller i Hardanger, ville jeg tatt begge i slengen, de ligger cirka 1,5 time med bil/buss fra hverandre (litt avhengig av hvor i Hardanger du skal). 

Jeg har en samboer fra Hardanger, så kjenner best til det området. Sørfjorden er generelt nydelig, med bratte fjellsider, grønnblå fjord og fruktgårder på rad og rekke. Stopp i Lofthus og gå Dronningstien, eller ta en lang lunsj i hagen til Ullensvang hotell. Gå på en skikkelig fjelltur opp til isbreen Folgefonna. Ta en svømmetur i fjorden. Dra på sidersmaking på en av de mange gårdene som produserer prisvinnende sider. Om du er på andre siden av fjorden, er det verdt å dra innom Hardanger Folkemuseum for å se noe av den gamle historien og håndverket som regionen er kjent for - hardingfele, hardangersøm etc. Man kan også få kjøpt moreller og jordbær i selvbetjente boder langs bilveien, og det finnes gårdsutsalg hvor man kan få kjøpt tradisjonsmat. 

Anonymkode: f4f58...b9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du først er på Voss eller i Hardanger, ville jeg tatt begge i slengen, de ligger cirka 1,5 time med bil/buss fra hverandre (litt avhengig av hvor i Hardanger du skal). 

Jeg har en samboer fra Hardanger, så kjenner best til det området. Sørfjorden er generelt nydelig, med bratte fjellsider, grønnblå fjord og fruktgårder på rad og rekke. Stopp i Lofthus og gå Dronningstien, eller ta en lang lunsj i hagen til Ullensvang hotell. Gå på en skikkelig fjelltur opp til isbreen Folgefonna. Ta en svømmetur i fjorden. Dra på sidersmaking på en av de mange gårdene som produserer prisvinnende sider. Om du er på andre siden av fjorden, er det verdt å dra innom Hardanger Folkemuseum for å se noe av den gamle historien og håndverket som regionen er kjent for - hardingfele, hardangersøm etc. Man kan også få kjøpt moreller og jordbær i selvbetjente boder langs bilveien, og det finnes gårdsutsalg hvor man kan få kjøpt tradisjonsmat. 

Anonymkode: f4f58...b9e

Enig med ditt forslag om et stopp på Lofthus. Er det barn med på turen, kan nok Ferieparken i Kinsarvik være en fin tur. Fra Kinsarvik kan man gå opp langs Kinso, med flotte fosser oppover, og ønskes en tur inn på Hardangervidda, kan man gå videre mot Stavali. Ellers vil jeg anbefale å leie kano og padle i fjorden, som man kan leie på Lofthus. Videre kan en tur til Eidfjord (ca. 40 min kjøring fra Lofthus) anbefales. En tur til Kjeåsen, spise italiensk is i Eidfjord sentrum, en tur innom Hardangerviddahallen og natursenteret. Odda (30 min fra Lofthus) har også litt å tilby. F.eks. En fjelltur til Rossnos, Eidesnuten eller Jodalsnuten. En tur til Buarbreen anbefales også. 

 

Voss, ca 45 min frå Lofthus, har også mye spennende å tilby. Den nye gondolbanen er vel et must. 

Anonymkode: e9f6e...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...