Gå til innhold

Riktig mengde og antall måltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utgjør det egentlig mye forskjell om man spiser få ganger men mye eller mange ganger men lite? Ila dagen. 

Jeg vil ned 5-6 kg. Men kan ikke spise mindre enn jeg gjør. Tror jeg ligger under 1700kalorier om dagen også.  Men igjenn så spiser jeg 1-2 ganger om dagen (det det sikkert er dumt men det blir sånn..) kan det være grunnen til at jeg ikke går ned i vekt? At det blir 1-2 større måltider? 

Isåfall, hvorfor er det sånn? 

Anonymkode: 944f1...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NixonFan

Antall måltider har ingenting å si for om du går opp eller ned i vekt. Det eneste som har noe å si, er kalorier inn/ut. 

Er du helt sikker på at du, i gjennomsnitt, går i kaloriunderskudd?

Jeg (165 cm/63 kg, trener regelmessig) har et daglig kaloribehov på 2200 kcal/døgn. Jeg må altså spise gjennomsnittlig omtrent 2200 kalorier for å holde vekta. Det tilsvarer 15 400 kcal i uka. Dersom jeg spiser 1700 kcal i døgnet, tilsvarer det et kaloriunderskudd på 500 kcal. Spiser jeg 1700 kcal * 7, tilsvarer det 11 900 kcal i uka. Men, her kommer et eksempel:La oss si at jeg spiser 1700 kcal mandag-fredag. Da har jeg et kaloriunderskudd på 2500 den uka. Dersom jeg i helgen spiser en potetgullpose på 200g (1070 kcal), en sjokoladeplate på 200g (1120 kcal), 200g smågodt (800 kcal) tre glass rødvin (510 kcal), i tillegg til de 1700 kcal om dagen, har jeg spist 3500 kcal ekstra, altså til sammen 15 400 kcal den uken, og vil dermed ikke gå ned i vekt over tid. 

Det høres kanskje mye ut å spise så mye godteri i løpet av en helg, men jeg klarer det lett jeg i hvert fall.  Det er jo mye annen kaloririk kosemat man fort har i seg i løpet av en helg også. Utskeielsene på helg trenger altså ikke være så veldig store for at det skal føre til at vektnedgangen uteblir. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NixonFan skrev:

Antall måltider har ingenting å si for om du går opp eller ned i vekt. Det eneste som har noe å si, er kalorier inn/ut. 

Er du helt sikker på at du, i gjennomsnitt, går i kaloriunderskudd?

Jeg (165 cm/63 kg, trener regelmessig) har et daglig kaloribehov på 2200 kcal/døgn. Jeg må altså spise gjennomsnittlig omtrent 2200 kalorier for å holde vekta. Det tilsvarer 15 400 kcal i uka. Dersom jeg spiser 1700 kcal i døgnet, tilsvarer det et kaloriunderskudd på 500 kcal. Spiser jeg 1700 kcal * 7, tilsvarer det 11 900 kcal i uka. Men, her kommer et eksempel:La oss si at jeg spiser 1700 kcal mandag-fredag. Da har jeg et kaloriunderskudd på 2500 den uka. Dersom jeg i helgen spiser en potetgullpose på 200g (1070 kcal), en sjokoladeplate på 200g (1120 kcal), 200g smågodt (800 kcal) tre glass rødvin (510 kcal), i tillegg til de 1700 kcal om dagen, har jeg spist 3500 kcal ekstra, altså til sammen 15 400 kcal den uken, og vil dermed ikke gå ned i vekt over tid. 

Det høres kanskje mye ut å spise så mye godteri i løpet av en helg, men jeg klarer det lett jeg i hvert fall.  Det er jo mye annen kaloririk kosemat man fort har i seg i løpet av en helg også. Utskeielsene på helg trenger altså ikke være så veldig store for at det skal føre til at vektnedgangen uteblir. 

 

Ja, jeg har tenkt litt på dette.. jeg er ikke en som teller kalorier. Men når jeg tenker på det så kan jeg ikke forstå at jeg når 1700 kalorier om dagen. Men igjenn, fort gjort å glemme småtteri man spiser. 

Noen dager glemmer jeg å spise mat før sent på dagen, spiser da ofte noe enkelt. Spiser jo en del snacks.. men det er ofte dager hvor jeg ikke har spist mat.. uff nå ser jeg virkelig hvor usunn jeg er 😛 

kan man i teorien gå i kaloriunderskudd men ikke gå ned i vekt? Jeg er helt blank på dette så sikkert dumt spørsmål. 

Jeg er 170cm og 56kg. Jeg VET det er lite. Men vil gjerne se ut som før. Kan forsåvidt gå opp i vekt så lenge jeg blir strammere og flatere mage. Har født ett barn så er blitt litt "deigete" i formen😂 

Kanskje feil av meg å si at jeg vil miste kg, vil miste magefett😊 Går jeg opp i kg med muskler osv bryr ikke det meg så lenge jeg blir strammere 

Anonymkode: 944f1...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke gå ned i vekt uten ett kaloriunderskudd. 

Men du KAN bygge muskler og miste fett og dermed se strammere ut, selv om vekta forblir den samme eller til og med går opp. Dette kalles body recomposition. Det krever at du spiser godt sammensatte måltider med proteiner, karbohydrater og fett, regelmessig - og at du følger ett styrketreningsprogram. Men jeg tror det er mye sunnere og bedre enn en slankekur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, NixonFan said:

Antall måltider har ingenting å si for om du går opp eller ned i vekt.

Jo, det har mye å si, faktisk mer enn den håpløse kalorier-inn-kalorier-ut tankegangen som aldri hjelper noen å gå ned i vekt (eller opp for den saks skyld) og holde seg der. Det er fordi måltider påvirker kroppen din på et utall måter ut over bare å tilføre energi. En kalori er ikke en kalori, det er forskjell på om du spiser hele tiden eller sjelden, og det er forskjell på om du spiser et kilo biff eller en sjokoladeplate, selv om de kan måles i samme antall kalorier. Det har også noe å si om du spiser før eller etter at du har trent. Det viktigste å være klar over er hvordan det du spiser påvirker insulinnivået. Hyppige måltider og/eller mye karbohydrater gir deg høyt blodsukker hele tiden, og enkelt forklart er det umulig å brenne fett så lenge insulinnivået er høyt. Om du går med kaloriunderskudd i lang tid vil kroppen også skru ned forbrenningen mye mer enn folk er klar over. Den prøver å holde vekta fordi det å hele tiden få for lite er et signal om at det er dårlig med mat å få. Om du derimot heller spiser deg god og mett med færre måltider, vil forbrenningen øke, fordi kroppen "vet" at den får mat når den trenger det, og trenger ikke være redd for å brenne fettet den har lagret nettopp for det formålet (å overleve mellom måltidene).

Et annet hormon som har mye å si for forbrenningen er "stresshormonet" kortisol. Søvn er ekstremt viktig for nesten alle aspekter av helsen, ikke minst for å unngå eller redusere overvekt. Å telle kalorier er et håpløst foretak fordi det i praksis er umulig å klare å spise akkurat nok for det målet du ønsker. Kroppen justerer dette helt på egenhånd, men om du over tid har lagt på deg noen kilo for mye, er det blitt den nye "normalvekten" for kroppen din. Kjemper du mot det ved å redusere energiinntaket, svarer kroppen ganske snart med å skru ned tempoet og gjør deg både trøtt og sulten. Folk som er naturlig slanke er ikke det fordi de teller kalorier, men fordi de har gitt kroppen det den trenger av aktivitet og næring. Det trenger ikke være komplisert, bare tenk litt på hvilket miljø og hvilken type mat vi er skapt for å leve i. Mer type steinalderkost og mindre drittmat. Du kan ha en sunn og sterk kropp med mye fett, lite fett, mye karbohydrat, lite karbohydrat, med eller uten frukt osv. Men du kan ikke ha en sunn kropp med mat vi ikke er skapt for å spise, som ultraraffinert hvetemel, sukker, transfett, alkohol osv, gjerne i en usalig blanding (chips, smultringer, boller, sukkertøy) mens du ligger på sofaen. Det er ikke lørdagskosen som er problemet, det er resten av uka. Kan ikke huske sist noen satte fram sunn mat på pauserommet...

Noen kjøreregler som fungerer godt for veldig mange er å kutte ned på karbo, spesielt sukker, og øke mengden protein, og intens trening som styrke eller intervaller (du trenger ikke løpe i timevis om du ikke tilfeldigvis liker det).

Anonymkode: 17b8c...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har tenkt litt på dette.. jeg er ikke en som teller kalorier. Men når jeg tenker på det så kan jeg ikke forstå at jeg når 1700 kalorier om dagen. Men igjenn, fort gjort å glemme småtteri man spiser. 

Noen dager glemmer jeg å spise mat før sent på dagen, spiser da ofte noe enkelt. Spiser jo en del snacks.. men det er ofte dager hvor jeg ikke har spist mat.. uff nå ser jeg virkelig hvor usunn jeg er 😛 

kan man i teorien gå i kaloriunderskudd men ikke gå ned i vekt? Jeg er helt blank på dette så sikkert dumt spørsmål. 

Jeg er 170cm og 56kg. Jeg VET det er lite. Men vil gjerne se ut som før. Kan forsåvidt gå opp i vekt så lenge jeg blir strammere og flatere mage. Har født ett barn så er blitt litt "deigete" i formen😂 

Kanskje feil av meg å si at jeg vil miste kg, vil miste magefett😊 Går jeg opp i kg med muskler osv bryr ikke det meg så lenge jeg blir strammere 

Anonymkode: 944f1...a11

Når du er så høy og tynn vil det være ekstremt vanskelig å stramme opp ved å spise i kaloriunderskudd og kroppen din vil tviholde på fettet. Du bør fokusere på styrketrening og mer mat for å bygge musker og da vil du merke en forskjell i komposisjon fettprosent og muskler. 

Anonymkode: 073fe...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...