AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #1 Del Skrevet 5. april 2020 Jeg er blitt litt sånn hobby-fotograf i det siste. Tar bilder av natur, dyr og sånne ting, så det er ikke de helt store motivene. Men nok til at jeg vurdere å bytte verktøy fra kamerat på min Huawei-telefon til et litt bedre kamera. Noen som har tips her? Hva tar dere bilder med? Jeg ønsker jo i utgangspunktet god zoom da, da jeg har sett at man ofte får bruk for det når man tar dyrebilder, naturbilder, osv. Har ikke det største budsjettet heller, men må først å fremst få litt inntrykk av hva som er best å bruke. Anonymkode: 84f90...8e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartgirl Skrevet 6. april 2020 #2 Del Skrevet 6. april 2020 Når jeg går turer tar jeg bilder med mobilen min, for speilreflekskameraet er for tung å gå med. Jeg tar det med av og til når jeg vil fotografere ute. Mobil fungerer fint med godt lys Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2020 #3 Del Skrevet 6. april 2020 Canon EOS R med enten 24-70 eller 70-200 2.8 Anonymkode: 16e6c...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 6. april 2020 #4 Del Skrevet 6. april 2020 Nikon D3 med 80-200 2.8, 150 2.8 macro, 400 2.8, 14-24 2.8-4.5. Mangler noe mellom 24-80 foreløpig, men det kommer etter hvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 6. april 2020 #5 Del Skrevet 6. april 2020 (endret) Jeg hadde speilrefleks tidligere, men følte også at det ble for stort til at jeg gadd å ta det med ut. Var stor entusiasme i begynnelsen, men det dabbet mer og mer av fordi kameraet ble liggende hjemme når jeg dro på tur. Kjøpte meg et litt mer avansert kompaktkamera etterhvert, og brukte det en del, men det ble ikke helt det samme, og sensoren var jo mye mindre. For et par år siden kjøpte jeg meg et speilløst systemkamera, og det ble et enormt løft. På nivå bildekvalitetsmessig med speilrefleksen, med samme fleksibilitet, men en størrelse mye nærmere et kompaktkamera. Har et par kameraer, men det jeg bruker nå er en Panasonic Lumix GX80. Det er vel et av de billigste kameraene på markedet nå, men føler ikke det mangler så mye. Kunne vært kjekt med mikrofoninngang, kanskje. Om du skal kjøpe deg et systemkamera kan det være kjekt å tenke litt på hva slags optikk du kan komme til å trenge. De fleste kommer med et kit-objektiv, med mulig unntak av Sony er de alle sammen ganske bra. Denne her kom med en 12-32mm som er veldig kompakt og helt kurant optisk. Hva du måtte trenger utover det spørs helt på hva slags bilder du har lyst til å ta. Jeg synes det ålreit å ha et par lyssterke objektiver uten zoom, til bruk innendørs og når jeg vil isolere subjektet fra bakgrunnen. Har en Olympus 17mm en 45mm jeg er veldig fornøyd med, og ha som regel de to i veska. Et alternativ til systemkamera er jo et avansert kompaktkamera. Finnes en drøss av dem og, fra relativt billige Fujifilm XF10 og Canon G9X II til småsvindyre Sony RX100 VII, Fuji X100V og Ricoh GRIII. Spørs helt på budsjett og ambisjoner. Endret 8. april 2020 av Okapi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå