Gå til innhold

Spørsmål til erfarne garnbrukere


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Når du skal spleise garn i et arbeid, hvilken metode har du best erfaring med da for at det skal holde i hundre år?
Man kan strikke/hekle trådendene inn. Man kan veve-sy dem inn i garnet med en nål, eller kort og godt lage en
solid knute med begge ender på en gang og feste alt på et senere tidspunkt, men da blir det jo en "bump" som kan
synes om en titter etter. Nylig kjøpte jeg garn hvor en slik "proff" spleisemåte var brukt. Jeg har alltid pleid å klippe
dem bort og gjøre det på gammelmåten, så jeg kan være helt sikker på at det ikke ryker etter litt bruk...men denne
måten som de gjør i fabrikker, hvor to knuter lages, skyves mot hverandre, strammes helt og så klipper en av det
overskytende helt inne mot knuten...det virker usikkert, men er kanskje ikke det siden så mange bruker det i et garnnøste? 

Hva er erfaringen deres her. Sømløse overganger med minimale knuter som ikke syns lyder jo fint, men holder det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det blir best resultat med å strikke det inn over 4-5 masker for så å sy enden inn over 8-10 masker på et annet sted (så det ikke blir klumpete). Det er ikke helt perfekt da det er litt tykkere over de få maskene, så dette er alltid på et sted som ikke synes godt f.eks på siden under ermet på en genser. Aldri opplevd at det har gått opp eller løsnet en tråd. Knuter kjennes for godt.

Vet båtfolk og militære spleiser nydelig, men ull og bomull har blitt litt for glatt slik at det ville tatt en liten evighet å få det langt nok, og her blir det også litt tykkere.

Har bare strikket i ca 18 år, men fra eldre strikkeplagg etter mormor og oldemor vil jeg iallefall si at "strikk dobbelt og sy inn endene" er utrolig pålitelig.

Anonymkode: e1404...274

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forklare, men skal prøve. Dette ligner litt på metoden som beskrives over, men i stedet for å strikke to tråder samtidig, tar man en del fra det gamle garnet og en del fra det nye garnet. Dette forutsetter at man strikker med et garn med to tråder som er «spunnet» slik at det går an å dele trådene i to. Etter at de to trådene fra begge garnnøstene er delt i to, tar man halvparten fra det nye og halvparten fra det andre og strikker så et stykke. Når man i ettertid fester trådene, vil man to tynnere tråder å feste. 
Veit ikke om dette var forståelig, men er ganske sikker på at by kaae har en video på YouTube som viser dette i praksis. 

Anonymkode: 39455...285

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir best resultat med å strikke det inn over 4-5 masker for så å sy enden inn over 8-10 masker på et annet sted (så det ikke blir klumpete). Det er ikke helt perfekt da det er litt tykkere over de få maskene, så dette er alltid på et sted som ikke synes godt f.eks på siden under ermet på en genser. Aldri opplevd at det har gått opp eller løsnet en tråd. Knuter kjennes for godt.

Vet båtfolk og militære spleiser nydelig, men ull og bomull har blitt litt for glatt slik at det ville tatt en liten evighet å få det langt nok, og her blir det også litt tykkere.

Har bare strikket i ca 18 år, men fra eldre strikkeplagg etter mormor og oldemor vil jeg iallefall si at "strikk dobbelt og sy inn endene" er utrolig pålitelig.

Anonymkode: e1404...274

Sånn gjør jeg og det. 

Anonymkode: 248d4...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lite avansert at jeg knyter. Men jeg følger denne tråden, trenger å finne en bedre måte å skjøte tråd på 🙌🏼 Ligger vel masse på youtube, men greit med personlige erfaringer 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hoppetaujenta skrev:

Man kan veve-sy dem inn i garnet med en nål,

Jeg syr dem inn i garnet og så strikkes de inn etterhvert. Det blir litt rufs som stikker ut akkurat i skjøten men det klipper jeg lett vekk når strikketøyet er ferdig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker oftest å bare strikke med nytt garn slik at det blir hull i arbeidet, så knyter jeg det sammen til arbeidet er ferdig før jeg syr. Da bruker jeg altså første steget i skolisseknyte om det gir mening? Ikke en stram knute men slik at det ikke blir hull.  Jeg synes ikke det visea når det er ferdig. Tykt ullgarn spleiser jeg oftest sammen med litt vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det blir best resultat med å strikke det inn over 4-5 masker for så å sy enden inn over 8-10 masker på et annet sted (så det ikke blir klumpete). Det er ikke helt perfekt da det er litt tykkere over de få maskene, så dette er alltid på et sted som ikke synes godt f.eks på siden under ermet på en genser. Aldri opplevd at det har gått opp eller løsnet en tråd. Knuter kjennes for godt.

Vet båtfolk og militære spleiser nydelig, men ull og bomull har blitt litt for glatt slik at det ville tatt en liten evighet å få det langt nok, og her blir det også litt tykkere.

Har bare strikket i ca 18 år, men fra eldre strikkeplagg etter mormor og oldemor vil jeg iallefall si at "strikk dobbelt og sy inn endene" er utrolig pålitelig.

Anonymkode: e1404...274

Jeg gjør også dette. Jeg synes forresten ikke alltid at spleisingen fra fabrikken holder. Stort sett går det jo bra, men noen få ganger har det faktisk gått opp, og det er utrolig kjedelig når man har brukt utallige timer på å strikke et plagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir mening. :)  Takk for bidrag. Alltid hyggelig å utveksle litt erfaringer syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Grønt blad skrev:

Jeg gjør også dette. Jeg synes forresten ikke alltid at spleisingen fra fabrikken holder. Stort sett går det jo bra, men noen få ganger har det faktisk gått opp, og det er utrolig kjedelig når man har brukt utallige timer på å strikke et plagg.

Opplevd flere ganger at spleis fra fabrikk ikke holder 😨 derfor passer jeg alltid på å dra litt på hver side av spleisen for å se om den glipper før jeg strikker med den 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg strikker med ubehandlet ullgarn av type saueull, som finull og lignende garn, pleier jeg å bruke metoden "spyttspleis". Når garn et er spunnet av to tråder f.eks, snurrer jeg opp trådene i et like langt område som jeg planlegger å overlappe garnet med hverandre. Så klipper jeg av den ene av de to deltrådene på hver garnstump. Så fukter jeg de gjenværende garnstumpene med litt vann, legger dem over hverandre og gnir dem sammen mellom håndflatene, sånn at de toves sammen. Da blir det fullstendig sømløst og ikke noe tykt. Det går fint an å bare gjøre det samme uten å dele trådene og klippe, men da blir det tykkere akkurat i spleisen. Denne type spleising funker jo da bare på garn som ikke er superwash, siden det må kunne toves. På superwash-garn pleier jeg bare å la endene henge bak og feste til slutt med en nål.

Slik som dette gjør jeg med ubehandlet ull (har ikke prøvd med alpakka, men det kan kanskje funke det også, det kan jo toves):

https://morcatknits.typepad.com/spitsplicing/2005/03/or_how_to_join_.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint å se bilder av det. Takk for bidrag. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker jeg med tynn, ren ull bruker jeg gjerne å spyttspleise. Om jeg strikker med mohair eller annet «hårete» garn, eller med to tråder, pleier jeg å strikke noen masker med tråd fra både nytt og gammelt nøste. Eller så bare begynner jeg med nytt nøste og fester to ender senere. 
 

Det avhenger helt av garn og prosjekt og kombinasjonen av disse. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.4.2020 den 10.06, Vera Vinge skrev:

Når jeg strikker med ubehandlet ullgarn av type saueull, som finull og lignende garn, pleier jeg å bruke metoden "spyttspleis". Når garn et er spunnet av to tråder f.eks, snurrer jeg opp trådene i et like langt område som jeg planlegger å overlappe garnet med hverandre. Så klipper jeg av den ene av de to deltrådene på hver garnstump. Så fukter jeg de gjenværende garnstumpene med litt vann, legger dem over hverandre og gnir dem sammen mellom håndflatene, sånn at de toves sammen. Da blir det fullstendig sømløst og ikke noe tykt. Det går fint an å bare gjøre det samme uten å dele trådene og klippe, men da blir det tykkere akkurat i spleisen. Denne type spleising funker jo da bare på garn som ikke er superwash, siden det må kunne toves. På superwash-garn pleier jeg bare å la endene henge bak og feste til slutt med en nål.

Slik som dette gjør jeg med ubehandlet ull (har ikke prøvd med alpakka, men det kan kanskje funke det også, det kan jo toves):

https://morcatknits.typepad.com/spitsplicing/2005/03/or_how_to_join_.html

Det samme gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 7.4.2020 den 18.46, PecanPie skrev:

Strikker jeg med tynn, ren ull bruker jeg gjerne å spyttspleise. Om jeg strikker med mohair eller annet «hårete» garn, eller med to tråder, pleier jeg å strikke noen masker med tråd fra både nytt og gammelt nøste. Eller så bare begynner jeg med nytt nøste og fester to ender senere. 
 

Det avhenger helt av garn og prosjekt og kombinasjonen av disse. :)

Sånn gjør jeg også. 

 

Jeg brukte sånn knuter en gang - for å lage "magic ball" når jeg skulle hekle bestemorruter - og de løsnet.... det var ikke moro. Så jeg anbefaler ikke slike knuter. Og jeg opplever veldig sjelden knuter i garn jeg kjøper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...