Gå til innhold

Noen gode tips for hagelek?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn jeg er mye alene med nå (mannen jobber i samfunnskritisk stilling). Jeg har litt dårlig samvittighet for at vi er litt lite ute, men det er rett og slett fordi barna kombinert er i en sånn alder at jeg synes det er vanskelig... Så da lurte jeg på om noen har gode tips til hvordan jeg kan organisere det!

Eldste er tre, elsker å være ute og leke. Er ikke noe problem sånn sett, med mindre hun får et trassanfall. Hun vil veldig gjerne at jeg skal være med å løpe eller herje eller sykle eller hoppe på trampolina, for hun går fort lei av å gjøre det alene.  

Yngste er 1,5 og driver og lærer seg å gå. Nekter å gå ute, og hater å ha på seg ytterklær hvor hun ikke får beveget seg, hater å bli satt ned på bakken, er livredd trampolina om ikke jeg sitter på den med henne på fanget, liker ikke å bli gått fra, (altså at jeg går en meter unna for å hente en leke feks) kan sitte litt på ryggen eller i vogna når vi går tur, men typisk hagelek går ikke.

Jeg venter så veldig på at hun skal bli stødigere til beins og at det skal bli varmere sånn at hun får på seg mindre klær, for akkurat nå synes jeg det er helt pyton å være aleine ute med begge ungene. Får liksom ikke gitt noen av dem den oppfølginga de trenger, og ender opp meg en ildsint 1,5åring og en frustrert treåring, og da er det ikke noe koselig å være ute... 

Noen som har noen gode tips,  uten å halshugge en småbarnsmor som har kjørt seg litt fast? 

Anonymkode: 18133...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker 1,5 åringen sandkasse?

Anonymkode: 83ff5...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker 1,5 åringen sandkasse?

Anonymkode: 83ff5...d7a

I 5 minutter. 

Anonymkode: 18133...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et enkelt pop up telt på Biltema. Enkelt og sette opp og ta ned. Ha liggeunderlag etc i bunn. Der trøyer de seg godt. 
når det blir varmt i været: kjøp båtbane! Unger i alle aldre kan holde på i tiiimesvis! 
 

de to mest populære aktivitetene her, samt trampoline. 

Anonymkode: 0821c...0f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta inneleker ut og la 1-åringen sitte på et pledd og leke. Hva liker ettåringen inne? 

En balje med vann og badeleker og på med regntøy!

Blåse store såpebobler ute.

En ball på trampolinen (om den har nett) kan aktivisere eldste, om å gjøre å ikke bli truffet av ballen når hun hopper for eksempel. 

Ta med en bluetoothhøyttaler ut om spill litt barnemusikk, kanskje det blir bedre stemning :) 

Prøvd skoposer på ettåringen? Kanskje det er lettere enn sko akkurat nå? 

Anonymkode: 83e48...493

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaste ball til begge (volleyball)

bro bro brille

gjemmeleken 

Lage mat ? den yngste kan lage maten (røre i en bolle med sand) mens dere andre leter etter ingredienser. 

taulek hopper over slangen 

 

 

 

Anonymkode: b6b8c...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/5/2020 at 11:43 AM, AnonymBruker said:

Jeg har to barn jeg er mye alene med nå (mannen jobber i samfunnskritisk stilling). Jeg har litt dårlig samvittighet for at vi er litt lite ute, men det er rett og slett fordi barna kombinert er i en sånn alder at jeg synes det er vanskelig... Så da lurte jeg på om noen har gode tips til hvordan jeg kan organisere det!

Eldste er tre, elsker å være ute og leke. Er ikke noe problem sånn sett, med mindre hun får et trassanfall. Hun vil veldig gjerne at jeg skal være med å løpe eller herje eller sykle eller hoppe på trampolina, for hun går fort lei av å gjøre det alene.  

Yngste er 1,5 og driver og lærer seg å gå. Nekter å gå ute, og hater å ha på seg ytterklær hvor hun ikke får beveget seg, hater å bli satt ned på bakken, er livredd trampolina om ikke jeg sitter på den med henne på fanget, liker ikke å bli gått fra, (altså at jeg går en meter unna for å hente en leke feks) kan sitte litt på ryggen eller i vogna når vi går tur, men typisk hagelek går ikke.

Jeg venter så veldig på at hun skal bli stødigere til beins og at det skal bli varmere sånn at hun får på seg mindre klær, for akkurat nå synes jeg det er helt pyton å være aleine ute med begge ungene. Får liksom ikke gitt noen av dem den oppfølginga de trenger, og ender opp meg en ildsint 1,5åring og en frustrert treåring, og da er det ikke noe koselig å være ute... 

Noen som har noen gode tips,  uten å halshugge en småbarnsmor som har kjørt seg litt fast? 

Anonymkode: 18133...17d

Kjenner meg igjen. Glad mine har rukket å bli akkurat 2 og 4 år nå. Minste henger plutselig med på sparkesykkel og det hele. Flaks... skjønner veldig godt problemet ditt!! Så - min første innskytelse er vel vann-lek. Det pleier 3-åringene å elske, og med bøtte/balje og leker i rett høyde funker det vedl fra krabbe-stadiet også. Bare å ha på regnbukse og støvler og la de søle og herje. Mine elsker det. jeg også, hehe. setter meg i solstolen i solveggen med hageslangen og er "vannstasjon". helt ok oppgave for tiden. Så fyller vi bøtter og vannkanner og alt mulig. I går ba vi de vanne plenen. De holdt på en stund, haha. 1,5 år elsker de også å plaske i vann ja... helle og søle, plaske i dammene på terrasegulvet etc. 

Anonymkode: 7901e...219

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! Har bestilt sånn båtbane, og tar med meg andre tips og. I går krabbet minste litt rundt på plenen, så det er absolutt fremgang. Nå satser vi bare på litt greit utevær. Det har jo vært så drittvær i det siste, kaldt og masse vind. Da blir minste hvertfall sur. Så jeg tror nok også det blir hagelek i fint vær og tur i halvfint vær og innelek i drittvær til vi kommer oss over kneika. 

Anonymkode: 18133...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for mange gode tips! Har bestilt sånn båtbane, og tar med meg andre tips og. I går krabbet minste litt rundt på plenen, så det er absolutt fremgang. Nå satser vi bare på litt greit utevær. Det har jo vært så drittvær i det siste, kaldt og masse vind. Da blir minste hvertfall sur. Så jeg tror nok også det blir hagelek i fint vær og tur i halvfint vær og innelek i drittvær til vi kommer oss over kneika. 

Anonymkode: 18133...17d

Det høres bra ut. Du er for det meste alene med barna? 

Trille tur når minsten skal sove mens eldste sykler ved siden av? Kan jo bare gå i nærmiljøet. Vanskelig alder å aktivisere begge på, men lydbøker til eldste mens han holder på med å male, tegne eller plastelina? Spise ute, bare vanlig matpakke /pannekaker /bananlapper og sjokolademelk /kakao. Bake boller, la det bare bli søl og mel strødd utover. Lage pizza sammen, la det bli sølete. La den eldste "lese" for den yngste. La den eldste tørke støv og vaske lister (frivillig selvsagt), hjelpe til med å sortere klær. La minsten sutre litt, den eldste også. Barn har godt av å kjede seg litt. 

Jeg holdt på å foreslå grille ute, men med en på 1,5 bør man være to voksne. Det du kan er å varme wienerpølser og ha i termos og så leker dere at dere er ute på en skikkelig tur. Ville også skjemt de litt bort med en bolle eller litt sjokoladekake, til en viss grad. 

Egentlig tror jeg mange barn får se litt ekstra på tv nå om dagene. Tror de raskt vil finne tilbake til normalen igjen når dette roer seg. Jeg ville satt på et naturprogram, og ikke bare barne-tv. Disco i stua der du danser og synger med? Rollespill der du leker deg litt også? 

 

 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankebiter og hammer og spiker? 

Eller vannlek ute? 

Anonymkode: f7dd4...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 1,5 snart, som bare kan gå hvis vi leier. Jeg har bekkenløsning, så det er ganske slitsomt! Her har det hjulpet å være litt ute hver eneste dag, ofte flere ganger om dagen. Hver gang vi er ute blir hun litt tryggere. Nå kan hun sitte opp mot en halvtime alene i lekekassa. Kjempedeilig for mor 👍🏻

Anonymkode: 7c6a3...d50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter at hvis dere fortsetter å være ute nå vil begge to bli «flinkere» til å leke og være ute. Men du sier det blåser, kan det være en ide å kjøpe noe vindskjerming av noe slag?

Anonymkode: 10052...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.4.2020 den 14.41, Jytte skrev:

Det høres bra ut. Du er for det meste alene med barna? 

Trille tur når minsten skal sove mens eldste sykler ved siden av? Kan jo bare gå i nærmiljøet. Vanskelig alder å aktivisere begge på, men lydbøker til eldste mens han holder på med å male, tegne eller plastelina? Spise ute, bare vanlig matpakke /pannekaker /bananlapper og sjokolademelk /kakao. Bake boller, la det bare bli søl og mel strødd utover. Lage pizza sammen, la det bli sølete. La den eldste "lese" for den yngste. La den eldste tørke støv og vaske lister (frivillig selvsagt), hjelpe til med å sortere klær. La minsten sutre litt, den eldste også. Barn har godt av å kjede seg litt. 

Jeg holdt på å foreslå grille ute, men med en på 1,5 bør man være to voksne. Det du kan er å varme wienerpølser og ha i termos og så leker dere at dere er ute på en skikkelig tur. Ville også skjemt de litt bort med en bolle eller litt sjokoladekake, til en viss grad. 

Egentlig tror jeg mange barn får se litt ekstra på tv nå om dagene. Tror de raskt vil finne tilbake til normalen igjen når dette roer seg. Jeg ville satt på et naturprogram, og ikke bare barne-tv. Disco i stua der du danser og synger med? Rollespill der du leker deg litt også? 

 

 

Her var det mange gode tips :) takk! Er for det meste alene med dem ja, og har hatt hjemmeskole for 20 andreklassinger i tillegg. (Så da har det blitt litt mer tv/iPad for ungene her :(Hjelpes. Veldig godt med påskeferie nå, og satser på mye fint vær sånn at vi kan venne oss mer og mer til å være ute. 

I dag gikk minsten litt frivillig ute, det var stor fremgang. Tror det går litt og litt bedre for hver dag nå! Aquaplay kom på døra i ettermiddag, gleder meg til å vise ungene den i morgen :) 

Anonymkode: 18133...17d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går virkelig så mye bedre å ha ungene ute nå altså. Tilvenning, og bestemt trygghet samt en stor dose tålmodighet. Vi har på litt mindre klær og er heller kortere turer ute. Aquaplay er en kjempehit, og vi har også noen robotfisker som får bo der. Det morsomste de begge vet er å prøve å få tak i dem. 

Minste har også blitt tryggere på trampolina, men er fortsatt fullstendig av av å ha meg i nærheten der. Men hun kan nå krabbe rundt på bakken og reise seg opp og gå fra møbel til møbel. Men jeg har altså fått vasket hele verandaen og alle hagemøblene de siste dagene, mens ungene har holdt på. Suksess! 

Har jo vært noen trassøyeblikk på både eldste og yngste, og jeg lurer jo alltid på hva naboene tenker når begge setter i gang samtidig... Men stortsett går det over. 

Men hva er det med denne vinden om dagen? Bor på Øvre Romerike, så ikke vant til slikt. I dag holder vi oss inne. Har sikra trampolina og hagemøbler. Mulig vi går ut på verandaen og jakter på robotfiskene i løpet av dagen, for den ligger i le. 

 

Anonymkode: 18133...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...