Gjest sliten mor Skrevet 18. juni 2005 #1 Del Skrevet 18. juni 2005 Min bror er gift med det jeg vil kalle en superkvinne. Perfekt hus med toppmoderne innredning og alltid det flotteste og beste og nyeste av alt, superkokk, fotomodellkropp til tross for 3 barnefødsler, pene og ekstremt veloppdragne barn, høy utdannelse, god jobb osv. osv. Sist helg var mine foreldre der og ble selvsagt traktert etter alle kunstens regler, og min mor som mener jeg er familiens store skam (skilt, overvektig, liten slitt leilighet, barn med tilpasningsproblemer) vet å gni dette inn når hun ringer til meg. Nå er jeg invitert dit med barna mine og resten av familien neste helg men jeg vet ikke om jeg orker å føle meg mindreverdig, stygg og mislykket en hel helg og vurderer bare å si at jeg er syk. Noen som har gode råd eller litt trøst å komme med? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melk Skrevet 18. juni 2005 #2 Del Skrevet 18. juni 2005 Lær deg å si ifra når moren din tråkker over streken. Synes ihvertfall det hørtes hyggelig ut for barna dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie Skrevet 18. juni 2005 #3 Del Skrevet 18. juni 2005 Si i fra til moren din og be henne støtte deg i steden for å dytte deg ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubajuba Skrevet 18. juni 2005 #4 Del Skrevet 18. juni 2005 skulle ønske jeg kunne råde deg, men er i samme situasjon som deg... Kommer fra en stor suksessfull familie, med vellykkede søsken, som har vellykkede barn.. Med penger og fin utdannelse og gode jobber. Jeg er med mine barn, min skilsmisse er mer som familiens sorte får... :-? Du får gjøre som meg, forsøk å hev deg over det. Vi er gode som vi er, og fortjener å bli satt pris på. Og barna våre, aller mest barna våre, også. Og hvem vet, kanskje snur vellykkedheten seg en dag..... Stor klem til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 18. juni 2005 #5 Del Skrevet 18. juni 2005 Skal din bror og familien hans få lide, for at din mor er som hun er? Eller er de på samme måte? For er det bare din mor som er slik, ville jeg reist dit med åpent sinn. Ville også sagt i fra på skarpen til min mor, for jeg hadde ikke akseptert slikt snakk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest was Skrevet 18. juni 2005 #6 Del Skrevet 18. juni 2005 Når jeg ser et perfekt hus, med perfekt hage, perfekte unger, perfekte foreldre osv. osv. tenker jeg alltid som så; - hva har de å skjule her... En vellykket fasade betyr ikke alltid et vellykket indre! Tenk på alle de "perfekte" familier som har blitt oppløst. Men fy til din mor, sånn sier hun bare ikke!! Gi henne beskjed, og dra på besøk. Men tenk litt på alt det gode du gjør for dine barn som sikkert din svigerinne ikke har tid til med sine barn når hun har det travelt med klær, holde huset perfekt osv. Jeg er sikker på at du bruker god tid på f.eks. å snakke med barna dine. Det er mye mer verdt enn alt annet! En sitter ikke på gamlehjemmet og tenker på den fine sofaen vi kjøpte i 2005. Da har vi dårlig samvittighet for at vi ikke brukte nok tid på å være sammen med barna. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sonjqa Skrevet 18. juni 2005 #7 Del Skrevet 18. juni 2005 Er man mindreverdig pga skillsmisse? er det du selv som føler deg slik? tror du din svigerinne og bror ser deg slik? Er det ikke du som føler at alt er topp for dem? Ingen er perfekte, hverken hjemme,på jobb eller med barna. takk ja til besøk og la deg oppvarte en helg. kansje de mener du trenger det? er det din mor som har komplekser? siden hun synes du er mislykket? Malen for livet til folk kan vel ikke være din svigerinnes liv? noen fikser jobb og unger og hjem lettere enn andre. tro meg, de har sine problemer. jeg har topp hus med alle hjelpemidler. er i jobb og fikser hjemmet. Fikser mat til gjester osv....tro meg, vi sliter vi også. ser ikke på meg selv som supermenneske. Langt i fra. ser aldri ned på skilte med barn med problemer. alle barn er igjennom noen faser. De kan være tøffe. selv til din bror og svigerinne. selv har jeg vert skilt engang. Sorte får? nei, jeg hadde det fint. dårlig råd en periode, men lykkelig. fri. endelig kunne jeg leve fritt. Aldri hørt eller trodd noen så på meg som fam.sorte får av den grunn. Tvertimot, de så jeg sakte ble meg selv igjen. noen problemer ble det jo med barn og exs, men det forsvant da flere problemer enn hva jeg fikk. Så kos deg på helgebesøk. Ikke tenk på at andre er mere lykkeligere,supre og bedre enn deg. alle mennesker er unike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 18. juni 2005 #8 Del Skrevet 18. juni 2005 Når jeg ser et perfekt hus, med perfekt hage, perfekte unger, perfekte foreldre osv. osv. tenker jeg alltid som så; - hva har de å skjule her... En vellykket fasade betyr ikke alltid et vellykket indre! Må man ha noe å skjule fordi man er "perfekt"? Eller er det det de som ikke er perfekte liker å tro? Skal denne familien skamme seg fordi kona ser bra ut og de har økonomien i orden? Ja, janteloven herjer som vanlig ser jeg. Men, til hovedinnlegget: Denne moren kan ikke være riktig vel bevart, å få datteren sin til å føle seg så mindreverdig er skikkelig ille, og ikke noe en mor skal gjøre. Men å straffe broren og kona fordi de har det bra blir bare dumt, de er da ikke skyld i dette, de lever bare livet sitt. Og hva så at du er skilt, overvektig og hva det skal være? Det er da ikke dette som avgjør om man er perfekt eller ikke. Jeg synes du skal gå og kose deg, og ikke bry deg om hva slags kommentarer du får. Du er perfekt, akkurat slik du er, og hvis ikke moren din kan se det, så er det hennes tap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LoisLane Skrevet 18. juni 2005 #9 Del Skrevet 18. juni 2005 Er svigerinnen din hyggelig? Hva slags forhold har du til broren din? Hvordan går søskenbarna overens? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 18. juni 2005 #10 Del Skrevet 18. juni 2005 Må man ha noe å skjule fordi man er "perfekt"? Eller er det det de som ikke er perfekte liker å tro? Skal denne familien skamme seg fordi kona ser bra ut og de har økonomien i orden? Ja, janteloven herjer som vanlig ser jeg. Men, til hovedinnlegget: Denne moren kan ikke være riktig vel bevart, å få datteren sin til å føle seg så mindreverdig er skikkelig ille, og ikke noe en mor skal gjøre. Men å straffe broren og kona fordi de har det bra blir bare dumt, de er da ikke skyld i dette, de lever bare livet sitt. Og hva så at du er skilt, overvektig og hva det skal være? Det er da ikke dette som avgjør om man er perfekt eller ikke. Jeg synes du skal gå og kose deg, og ikke bry deg om hva slags kommentarer du får. Du er perfekt, akkurat slik du er, og hvis ikke moren din kan se det, så er det hennes tap. Så enig med Arkana. Syns ærlig talt måten du omtaler din svigerinne på er ganske dårlig, du (og flere i denne tråden) får det til å høres ut som om et tilsynelatende vellykket liv er noe man skal skamme seg over, og at det er nødt til å ligge en hel haug skjeletter i skapet (jo mer "vellykket" man er, jo flere mørke hemmeligheter har man.... ? :klø: ) Det er ikke alle som konkurrerer, hvis din bror og svigerinne er hyggelige mennesker, hvorfor skal du ikke dra dit og kose deg? Du er ikke mindreverdig med mindre du selv definerer deg som det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 18. juni 2005 #11 Del Skrevet 18. juni 2005 Syns ærlig talt måten du omtaler din svigerinne på er ganske dårlig' date=' du (og flere i denne tråden) får det til å høres ut som om et tilsynelatende vellykket liv er noe man skal skamme seg over, og at det er nødt til å ligge en hel haug skjeletter i skapet (jo mer "vellykket" man er, jo flere mørke hemmeligheter har man.... ? ) [/quote'] Det var da ikke trådstarter som omtalte sin svigerinne på en dårlig måte her? Hun beskrev vel bare svigerinnen for å belyse problemet med at hennes mor ser ned på henne. Det med skjelettene i skapet var det en annen som dro frem. Synes bare jeg ville si det. Er ellers også enig med Arkana. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 18. juni 2005 #12 Del Skrevet 18. juni 2005 Ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 18. juni 2005 #13 Del Skrevet 18. juni 2005 Må man ha noe å skjule fordi man er "perfekt"? Eller er det det de som ikke er perfekte liker å tro? Skal denne familien skamme seg fordi kona ser bra ut og de har økonomien i orden? Ja, janteloven herjer som vanlig ser jeg. Jepp, janteloven, eller det første som slo meg: Noen har sett litt for mye på Frustrerte fruer... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepus Skrevet 18. juni 2005 #14 Del Skrevet 18. juni 2005 Kan godt forstå at du føler deg litt underlegen. Har det litt på samme måte selv. Vanskelig å gjøre noe med ... Man må nesten bare prøve å tenke at man er bra nok og at ingen er perfekte selvom det kan se sånn ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubajuba Skrevet 19. juni 2005 #15 Del Skrevet 19. juni 2005 Tror ikke det handler så mye om Janteloven når ens fameliemedlemmer får en til å føle seg mindreverdig. Hvordan ville dere ha følt det om ens svigerinne kuttet kontakten med en pga av at en har en sønn med psykiske problemer som da familien skammer seg over? Mange barn får psykiske problemer etter skilsmisser/samlivsbrudd, skal man da stenge det barnet og dens familie ute fordi man skammer seg over det? Mange ønsker ikke å engasjere seg i andres problemer, og mange ønsker en plettfri familie. Selv om det i dag er vanlig med skilsmisser/samlivsbrudd fins det ennå mennesker som føler det som et nederlag og som mener man ikke har gjort nok for å holde familien sammen. For noen mennesker er fasaden utad veldig viktig, og da er det lett å bli sittende tilbake som svarteper for den som ikke er så suksessfull. Det handler ikke om janteloven det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 19. juni 2005 #16 Del Skrevet 19. juni 2005 hvis din svigerinne kutter kontakten fordi din sønn sliter med psykiske problemer, er det vel hun som har det største problemet (og som burde føle seg mindreverdig).. Det kan jo uansett være lurt å huske på at de færreste ønsker å få andre til å føle seg mindreverdige, og at ting ikke alltid er ment slik vi tolker det. En historie har som regel to sider.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ii nå Skrevet 20. juni 2005 #17 Del Skrevet 20. juni 2005 jeg er vel den andre parten i en liknende situasjon, nemmlig "den perfekte svigerdatter" og håper og ber deg om at det ikke går ut over din svigerinne.... Hos oss er det omvendt, nemmlig min svigerinne som hakker på oss fordi vi har det godt sammen, og barna våre (enn så lenge) klarer seg bra, det er galt at jeg liker å vaske, at jeg baker for mye, pynter for mye i huset osv. her kunne jeg lagt ut mye om hva vi syns i vårt ståsted, men velger å la være syns du heller bør snakke med din mor, og forklare henne hva du føler, og hva du tenker om situasjonen. uansett så er det ikke din bror og svigerinne som gjør feil her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest porselen Skrevet 20. juni 2005 #18 Del Skrevet 20. juni 2005 Her var det vel mor som var problemet, ikke svigerinnen. Hva skal med fiender når man har en mor som vet å gni elendigheta inn i deg. Hvis du er fornøyd med din tilværelse så skal du prøve å heve deg over din mors kommentarer, vet at det ikke er lett av egen erfaring. Ikke bestandig like lett å få stikkpiller på alt heller, min mor er ikke så nøye med skilsmisse eller orden i huset, men hun kommenterer bestandig utseendet mitt. Jeg kjenner selvtilliten daler hver gang, men har sagt i fra flere ganger uten at det nytter. Vi får heve oss over disse mødrene våre, vi har sikkert noe som de har savnet i sitt liv. Kanskje motet ditt til å skille seg og leve ditt eget liv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nnn Skrevet 20. juni 2005 #19 Del Skrevet 20. juni 2005 Skjønner deg kjempegodt jeg. For 2 år siden skulle jeg holde konfirmasjon og dermed sende ut innbydelser,men jeg valgte og ikke be alle sammen gett. I 15 år har jeg merket øynene på meg. Jeg leide lokale,hadde 3 retters,ferdig pyntet,bestilte kaker osv,snekra sanger selv og laget hefte osv. Men jeg turde ikke å bli målt opp og ned denne dagen. Så enkelte fikk ikke komme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sliten mor Skrevet 20. juni 2005 #20 Del Skrevet 20. juni 2005 Takk for svar alle sammen. Svigerinnen og min bror er kjempehyggelige, det er min mor som er problemet. Har valgt å sende ungene mine avgårde mens jeg blir hjemme, må bare finne på en bra unnskyldning først. orker ikke hennes kritiske blikk og stygge kommantarer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå