Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er en uke nå, vi har hatt problemer med ammingen, men kommet litt mer igang igjen i skrivende stund. 

jeg har fått tette melkeganger i begge bryst, på størrelse med valnøtter. Det gjør så ubeskrivelig vondt. Har massert brystene i varm dusj/mens jeg pumper, men jeg får ikke bort kulene. Jeg er desperat etter en løsning. Det gjør så ubeskrivelig vondt. Har ikke fått feber, men mistenker at dette vil utvikle seg til betennelse ganske snart om jeg ikke får bukt med problemet. 

hjelp😢😢😢😢

Anonymkode: 1ce44...3d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er så vondt! Jeg har bare råd om å fortsette pumpe, massasje og varmt vann. Da jeg hadde tette melkeganger, måtte jeg bruke hendene for å få ut melk, pumpe var lite effektivt for meg. Et annet tips er å amme mens du står på alle fire så tyngdekraften kan hjelpe.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Paracet og amm til krampa tar deg. Husk å hold puppene varme. Bruk ullpads i bhn og la puppene tørke før du pakker de inn. 

Sleit mye med det selv, det er ikke noe godt. Amming er ofte vondt i starten, men det vil gå seg til snart. 

Anonymkode: 70782...fd1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Amme/håndmelke hver 2.time døgnet rundt (også om natta!), varme, massasje, legg baby til med haken mot kulen. 

For min del får jeg alltid tette melkeganger av pumping. Har du prøvd håndmelking i stede?

Anonymkode: 56d73...f3e

• Liker 4
Skrevet (endret)

Skriver under på rådene over her. I tillegg kan det være lurt å sjekke ut lecitin. Dette får du kjøpt på helsekost butikker og her gjorde det underverker ihvertfall. Det hjelper ikke hvis du først har fått en tett melkegang men som forebyggende mot nye tilfeller 

Endret av Cer3s
Skrev feil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har massert brystene i tre dager med olje og varmt vann. Kulene blir bare større. Mistenker at jeg har fått abscess i det ene brystet😢. Kulen er i løpet av kvelden blitt dobbelt så stor, hele brystet er ømt og varmt. 😢

AnonymBruker
Skrevet

Ammehjelpsgruppen på FB 🥰

Anonymkode: 29ed3...cdc

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte babyolje og håndpumpe. Var kjempevondt. Prøvde massere i dusjen mens jeg håndmelket der å. Gikk over på 2/3 dagen mener jeg

AnonymBruker
Skrevet

Eneste som hjalp meg var å stå bøyd over med puppen oppi en stor skål med så varmt vann som mulig helt til melken lakk litt.

Da tok jeg dype lange strøk uten å massere. Etterhvert sprutet melken ut.

Imgentimg annet hjalp, ikke dusj og amming heller. 

Anonymkode: d3405...53d

Skrevet

IKKE masser brystene. Overhodet ikke rør dem om utdrivningen ikke er i gang (eller du prøver å sette den i gang). Massasje uten t melken renner gjør ingenting godt, og potensielt mye vondt! 

Når melken renner kan du forsiktig stryke mot utgangen, eller legge svært forsiktig press for å øke trykk fra steder pumpen tømmer dårligere. 

Om babyen kun er 1 uke har du nok fremdeles en del brystspreng (google det, det er ikke det samme som melkespreng). Brystene er da veldig opphovnet og harde. Det går snart over!

Om baby drikker bra og ofte nok (begge bryster tømmes minst hver 2-3 time) er dette bedre enn pumping. Legg da til baby slik at haken dens peker mot kulene. Dette fordi baby tømmer best i denne retningen. Forsøk alle mulige stillinger som gjør at du får til dette. 

Husk, pumping gjør ofte vondt verre! Pumpen tømmer ikke like bra, og kan fort føre til overproduksjon! Klarer du deg uten er det lettere å få kontroll! 

Anbefaler også at du legger noe varmt over brystene før amming/pumping slik at fettet er mer flytende. Det kan gjøre at melken tømmes lettere. 

Mange har også god erfaring med lecitin, men dette er mest for å forebygge at det skjer igjen. Når du først har tette melkeganger er det hyppig tømming som er førdteprioritet!

Det aller viktigste er at du tømmer brystet så ofte som mulig, minst hver 2-3 time, også gjennom natten! (Ja, det er utrolig kjipt) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Har massert brystene i tre dager med olje og varmt vann. Kulene blir bare større. Mistenker at jeg har fått abscess i det ene brystet😢. Kulen er i løpet av kvelden blitt dobbelt så stor, hele brystet er ømt og varmt. 😢

Uff da, det kan hende det er betent allerede. Har dere en ammepoliklinikk der du bor som du kan ringe? Kan du ringe barselavdelingen du lå på, pleier ikke de å ha oppfølging så du kan ringe i tre uker? Ring gjerne fastlegen, ikke gå med hovent og varmt bryst. Mulig du trenger antibiotika.

Husk at du ikke skal massere selve kulen, men området mellom kulen og brystvorta. Les dette fra ammehjelpen:

• Klumpen du kjenner i brystet er melken som har hopet seg opp bak tilstoppingen. Når du merker at melken renner kan du massere forsiktigmellom det harde området og brystknoppen. Tenk at du skal løse opp en trafikk-kork: Start ved areola og masser forsiktig mot brystknoppen. Beveg deg stegvis opp mot det harde området, men masser alltid i retning brystknoppen. Ikke masser det harde området, og ikke masser bak tilstoppingen. Dette kan gjøre det verre. Forsiktig massasje av brystet kan hjelpe, som vist i denne filmen. NB! Du skal aldri massere brystet  hardt. Dette kan skade brystvevet, og føre til en betennelsesreaksjon.

https://ammehjelpen.no/tette-melkeganger/

Anonymkode: f3408...037

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når kom melken etter fødsel? Kan det være brystspreng? Da skal man ikke pumpe

Anonymkode: b5e05...4a5

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok brystspreng. Det kommer ofte 4-8 dager etter fødsel. Og kan være helvettes vondt. Ikke pumpe.

Anonymkode: 02eb1...3b7

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Paracet og amm til krampa tar deg. Husk å hold puppene varme. Bruk ullpads i bhn og la puppene tørke før du pakker de inn. 

Sleit mye med det selv, det er ikke noe godt. Amming er ofte vondt i starten, men det vil gå seg til snart. 

Anonymkode: 70782...fd1

Jeg har veldig god erfaring med dette. Tok Paracet slik at det ikke gjorde vondt å amme lengre, så ammet jeg masse, mens jeg samtidig masserte i området rundt og foran kulen, prøvde å «stryke» den mot brystvorta. Har gjort det mange ganger, alltid med heller. 

Håper det løsner snart for deg! 

Anonymkode: bbaae...20b

AnonymBruker
Skrevet

Gå i hi med babyen en dag eller to i senga og amme hele tiden. Det går hjulpet for meg hvertfall. Det er sabla vondt 😭

Anonymkode: 304fe...43f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet mye med det. Fant tips på ammehjelpen om å ta Lecitin forebyggende https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/kosttilskudd-fettsyrer/kosttilskudd-fettsyrer-fettsyrekombinasjon/lecitin-1200mg-100-kap/?gclid=EAIaIQobChMI8MvbnYbS6AIVxKwYCh2u-gmpEAQYAiABEgIUxvD_BwE 

etter jeg startet med det fikk jeg det ikke igjen. Men det som hjalp meg var en flaske med varmt vann som jeg holdt inntil kulen mens jeg ammet. 

Anonymkode: 5567a...965

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet mye med det. Fant tips på ammehjelpen om å ta Lecitin forebyggende https://sunkost.no/produkter/kosttilskudd/kosttilskudd-fettsyrer/kosttilskudd-fettsyrer-fettsyrekombinasjon/lecitin-1200mg-100-kap/?gclid=EAIaIQobChMI8MvbnYbS6AIVxKwYCh2u-gmpEAQYAiABEgIUxvD_BwE 

etter jeg startet med det fikk jeg det ikke igjen. Men det som hjalp meg var en flaske med varmt vann som jeg holdt inntil kulen mens jeg ammet. 

Anonymkode: 5567a...965

Det siste du skriver var det som hjalp meg også, hver gang. 😊

Varmt fuktet håndkle eller en varmeflaske og massere forsiktig når mekestrømmen var i gang. Jeg hadde også brystbetennelse en gang, så ikke nøl med å ringe lege om du får feber ts 

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over, varme kompresser mens du ammer. Jeg har disse fra Lansinoh som bare varmes kjapt i mikro: https://www.jollyroom.no/mamma/ammeprodukter/brystpleie/lansinoh-thera-pearl-3-in-1-hot-or-cold-brystpleie
(de kan også brukes kalde til brystspreng)

bruker de også mellom amming, fyller litt varmt vann på naturebond og kobler på, det hjelper masse og er ikke så aggressivt som vanlig pumping. Pluss så mange varme dusjer du rekker og evt litt håndmelking i dusjen. Pass også på å tømme det tette brystet helt, så ofte du kan og masser mellom kulen og brystvorten når du ammer. Jeg tok også Ibux 4 ganger om dagen på de værste dagene. 
Hovedreglene er tømming, varme, massasje og hvile. 

Anonymkode: f3e1c...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...