Gå til innhold

Jordbær i balkongkasse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte for noen år siden noen balkongkasser jeg tenkte å plante blomster i. Jeg er smurt i sirup, så dette ble det tydeligvis ikke noe av.🙈Har sett flere plante jordbær i potter, så nå har jeg bestillt corona barrotsplanter som leveres i posten i slutten av Mai. Har da ingen unnskyldning for å ikke gjennomføre. Tenkte å båre hull i kassene, ha i lecakuler og jord. Noen tips av noen som har grønne fingre? Hvilken jord? Hvordan oppbevare på vinteren? Under tak, i garasje, gjødsle, ikke gjødsle? Har ikke peiling på planting, men tenkte det var morro for barna å plante noe som gir bær de faktisk spiser 😅

AnonymBruker
Skrevet

Vi har jordbær i balkongkasser hver sommer, om vinteren overvintrer de under hekken, jeg legger dem bare der. Tar plantene ut av balkongkassene, passer på at jordklumpen sitter på.  Nå skal jordbærplanter fornyes innimellom, så ta vare på noen av småplantene som danner seg på de lange skuddene.

Vi bruker vanlig jord kjøpt i sekker på hagesenteret. Jordbær skal ikke ha mye gjødsel, da blir det bare blader. Så vi gjødsler ikke, det holder med det som er i jorden fra før.

Mye sol er viktig, og vi dekker med hønsenetting når bærene modnes, ellers tar fuglene dem. Får ikke så veldig mye jordbær, men nok til en og annen dessert, og de smaker himmelsk!

Lykke til. 

Anonymkode: 889b7...fab

AnonymBruker
Skrevet

Ville kanskje supplert barrotsplantene med noen kjøpt på butikken, så er du sikker på frukt i år (noen barrotsplanter gir ikke frukt før neste år, usikker på om jordbær er sånn). 

Hvor store er kassene? Hvis de er små ville jeg borret hull litt oppe på sidene, slik at de har et vannreservoar i bunn. Hvis ikke renner alt vannet gjennom og de blir tørre på null komma svisj. Ha leca-kulene oppi gamle strømpebukser som du knytter igjen, så slipper du at de blander seg med jorda, og det er enklere å bytte jord senere. Heller ha litt færre og større krukker/kasser, selv om det er dyrere. De holder bedre på fukten, og får plass til mer jord ;)

Ville brukt den jorda du har, blandet med litt gammelt løv/vissent plantemateriale, kanskje litt sand. Kjøpejord får gjerne samme struktur som papp etterhvert, og blir nesten umulig å vanne. 

Mine jordbærplanter har overvintret helt fint uten dekke under takskjegget. Har også en utløper som har overvintret med røttene mellom terassebordene, fullt utsatt for vind og vær 😛 Vil tro at det eneste de (kanskje) ikke tåler er å stå vått eller i en evig sirkel mellom is - vått - is -vått. 

Anonymkode: bb2e2...60f

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville kanskje supplert barrotsplantene med noen kjøpt på butikken, så er du sikker på frukt i år (noen barrotsplanter gir ikke frukt før neste år, usikker på om jordbær er sånn). 

Hvor store er kassene? Hvis de er små ville jeg borret hull litt oppe på sidene, slik at de har et vannreservoar i bunn. Hvis ikke renner alt vannet gjennom og de blir tørre på null komma svisj. Ha leca-kulene oppi gamle strømpebukser som du knytter igjen, så slipper du at de blander seg med jorda, og det er enklere å bytte jord senere. Heller ha litt færre og større krukker/kasser, selv om det er dyrere. De holder bedre på fukten, og får plass til mer jord ;)

Ville brukt den jorda du har, blandet med litt gammelt løv/vissent plantemateriale, kanskje litt sand. Kjøpejord får gjerne samme struktur som papp etterhvert, og blir nesten umulig å vanne. 

Mine jordbærplanter har overvintret helt fint uten dekke under takskjegget. Har også en utløper som har overvintret med røttene mellom terassebordene, fullt utsatt for vind og vær 😛 Vil tro at det eneste de (kanskje) ikke tåler er å stå vått eller i en evig sirkel mellom is - vått - is -vått. 

Takk for tips! Sto at det var fjordårsplanter, så håper på bær i år. Kassene er 80cm bred, men ganske smale. Vil bruke de jeg allerede har, så får vi heller lage bed på plenen om jeg blir bitt av basillen😜  har endel tynne strømpebukser som burde vært kastet, så de skal jeg finne fram😊

Skrevet

Har en innhuk under verandaen der jeg setter hagemøblene om vinteren, kan jeg sette hele kassen dit? Er så grønn på dette😂

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, BettyCooper skrev:

Har en innhuk under verandaen der jeg setter hagemøblene om vinteren, kan jeg sette hele kassen dit? Er så grønn på dette😂

Ja :) Finnes masse blogger og hagesider, anbefaler at du leser litt rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...