Gå til innhold

Vasker dere bilen før EU-kontroll?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg må levere fra meg bilen ren og pen. Men bryr mekanikere seg egentlig om om bilen er litt støvete og skitten på utsiden? Jeg vil vel egentlig helst slippe, men gjør det dersom det har en nytte for mekanikeren.

Jeg vasker bilen med jevne mellomrom altså. Bare gidder ikke akkurat nå

Anonymkode: f7583...c7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, gjør stort sett det. Ikke bare av respekt for mekanikeren, men forventer også omvendt effekt: En bil som er ren signaliserer at eieren bryr seg. Kanskje mekanikerne vil behandle bilen med respekt da også?

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, er redd for å bli dømt av de som måtte se på bilen (jeg vet det ikke henger på greip). Så da vasker jeg den, både på utsiden og inni, fjerner det som måtte være av søppel og rot, og får bilen til å se så fin ut som mulig innen rimelighetenes grenser. 

Anonymkode: 75acc...2dc

  • Liker 1
Skrevet

Vasker den ikke, men tar den med i vaskehallen dagen før og skyller den ordentlig. Da er den ren nok og tørr til den skal inn. 

Skrevet

Det har jeg aldri gjort. Enkelt og greit. Bilen er alltid ryddig innvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Ja alltid. Underspyling, utvendig og innvendig vask. Må da være mye bedre for de som skal gå over bilen. 

Anonymkode: ae089...0dd

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spyler over den hvis den er skitten, ja. Og fjerner tomflasker, søppel og personlige eiendeler, og tar ut hundeburet. Har opplevd at verktøy som lå i en boks i bagasjerommet har forsvunnet. Sjekker også om det har vært bompasseringer i løpet av den tida bilen var på verksted. Skjønner at det av og til er behov for å prøvekjøre, men passering gjennom samme bomstasjon flere ganger i løpet av de 3 dagene bilen var på verksted er ikke greit.f

Anonymkode: 60499...f5f

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 2969b...e2c

AnonymBruker
Skrevet

Det å levere en skitten og rotete bil på verksted er relativt respektløst spør du meg, har dere lyst til å arbeide i søppel, gamle sneiper og skitt ? bilen er tross alt arbeidsplassen til mekanikeren. Bilen trenger på ingen måte å være strøken og skinnene ren, men man forventer normal renslighet.
Og ja, leverer man en skikkelig skitten og rotete bil på verksted så reflekterer det på hva man tenker om deg som person. 
 

Anonymkode: dea4c...051

  • Liker 2
Skrevet

Leverer bilen til service samtidig som EU-kontrollen tas.  For så vidt ren og ryddig bil, men får den tilbake nyvasket og støvsugd.

Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Om bilen er ren eller ikke påvirker ikke kontrollen. Men man kan være såpass snill at man leter frem varseltrekanten.

Skrevet

Spyler over den, bor midt i skogen så med grusvei og regn så blir bilen fortere skitten enn de som kun kjører på asfalt. Fjerner søppel, tørker lett over og eventuelt støvsuger om jeg har dratt med meg grus/annet dritt inn. Måtte ha bilen på hasteverksted (les haste; bilhypokonder, så fort som mulig) for en to tre uker siden, spritet da ned både ratt, håndbrekk, dørhåndtak, girspak etc. 

Typ for EU kontroll så legger jeg refleksvest synlig bak førersetet (har den som regel i hanskerommet) og varseltrekant i samme lomme. 

Men nei, jeg vasker ikke i den grad at bilen lukter nyvasket, skinner som sol på våren etc. 

Skrevet

Prøver å få vasket den før service, samt at de tar motorvask når den er på service for å holde det rent der også. 

Skrevet
På 5.4.2020 den 15.05, Tarmegenbolle skrev:

Om bilen er ren eller ikke påvirker ikke kontrollen

Hvilket er sant om du kjører fx en 2016 Audi  A5.

Kommer du derimot med en 2004 Corolla kan det være en fordel å vaske den.

  • Liker 3
Skrevet
5 timer siden, poli10 skrev:

Hvilket er sant om du kjører fx en 2016 Audi  A5.

Kommer du derimot med en 2004 Corolla kan det være en fordel å vaske den.

Nei, det vil fortsatt ikke bety noe for kontrollen. 

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å kjøre den innom vaskemaskinen, og rydder inni. Støvsuger også opp mye grus og hundehår. Kompisen min er mekaniker og sier jeg ikke trenger det med mindre det er helt jævlig møkkete, men han sier jo også at han foretrekker å jobbe med rene biler. Det er rett og slett mye hyggeligere for dem å stå under en bil som nylig er underspylt enn en som akkurat har kommet opp fra sladding på jordet. 

Anonymkode: d4083...a1e

  • Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Nei, det vil fortsatt ikke bety noe for kontrollen. 

Jo, det kan gjøre det, all den tid det er mennesker og ikke roboter som utfører kontrollen per dags dato.

Hva slags type verksted man besøker har også noe å si.

  • Liker 3
Skrevet (endret)
4 minutter siden, poli10 skrev:

Jo, det kan gjøre det, all den tid det er mennesker og ikke roboter som utfører kontrollen per dags dato.

Hva slags type verksted man besøker har også noe å si.

Nei. Kontrollen utføres etter fastsatte regler. Om det hadde vært roboter som utførte kontrollen kunne det imidlertid hatt noe å si.

Endret av Tarmegenbolle
Skrevet
5 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Nei. Kontrollen utføres etter fastsatte regler. Om det hadde vært roboter som utførte kontrollen kunne det imidlertid hatt noe å si.

Så du mener at mennesker har mindre slingringsmonn i jobben de gjør enn roboter?

Gå og ta deg en bolle du...

Skrevet
3 minutter siden, poli10 skrev:

Så du mener at mennesker har mindre slingringsmonn i jobben de gjør enn roboter?

Gå og ta deg en bolle du...

Det var ikke det jeg skrev, nei.

Tror jeg med noen tusen utførte periodiske kjøretøykontroller bak meg faktisk vet litt om hva det dreier seg om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...