Gå til innhold

Depresjon og angst, e-mestring.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med dette?

Har holdt på med e-mestring i 3 uker nå, og 1 tlf samtale med behandler/ psykolog.

Jeg har prøvd å ha et åpent sinn og gi det en sjangs, men kan ikke fatte hvordan dette kan være til hjelp for meg. 
Jeg opplever det egentlig mest som masete, der jeg hver uke er nødt til å sette opp en plan der alle gjøremål skal skrives opp. Da snakker vi alt fra å sove og stå opp til å legge seg. Så har man alle andre gjøremål mellom det.

Så skal jeg lese en masse greier, og her mister jeg fort tråden. Jeg leser, men skjønner ikke så mye, og husker ihvertfall ingenting.

Jeg skal jo også sette opp noen mål, men når jeg får spørsmål om hvordan det går med målene mine, så husker jeg ikke hva jeg skreiv, og må bruke mye tid på å finne de målene jeg har skrivd på nettsiden.

Er det noen her med erfaring fra e-mestring? Hjalp det noe? Besto behandlingen kun av å jobbe på nett, eller var det timer med psykolog også? 

Anonymkode: b6f95...8be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det assistert.no du bruker? Kognitiv tanketerapi? Har selv prøvd det. Fungerte ok for min del. Følte jeg ble mye bedre en periode, men etter å ikke ha truffet terapeuten på en måned nå, så har jeg fått tilbakefall. Har ikke brukt e- læringsprogrammet heller.

Anonymkode: 11b3c...7bc

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det assistert.no du bruker? Kognitiv tanketerapi? Har selv prøvd det. Fungerte ok for min del. Følte jeg ble mye bedre en periode, men etter å ikke ha truffet terapeuten på en måned nå, så har jeg fått tilbakefall. Har ikke brukt e- læringsprogrammet heller.

Anonymkode: 11b3c...7bc

Det heter emestring det jeg bruker, men de ulike regionene har kanskje forskjellige navn på det, men at det er samme opplegg?

Jeg har ikke truffet terapeut i det hele tatt, kun snakket med h*n en gang på tlf i løpet av disse ukene.

For meg så virker dette ganske hensiktsløst  der jeg føler at jeg skal behandle meg selv. Noe som er vanskelig da jeg sliter med å forstå hva jeg leser, samt å huske det. Informasjonen passerer bare hjernen for deretter å forsvinne 😳

Tror nok ikke denne formen for behandling får meg raskere «frisk» eller tilbake i jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Slike plattformer kurrerer ingen i løpet av natta. Det gjør for øvrig ikke vanlig terapi heller. 

Det handler om å formidle kunnskap, teknikker og tankemønstre, slik at du kan benytte denne lærdommen ute i det virkeligere liv over tid. Skal du kurrere depresjon og angst gjennom dette må du vie mye innsats og tid på det, og gå all-in. Det hjelper ikke å være halv-fokusert eller delvis fraværende, eller sitte å vente på mirakler. Du må gjøre jobben selv. Hva annet kan du forvente egentlig? Skal man ut av slike tilstander må man uansett gjøre jobben selv. Ingen gjør den for deg, selv om de fleste tror det. 

Så gi det oppmerksomhet, og gi det tid. Gi opplegget plass i livet ditt, og test ut disse teknikkene. La dem bli en del av deg. Det krever mye i fra deg, men vil absolutt være verdt det. Gi det 6-12 måneder til å teste, feile og lykkes. Så får du se hva som hjelper deg og hva som ikke gjør det. Ofte merker man ting endres ganske raskt, men det betyr ikke at du har lykkes enda. Veien er lang og kronglete. 

Noe sier meg at du ikke har gått inn med den motivasjonen som trengs. Iallefall hvis du forventer resultater etter 3 uker, selv om du ikke er helt fokusert. 

Anonymkode: ebf66...027

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det har nå gått enda noen uker med emestringskurs, og jeg føler enda ikke at dette treffer meg. Jeg har enda ikke hatt annen kontakt med terapeuten enn en tlf samtale.Oppgavene er vanskelige og tunge og gjennomføre, så dette er mer belastende for meg enn til hjelp. Man skal svare på oppgaver og spørsmål som har med angst og gjøre, men jeg får ikke hjelp med det som er mine problemer. Men, men, å holde på sånn som dette gjør jo bare at jeg blir gående lenger sykemeldt...

Observerer at en tidligere i tråden skreiv at det er ingen hokus pokus kur, og at man må gjøre jobben selv. Ja, greit at jeg må gjøre jobben selv, men da må jeg jo få de riktige verktøyene. Verktøyene som hjelper meg med mine problemer, og ikke generell depresjon. Hadde også hjulpet på å faktisk kunne snakke med terapeuten innimellom. 

Å du rett over her som mener at jeg ikke går all in i dette, nei, selvsagt gjør jeg ikke det når jeg opplever det som mer belastende enn til hjelp, jeg har kun hatt en tlf samtale med terapeut og aldri møtt denne personen, jeg får ikke hjelp med mine problemer og vet dermed ikke hvordan jeg skal gå videre i livet. 

ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...