Gå til innhold

Merkelig ubehag i halsen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har i det siste vært plaget med en slags ubehagsfølelse i hals/kjeve region. Såpass slitsomt at jeg når kryper til kors og velger å skrive om det i et åpent forum for å se om det er noen som kan ha opplevd noe lignende. Jeg har vært hos lege for noen uker siden, hvor legen kjente på halsregion og sjekket meg for virusinfeksjoner. Tok også blodprøver for å se om det kunne være vitaminmangel. Legen fant ingen hovne lymfekjertler eller tegn på sykdom/virus. Saken er at følelsen oppstod helt plutselig. For å beskrive plagene jeg opplever er det som at det konstant er spenninger i halsen min, og at jeg ikke får til å slappe av ordentlig til tross for at jeg prøver så godt jeg kan. Det er noen ganger slik at det er slitsomt bare å skulle snakke, og denne følelsen kommer og går i perioder. Jeg skjønner bare ikke hva det er for noe, og vet ikke hvem jeg eventuelt ska henvende meg til eller hva dette kan være. 

Jeg har aldri før opplevd lignende. Da jeg dro til legen med det for noen uker siden hadde jeg kjent dette "ubehaget" i omtrent en uke. Noen perioder i denne uka ble det såpass omfattende at jeg til slutt sprakk og måtte ty til tårene fordi ubehaget ble for stort. Følelsen forsvant igjen etter en uke, og ble borte i 2-3 uker. Nå har den mer eller mindre kommet tilbake igjen, bortsett fra at tårene til slutt presser seg på. Det er en slags indre spenning i halsen, i allefall en ubehagsfølelse jeg så inderlig vil ha bort.. Men det er vanskelig å beskrive, og det er vanskelig å få gjort noe med det når jeg ikke engang forstår hva det er for noe. Det er som om halsen spenner seg ufrivillig(?). Jeg velger å skrive det som ubehag, fordi det ikke er direkte smertefullt. Men det er hemmende nok som det er. Håper noen har noen råd om hva det kan være. Jeg vet at jeg må til lege for å få et ordentlig svar, men jeg setter pris på andres tanker om hva dette kan dreie seg om :) 

Anonymkode: 13634...e5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Angst kan kjennes ut på den måten i halsen. Har hatt det selv, kjennes stramt/trangt ut. 

Anonymkode: dabd3...f96

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Angst kan kjennes ut på den måten i halsen. Har hatt det selv, kjennes stramt/trangt ut. 

Anonymkode: dabd3...f96

Men jeg har aldri før slitt med angst, og skjønner ikke hvorfor jeg skulle fått symptomer på det. Jeg trenger hjelp til å forstå. Skjønner ingenting av dette rett og slett. Vet bare at jeg ikke vet hva som "feiler" meg og blir sliten og irritert når følelsen oppstår ettersom jeg ikke skjønner hva det er for noe.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig stresset en periode og følte at hele halsen var anspent og stram og klarte ikke slappe av. Føltes som at musklene ukrontrollert strammet til når jeg stresset. Veldig ubehagelig og smertefullt. Dette ga slipp etter masse fysikalsk behandling og jeg endret på noen ting i livet mitt, mindre stress. Kan det være noe lignende?

Anonymkode: a7994...148

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig stresset en periode og følte at hele halsen var anspent og stram og klarte ikke slappe av. Føltes som at musklene ukrontrollert strammet til når jeg stresset. Veldig ubehagelig og smertefullt. Dette ga slipp etter masse fysikalsk behandling og jeg endret på noen ting i livet mitt, mindre stress. Kan det være noe lignende?

Må legge til at når dette skjedde så gjorde det vondt og jeg klarte nesten ikke snakke. Følte det strammet seg oppover i hodet. Men var halsen som var veldig ubehagelig, skremmende.

AnonymBruker
Skrevet

Kan nevne at jeg noen ganger føler en slags "stråling" opp mot ørene? Sikkert fordi musklene spenner seg mot regionen der og.. Jeg vet ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville forsøkt med et par legemidler, for om mulig å få en pekepinn på hva det kan skyldes:

1. Paracet

2. Noe beroligende, for eksempel Sobril, som du kan få resept på av legen din

Jeg har vært borti smerter som ikke egentlig kjennes ut som smerter, og det tok meg lang tid å finne ut at vanlig smertestillende hjalp. Det er derfor jeg foreslår å prøve det, selv om beskrivelsen din ikke stemmer med hvordan jeg opplevde det.

Anonymkode: 4c6c4...9b4

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må legge til at når dette skjedde så gjorde det vondt og jeg klarte nesten ikke snakke. Følte det strammet seg oppover i hodet. Men var halsen som var veldig ubehagelig, skremmende.

Det høres gjenkjennbart ut. Jeg har vært en god del stresset, egentlig veldig stresset over en lengre periode. Men det skremmer meg at følelsen dukker opp igjen nå når jeg har vært i hjemmekarantene i over 3 uker. Skulle tro jeg fikk slappet av nok til at det skulle gi seg da. Skremmende er rette ordet, jeg opplever det skremmende å ikke forstå dette. Går å grubler hele døgnet, og forsøker å skyve det bort så godt jeg kan, men det ser ikke ut til å forsvinne.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt panikkangst anfall en gang og da begynte det slik. For to uker siden fikk jeg følelsen igjen og var sikker på at nå hadde jeg fått korona. Tok to Paracet før jeg la meg på kvelden og neste dag var det borte. Tror rett og slett jeg hadde sett for mye på korona nyhetssendinger og begynte å bli stresset. Ble permittert i samme periode og var redd for å bli syk i tillegg. 

Anonymkode: 6487e...045

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt panikkangst anfall en gang og da begynte det slik. For to uker siden fikk jeg følelsen igjen og var sikker på at nå hadde jeg fått korona. Tok to Paracet før jeg la meg på kvelden og neste dag var det borte. Tror rett og slett jeg hadde sett for mye på korona nyhetssendinger og begynte å bli stresset. Ble permittert i samme periode og var redd for å bli syk i tillegg. 

Anonymkode: 6487e...045

Jeg har gått med dette i perioder nå. Første gang varte det i 8 dager. Så forsvant det i en 3-4uker. Nå dukket det opp igjen for en 2-3 dager siden. Har ikke hatt panikkanfall av noe slag. Er bare veldig ubehagelig å føle at en ikke klarer å slappe av i muskulaturen i halsregionen. Når jeg våkner om morgenen er det ikke store plager, men det er som om det kommer i løpet av dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som angst. Så det beste er å prøve å overse det så godt du kan og håpe på det beste!

Anonymkode: 57c60...894

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg har aldri før slitt med angst, og skjønner ikke hvorfor jeg skulle fått symptomer på det. Jeg trenger hjelp til å forstå. Skjønner ingenting av dette rett og slett. Vet bare at jeg ikke vet hva som "feiler" meg og blir sliten og irritert når følelsen oppstår ettersom jeg ikke skjønner hva det er for noe.

Har du veldig stram muskulatur i halsen/rundt halsen? Kanskje det kan påvirke? Har du prøvd å ta smertestillende for å se om det hjelper på følelsen? Nå bare synser jeg altså, da jeg aldri har opplevd dette. Har legen undersøkt alt som kan undersøkes i forbindelse med dette?

Men angst kan komme som lyn fra klar himmel. Jeg har slitt med angst i over 10 år og hos meg så kom det som lyn fra klar himmel en dag. Det var ingenting spesielt som hadde skjedd. Så lenge legen ikke finner noen fysisk grunn til at du føler dette i halsen, så kan det være psykisk, rett og slett. Og det gjør jo det litt verre, for man kan ikke bare skru på en bryter i kroppen og så går det over på mirakuløst vis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kittykat skrev:

Har du veldig stram muskulatur i halsen/rundt halsen? Kanskje det kan påvirke? Har du prøvd å ta smertestillende for å se om det hjelper på følelsen? Nå bare synser jeg altså, da jeg aldri har opplevd dette. Har legen undersøkt alt som kan undersøkes i forbindelse med dette?

Men angst kan komme som lyn fra klar himmel. Jeg har slitt med angst i over 10 år og hos meg så kom det som lyn fra klar himmel en dag. Det var ingenting spesielt som hadde skjedd. Så lenge legen ikke finner noen fysisk grunn til at du føler dette i halsen, så kan det være psykisk, rett og slett. Og det gjør jo det litt verre, for man kan ikke bare skru på en bryter i kroppen og så går det over på mirakuløst vis.

Når jeg kjenner på halsen min så kjennes den stram ut. Jeg prøvde første gangen ubehaget dukket opp i halsen å ta en paracet, uten noen spesiell virkning. Legen kjente bare rundt halsen min og så i halsen, samt kjente på skuldrene/ryggen og sa den var veldig stiv. Sa det kom av stress/anspenthet over lengre tid. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt dette noen ganger.

Tok det opp med legen, som kjente etter og fant ut at det måtte være angst/stress. Når jeg får det er det alltid i en stressende periode i livet, og det går alltid over til slutt selv om det er ubehagelig.

Å jobbe aktivt med å "tvinge" kroppen til å fysisk slappe av kan hjelpe. Vær obs på hvordan du sitter, om du strammer noen muskler, om du gnisser tennene dine, osv. Se for deg at hele kroppen slapper helt av, kroppsdel for kroppsdel, gjerne mens du ligger i senga på ryggen. Se for deg at kroppsdelene slapper så av at de synker nedi senga litt. Se om det kan hjelpe på, se om du kjenner noen forskjell i kroppen din når du gjør det. For gjør du det, er det en god sjanse for at du faktisk strammer noen muskler likevel, og da vet du jo konkret hva problemet er. :) 

Anonymkode: 52a0a...8b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt dette noen ganger.

Tok det opp med legen, som kjente etter og fant ut at det måtte være angst/stress. Når jeg får det er det alltid i en stressende periode i livet, og det går alltid over til slutt selv om det er ubehagelig.

Å jobbe aktivt med å "tvinge" kroppen til å fysisk slappe av kan hjelpe. Vær obs på hvordan du sitter, om du strammer noen muskler, om du gnisser tennene dine, osv. Se for deg at hele kroppen slapper helt av, kroppsdel for kroppsdel, gjerne mens du ligger i senga på ryggen. Se for deg at kroppsdelene slapper så av at de synker nedi senga litt. Se om det kan hjelpe på, se om du kjenner noen forskjell i kroppen din når du gjør det. For gjør du det, er det en god sjanse for at du faktisk strammer noen muskler likevel, og da vet du jo konkret hva problemet er. :) 

Anonymkode: 52a0a...8b8

Tusen takk for tipset. Jeg skal forsøke å slappe av så godt jeg kan og se om det går gradvis over. Betryggende å høre at det alltid vil gå over til slutt, for jeg hadde blitt fullstendig nuts dersom dette var langvarig😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...