Gjest titten tei Skrevet 18. juni 2005 #1 Skrevet 18. juni 2005 Er mattematikkdelen av ingeniørutdanningen vanskelig? Har jobbet helt siden videregående(6-7 år) og har vel muligens glemt det meste om vinkler, grafer og 3.grads ligninger fra vgs. Går utfra at motiviasjonen blir en annen når man starter høyere utdanning på vei mot det man ønsker å jobbe med enn når man satt over bøkene på videregående fordi man "måtte" gjennom det? Og hva med slike sommerkurs i matte og fysikk som enkelte skoler tilbyr. Er disse noe å satse på for å få oppfrisket kunnskapen?
Gjest gjesta Skrevet 18. juni 2005 #2 Skrevet 18. juni 2005 heisann. typen min e akkurat ferdig utdanna bygg-ingenør, og der va det masse masse matte... virka nesten som om det va det faget besto av. han va kjempeintressert i det, og da gjekk det bra... trur at om du lika matte skal ikkje det vere nåke problem...
hilli Skrevet 18. juni 2005 #3 Skrevet 18. juni 2005 Det er stor forskjell på matte på vgs og på universitetet(har ikke gått på høgskole). Et halvårs vgs pensum er mer som én ukes pensum på universitetet, så det er ikke så mye å repetere akkurat. Det er en fordel å ha "matte-tankegangen" i orden før du går på, men selve innholdet blir repetert. Huff, det ble litt komplisert, men håper du skjønner hva jeg mener. Selv hadde jeg ett års pause etter videregående før jeg begynte med matte på ntnu og det var ganske hardt for min del, jeg hadde problemer med å komme inn i tankegangen, og var vel ikke den mest flittige studenten heller . Det er mye som skal læres så du bør være motivert og ha god studieteknikk(osmoselæring er ikke mulig i matte...), men det blir mye lettere etterhvert!
Gjest titten tei Skrevet 18. juni 2005 #4 Skrevet 18. juni 2005 Ouch. Nå ble jeg mer i tvil her. Var ekstremt skolelei, ikke verdens beste elev på videregående og hadde dårlige karakterer i matte fordi jeg ikke gadd å bruke tid og krefter på skolearbeidet. Er det noen nautikkingeniører(høgskolen i tromsø) her som kan fortelle litt om matten og fysikken i studiet?
vilde Skrevet 18. juni 2005 #6 Skrevet 18. juni 2005 Ville absolutt fått med meg sommerkurset, en forutsetning for å forstå og bestå matematikk og fysikk i en ingeniør utdanning er iallefall at videregående pensum er helt klart, da det bygger videre på dette. Ellers er det bare hardt og jevlig arbeid som teller. Hvis du møter opp på forelesninger, gjør forberedelser og etterarbeid, så går det bra. Men husk, det er blir stress hvis man sluntrer unna et par uker.
Gjest titten tei Skrevet 18. juni 2005 #7 Skrevet 18. juni 2005 Så det er riktig som enkelte påstår at du ikke trenger å ha en 5'er i matte fra vgs for å begynne(og bestå) ingeniørutdanning?
hilli Skrevet 18. juni 2005 #8 Skrevet 18. juni 2005 Så det er riktig som enkelte påstår at du ikke trenger å ha en 5'er i matte fra vgs for å begynne(og bestå) ingeniørutdanning? Absolutt ikke, men du bør ha litt ståpå-vilje. Matte er 90% jobbing. Du bør selvfølgelig ha en viss interesse og forståelse for tall. Folk som jobbet hardt med matte og "bare" fikk en treer f.eks, burde kanskje studere noe annet.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 18. juni 2005 #9 Skrevet 18. juni 2005 Jeg tok matte på UiO, den gang het det MA001. Fikk tilbud om to ukers intro/oppfriskningskurs siden jeg ikke hadde 3MX fra vgs. I løpet av de to ukene lærte jeg hele pensum for 1.-3. klasse på vgs - og jeg skjønte det! Jeg falt helt av lasset i 2.klasse på vgs, og valgte derfor bort matte i 3. klasse. Det skal sies at foreleseren vi hadde på det introkurset var fantastisk, og alt gikk inn med en gang han forklarte det. Var dessverre ikke så heldig med foreleseren i MA001, så jeg falt av lasset igjen
Trudi Skrevet 18. juni 2005 #10 Skrevet 18. juni 2005 Matte på vdg og universitet er to vidt forskjellige ting. På en ingeniørutdanning vil du lære matte for å bruke den til noe praktisk. På vdg lærte vi jo bare en haug med ting uten å se den praktiske nytten. Ikke la matten hindre deg en ingeniørutdanning, ihvertfall!
Gjest titten tei. Skrevet 19. juni 2005 #11 Skrevet 19. juni 2005 Var det jeg og tenkte. Regner med at det blir endel matte i forbindelse med navigasjon og lignende og ikke bare en haug med 3.gradsligninger bare fordi "det er så morro"
Wayah Skrevet 20. juni 2005 #12 Skrevet 20. juni 2005 Jeg jobber som studentassistent på innføringskursene, og kan med hånda på hjertet si at hvis du jobber og tar deg tid til å komme på øvinger og spørre om hjelp når du trenger det så ordner det seg! Det kan være lurt, siden du ikke har gått på skolen på en stund, å ta forkurs, selv om det er et ekstra år. Ellers så har kanskje skolen din tresemestersordning hvor en får noe bedre tid til å komme gjennom matematikken og fysikken. Men at all matematikken er praktisk orientert og skal kunne brukes til noe er nok litt overdrevet... Realfagene på ingeniørutdanningen er med fordi tradisjonelt så skal ingeniøren være en 'potet' som kan brukes til alt. Derfor ble realfag påkrevd og pensumet satt slik at en må ha dette for å få tittelen (høgskole)ingeniør, som er/var en beskyttet tittel. Det systemet er forresten foreldet nå... Uansett, matematikken - og fysikken er med for at du skal få lov til å ha tittelen du får når du er ferdig. Pensumet er litt foreldet, i og med at idag kan kalkulatoren eller et dataprogram løse saken for deg. Argumentet for å beholde realfagene er vel siling av useriøse studenter, og at du skal ha forståelse for hva du gjør, og så klart at du fort kan komme til å trenge noe av det. Jeg synes du skal prøve deg jeg, bare husk på at for at du skal bestå så må realfagene faktisk prioriteres, det er ikke barneskolen lenger
Gjest titten tei Skrevet 20. juni 2005 #13 Skrevet 20. juni 2005 Var tresmestersordning jeg mente når jeg sa sommerkurs ja. Det forkurset over ett år har ikke noe for seg for min del da jeg har alle fagene jeg trenger bortsett fra 3 mx og årskurset tar opp alle slags allmennfag. Selv tror jeg jeg kommer til å stille med en annen motivasjon nå enn da jeg var på videregående skole og hadde matte fordi jeg måtte. Kommer vel til å se endel matte brukt i forbindelse med navigasjon kan jeg tenke meg, og det er jo områder som interesserer meg. Hvor er det du er studieassistent hen Wayah?
Wayah Skrevet 20. juni 2005 #14 Skrevet 20. juni 2005 Jeg er på Høgskolen i Agder, mao nesten helt i den andre enden av landet 8) Har jobba med både forkurset, matte grunnkurs(eller kalkulus) og andre løsninger som brukes. Det er fryktelig vanlig at studentene sliter mye med realfagene, og min erfaring er at en trenger å ta det grunnleggende mye mer ordentlig enn det gjøres nå. Det er slett ikke enkelt å bruke L'Hôpitals regel og regne ut volumer og sånt når en ikke kan derivere og integrere fordi en ikke klarer potensregning, ganging, deling, pluss og minus... Bare for å ta det i nedadgående rekkefølge. Hvis du er litt usikker på noen av de fem siste, så terp som bare rakkeren, du trenger det!
Smashing Skrevet 20. juni 2005 #15 Skrevet 20. juni 2005 Hei! Mannen min er akkurat ferdig utdannet ingeniør. Han slet sinnsykt med matten selv om han alltid har fått bra karakterer der. Strøk 2 ganger før han fikk det til. Men, det hadde nok mye med motivasjonen å gjøre. Han hadde jobbet i mange år og så tilbake på skolebenken. Hvis du bare er innstilt på å jobbe hardt går det nok bra:)
kiri Skrevet 20. juni 2005 #16 Skrevet 20. juni 2005 En bekjent var også borte fra skolebenken noen år før han begynte på siving. Da datt han av matta med en gang og utsatte den glatt til neste år. Så viste det seg at flere av fagene bygget/brukte det de lærte i matte1 og dermed datt han av der og. Andre året blei ikke bedre og han bestemte seg for å begynne helt på nytt. Denne gang på vanlig ingeniør. Da tok han et oppfriskningskurs i tre uker før studiestart og fikk ting med seg fra grunnen. Han hadde ikke gode karakterer i matte fra vdg, men har absolutt hodet for matte. Enden på visa er at hadde han tatt dette kurset før han begynte på siving hadde han ikke sløst bort to år. Kurset anbefales derfor på det sterkeste!
Cata Skrevet 20. juni 2005 #17 Skrevet 20. juni 2005 Som med alt annet: det kan læres hvis du jobber med det. Og det må du. Ingeniørhøgskolematten er riktignok et par hakk over videregående hva nivå angår, men hvis ikke innholdet har forandret seg ve-e-e-ldig mye de siste årene, så er det absolutt overkommelig. Men, som sagt, ta gode notater og jobb godt med øvingene dere får så går det (nesten) helt sikkert bra. Når du har vært borte fra realfag en tid, så blir de første par månendene tøffe, men så får du gradvis taket på det igjen.
Gjest titten tei Skrevet 21. juni 2005 #18 Skrevet 21. juni 2005 Ser mørkt ut for tiden, så det kan hende jeg må se meg om etter en annen skole. Kurset begynner mandag, og i dag fikk jeg melding om at jeg fikk avslag på søknaden om studentboliger. Kryss fingrene for at jeg greier å finne et sted å bo fort da dere... :-)
Gjest nautilus Skrevet 21. juni 2005 #19 Skrevet 21. juni 2005 Vil påstå at har man under en 4'er i matte fra videregående, så kan det være lurt å se på noe annet enn ingeniørutdannelse.
snabel Skrevet 22. juni 2005 #20 Skrevet 22. juni 2005 Vil påstå at har man under en 4'er i matte fra videregående' date=' så kan det være lurt å se på noe annet enn ingeniørutdannelse.[/quote'] Det er vel kanskje å ta litt hardt i. Man kan nok fint si at man ikke bør søke en ingeniørlinje om man ikke har matematiske evner, men at man har dårlige karakterer i matte fra videregående betyr ikke nødvendigvis at man ikke har hode for matte. Det er flere faktorer som spiller inn på videregående, blant annet modenhet, motivasjon, læreren i faget, lærebøker, det motsatte kjønn, fritidsaktiviteter, for ikke å snakke om 17 dager med kjeledressfyll. Har det gått mange år siden man gikk på videregående er nok tresemesterordning uansett å anbefale.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå