Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjestgjest
Skrevet

Hadde en diskusjon sammen med noen slektninger her en dag. Disse er liksom høye på pære og skal opp og frem her i verden, tror de, jeg er en enkel sveiser som trives veldig godt i jobben min. Mine slektninger mente at jeg måtte komme meg videre og bort fra denne taper jobben, og jeg ble ikke bare irritert men mer skuffet over disse såkaldt "oppegående" folka. Jeg argumenterte til fordel for mitt yrke, sveising er faktisk ikke bare å tenne en elektrode for å sammenføye to stålplater, det er mer tekniske enn det, iallefall det jeg driver med. Disse slektningen forstår tydeligvis ikke hvordan en samfunns sirkel henger i sammen. Vi må alle gjøre vårt for å bidra til et samfunn som kan produsere og selge varer.

Hvordan ser dere på yrker som en sveiser eller noe tilsvarende.

Har noen en komentar eller to.

Må bare legge til at underdiskusjonen kom det frem at jeg, sveiseren, tjente mer enn disse, noe som fikk nesten sinne frem i de. hehe(men så jobber jeg mye ogsp da)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI NEI NEI. Ikke la deg påvirke av noe slikt. Jeg har selv slektninger som er høye på pæra på det viset du beskriver. Fikk til stadighet høre "hva i helvete er det slags utdannelse" når de spurte meg om mine planer etter videregående. Valgte rimelig utradisjonelt til å være jente og har heller ikke gått på høyskole eller universitet, noe som var rimelig hardt å svelge for enkelte. Heldigvis har jeg nok av andre slektninger og venner som støttet meg i mine valg og jeg er glad for at jeg gjorde det jeg gjorde. Ikke velg en jobb for å tilfredsstille andre. Det er du som skal leve ditt liv, ikke slekta di.

Skrevet

Jeg er også utdanna sveiser, og kan si så mye at det er ikke noe mindre komplisert enn andre jobber. Det er et håndverksfag, der man kan få et veldig bredt kompetanseområde, men mange forskjellige metoder innefor både sveising, skjæring, lodding osv. Man må kunne om materialer og ha et godt faglig språk. Det er et fag der man må være nøye, det går på millimeteren og mikrometeren når ting skal måles og sammenføyes. Det er utrolig hvor variert denne jobben kan være. Det er ike bare skipsverftene som har sveisere, jeg har ikke jobbet på skipsverft, men det er det alle tror når de spør hvor jeg har jobbet.. Vær stolt av yrket, det er tøft og arti å sveise!!!

Hilsen sveisejenta :kul:

Skrevet

Ikke hør på sånt tull! Vær stolt over yrket ditt, du. Var på klassejubileum i fjor – 20 år siden ungdomsskolen – og sveiserne blant oss (kommer fra et sted med mye skipsindustri) hadde langt bedre økonomi, fine hus, fine biler osv. en oss akademikere som sliter med kjempestore studielån...

Sveising er et skikkelig, grepa håndverk. Det skal man ha respekt for!

Skrevet

Jeg drømmer om å kunne sveise når jeg ser "scrap Hexx" eller hva nå den serien på doscovery heter.

Syns sveiseryrket ser utrolig fasinerende ut!

Skrevet (endret)

slettet

Endret av gaja
Gjest pippip
Skrevet

Fremover er det håndtverkere Norge trenger. Alle kan ikke sitte på kontor.

Sveiser? så flott da. Tjener bra gjør de også.Du har da utdannelse på faget ditt.

Slike folk som du beskriver, må ha store komplekser med seg selv. opphøyer seg selv noe enormt.

vær stolt av yrket ditt du!

Det er mange jobber folk ser ned på.

Hørte en far skremme sine barn med at de fikk vaskejobb på Rema/obs om de ikke tok utdannelse og var flinke på skolen.

Jeg blir rett forbannet da jeg hører slikt- Noen må gjøre rent på Rema/Obs. Skulle tro de er mindreverdig som har en slik jobb.

Så et innslag på Dagsrevyen i fjor. Var en voksen mann som jobbet i oppvasken på danskebåten. han var professor og var tilknyttet Universitetet i Oslo i mange år.Endelig følte han seg fri sa han. Følte han gjorde en god jobb osv. Siden han var professor ble det innslag i Dagsrevyen. Ingen som står i oppvasken ellers er verdig besøk av dagsrevyen.

Skrevet
Siden han var professor ble det innslag i Dagsrevyen. Ingen som står i oppvasken ellers er verdig besøk av dagsrevyen.

Det har ikke slått deg at hans situasjon er litt mer spesiell enn andre folk som jobber i oppvasken?

Skrevet

Forøvrig er jeg selv akademiker, og det kunne ikke falle meg inn å omtale noens håndtverkerjobb som drittjobb (muligens med unntak av rørleggere :ler:). Alle jeg kjenner som er håndtverkere, enten de er alektirker, tømrer osv tjener mer enn meg ihvertfall. Og de kan MASSE nyttig stoff.

Gjest pippip
Skrevet

Det har ikke slått deg at hans situasjon er litt mer spesiell enn andre folk som jobber i oppvasken?

Alle som står i oppvasken gjør en lik jobb! Hva hans bakgrunn er, har ingen betydning for jobben.

Gjest Darcy
Skrevet

De som mener sveiser er en drittjobb må ha misforstått.

De har antakelig null kunnskap om hvor mye nøyaktighetsarbeid og hvor mye man egentlig må kunne om mang og mye for å være dyktig i faget sitt, også innen kjemi.

Det er heller ikke dårlig betalt, spesielt ikke om man kommer seg over i offshorebransjen.

Skrevet

Alle som står i oppvasken gjør en lik jobb! Hva hans bakgrunn er, har ingen betydning for jobben.

Det var nok ikke selve utførelsen av jobben han ble intervjuet for, det skjønner nok de fleste. Gikk nok mer på valg, endring av livssituasjon og slikt.

Leste selv en artikel om en skipsreder som ble svømmevakt. Samme opplegget der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...