colsey Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 (endret) Jeg er førstegangsgravid, og har bedt om badekar da jeg synes det virker bedre å presse under vann enn «tørt». Noen som har vært igjennom en vannfødsel som kan dele sine erfaringer? 😊 Endret 4. april 2020 av colsey
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Prøvde, men måtte ha epidural gitt. Smertelindrende var det ikke for meg! Anonymkode: d91ec...7f7 1
colsey Skrevet 4. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prøvde, men måtte ha epidural gitt. Smertelindrende var det ikke for meg! Anonymkode: d91ec...7f7 Godt at det finnes alternativer dersom det ikke er noe særlig likevel 😊👍 1
annelis Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 14 minutter siden, colsey said: Jeg er førstegangsgravid, og har bedt om badekar da jeg synes det virker bedre å presse under vann enn «tørt». Noen som har vært igjennom en vannfødsel som kan dele sine erfaringer? 😊 Var veldig smertelindrende for min del for all smerte satt i ryggen hos meg. Jeg dukket ned og pustet meg gjennom riene under vann. Eksen var utrolig redd å prøve å fiske meg opp hver gang jeg dukket. 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 Jeg prøvde badekar med nr 2. Det varme vannet var avslappende i seg selv, men jeg slet med å finne en god stilling jeg kunne ligge i, så jeg gikk ut av karet etter en stund. Jeg er ganske liten og lav, så badekaret ble nok litt stort til meg, klarte ikke holde meg oppe for jeg nådde ikke bort til kanten. men om du finner en god stilling og klarer å slappe godt av så kan jeg absolutt tro at fødsel i badekar er fint. Om du ikke skulle like det så har de jo oftest en seng stående ved siden av badekaret så du kan legge deg der. Anonymkode: 3ae93...32e 1
colsey Skrevet 4. april 2020 Forfatter #6 Skrevet 4. april 2020 Er det sånn at man kan ha bikinitopp på, eller må man være helt nakne? Har vel ikke så mye å si i det store og det hele. Blir bare litt mindre nakent 😁
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 Jeg fødte i badekar i fjor det var på ingen måte planlagt, men da jeg ankom sykehuset mente de jeg var såpass rolig til tross for at jeg hadde 6 cm åpning så da fikk jeg spørsmål om jeg ønsket å bruke badekar som smertelindring. For meg var det viktig å vite at jeg kunne gå opp av badekaret å få epidural om nødvendig, og det var ingen problem. Jeg hadde som sagt 6 cm åpning da jeg gikk i badekaret, og det var helt fantastisk å komme oppi det varme vannet. Før jeg kom i vannet slet jeg med å finne en behagelig stilling fordi noe alltid presset et sted på kroppen, men i vannet "fløt" jeg rundt uten trykk noe sted. Sovnet mellom riene til og med 😅 mannen etterfylte varmtvann hele tiden og støttet hodet og ga hodebunnsmassasje. Etter ca 3 timer gikk vannet, kjentes ut som en ballong som sprakk, så kjente det godt selv om jeg lå i vannet. Da begynte pressriene. Hadde da 9 cm åpning og epidural var ingen vits. Fikk nesten sjokk over hvor greit det gikk fra 6-9 cm! Hadde null behov for å gå opp av vannet for epidural. Fikk da spørsmål om jeg ville opp av vannet for å presse eller føde i badekarer. Valgte å bli i vannet. De sjekket ungen jevnlig med doppler (om barnet er stresset må man opp av vannet). Vannet hadde myket opp åpningen en del, og jeg kjente ikke hodet i åpningen, og heller ikke at ungen sklei ut. Fikk barnet på brystet i badekaret mens de styrte på. Morkaken ble også dratt ut i badekaret. Etter det var det opp å sjekke ståa. Ingen skader, kun to små rifter, fikk 2 pyntesting. Skal sies at min jordmor hadde svært lang erfaring med vannfødsler etter å ha jobbet på abc-klinikken.. og hun sa at det største problemet med fødsel i badekar er at kvinnen ikke hører på jordmor. Man må være helt under vann når barnet presses ut, men mange kvinner får panikk og setter seg opp eller løfter bekkenet. Så pass på at du gjør nøyaktig som jordmor sier hvis selve forløsningen skal skje i vann Jeg anbefaler vannfødsel på det sterkeste!! Og selv om man ikke føder i vann så anbefaler jeg hvert fall å prøve det som smertelindring. Det er jo ikke for alle, men absolutt verdt å prøve om man får muligheten. Ps jeg hadde ikke planlagt det så hadde ikke bikinitopp.. aner ikke om det er lov, men bare hør med de Anonymkode: e67a5...805 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 Kunne egentlig godt tenkt meg fødsel i badekar, men ser for meg at vannet blir veldig ekkelt underveis... Anonymkode: ba35c...a39 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 24 minutter siden, annelis skrev: Var veldig smertelindrende for min del for all smerte satt i ryggen hos meg. Jeg dukket ned og pustet meg gjennom riene under vann. Eksen var utrolig redd å prøve å fiske meg opp hver gang jeg dukket. Wow, tenk å kunne puste under vann. Anonymkode: bb817...22e 12
annelis Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Wow, tenk å kunne puste under vann. Anonymkode: bb817...22e Haha pustet ikke . Bare blåste bobler med nesa 🤣🤣 2
colsey Skrevet 4. april 2020 Forfatter #11 Skrevet 4. april 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fødte i badekar i fjor det var på ingen måte planlagt, men da jeg ankom sykehuset mente de jeg var såpass rolig til tross for at jeg hadde 6 cm åpning så da fikk jeg spørsmål om jeg ønsket å bruke badekar som smertelindring. For meg var det viktig å vite at jeg kunne gå opp av badekaret å få epidural om nødvendig, og det var ingen problem. Jeg hadde som sagt 6 cm åpning da jeg gikk i badekaret, og det var helt fantastisk å komme oppi det varme vannet. Før jeg kom i vannet slet jeg med å finne en behagelig stilling fordi noe alltid presset et sted på kroppen, men i vannet "fløt" jeg rundt uten trykk noe sted. Sovnet mellom riene til og med 😅 mannen etterfylte varmtvann hele tiden og støttet hodet og ga hodebunnsmassasje. Etter ca 3 timer gikk vannet, kjentes ut som en ballong som sprakk, så kjente det godt selv om jeg lå i vannet. Da begynte pressriene. Hadde da 9 cm åpning og epidural var ingen vits. Fikk nesten sjokk over hvor greit det gikk fra 6-9 cm! Hadde null behov for å gå opp av vannet for epidural. Fikk da spørsmål om jeg ville opp av vannet for å presse eller føde i badekarer. Valgte å bli i vannet. De sjekket ungen jevnlig med doppler (om barnet er stresset må man opp av vannet). Vannet hadde myket opp åpningen en del, og jeg kjente ikke hodet i åpningen, og heller ikke at ungen sklei ut. Fikk barnet på brystet i badekaret mens de styrte på. Morkaken ble også dratt ut i badekaret. Etter det var det opp å sjekke ståa. Ingen skader, kun to små rifter, fikk 2 pyntesting. Skal sies at min jordmor hadde svært lang erfaring med vannfødsler etter å ha jobbet på abc-klinikken.. og hun sa at det største problemet med fødsel i badekar er at kvinnen ikke hører på jordmor. Man må være helt under vann når barnet presses ut, men mange kvinner får panikk og setter seg opp eller løfter bekkenet. Så pass på at du gjør nøyaktig som jordmor sier hvis selve forløsningen skal skje i vann Jeg anbefaler vannfødsel på det sterkeste!! Og selv om man ikke føder i vann så anbefaler jeg hvert fall å prøve det som smertelindring. Det er jo ikke for alle, men absolutt verdt å prøve om man får muligheten. Ps jeg hadde ikke planlagt det så hadde ikke bikinitopp.. aner ikke om det er lov, men bare hør med de Anonymkode: e67a5...805 Takk for svar! Slik som du beskriver det blir jeg bare mer sikker på at vannfødsel må være det beste ☺️ 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 Jeg fødte ikke i badekar, men jeg fikk veldig god smertelindring de timene jeg satt der. Dessverre gikk ting så langsomt at jeg ble utslitt, og jeg klarte ikke å slappe av skikkelig i karet mellom riene uten å komme under vann. I seng var det vondere, men jeg kunne sove et halvt minutt mellom hver ri. Da var fødselen ennå ikke igang, etter seks timer på sykehusetHeldigvis fikk jeg epidural så snart jeg nådde nesten 4 cm, for ellers ville jeg vært for utslitt til å føde. Det høres kanskje litt skremmende ut at det er så vondt og slitsomt, men du trenger ikke være veldig bekymret. Det er vondt når du står i det, men plutselig er du ferdig, og ligger der med en fantastisk belønning for innsatsen. De brydde seg ikke om hva jeg hadde på underveis, men det gjorde ikke jeg heller. Det vil si, jeg var så varm, svett og ukomfortabel at jeg helst ikke ville ha på meg noe som presset noe sted. Anonymkode: f3dd3...86a 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kunne egentlig godt tenkt meg fødsel i badekar, men ser for meg at vannet blir veldig ekkelt underveis... Anonymkode: ba35c...a39 Vannet blir egentlig ikke så "ekkelt" før etter ungen har kommet ut, for da fylles jo karet med blod osv. Fostervannet la jeg ikke merke til. Og man går jo rett ut av vannet etter ungen har kommet og de vasket meg med varme fuktige håndkler. Fikk også muligheten til å spyle av meg. Skal helt ærlig si at det var det siste jeg tenkte på 😅 mindre smerte og fare for revning trumfet å føle seg litt ekkel for min del. Men det er som sagt ikke for alle Anonymkode: e67a5...805 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #14 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vannet blir egentlig ikke så "ekkelt" før etter ungen har kommet ut, for da fylles jo karet med blod osv. Fostervannet la jeg ikke merke til. Og man går jo rett ut av vannet etter ungen har kommet og de vasket meg med varme fuktige håndkler. Fikk også muligheten til å spyle av meg. Skal helt ærlig si at det var det siste jeg tenkte på 😅 mindre smerte og fare for revning trumfet å føle seg litt ekkel for min del. Men det er som sagt ikke for alle Anonymkode: e67a5...805 Meg over her, glemte å si at man kan tømme og etterfylle badekaret etter behov underveis hvis man ønsker! Det styrer man selv Anonymkode: e67a5...805 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #15 Skrevet 4. april 2020 Jeg satt i badekar ei stund, og det var utrolig deilig! MEN jeg var så sliten at jeg sovna og holdt på å skli under vann hele tida så fikk ikke være der lenger😂 Anonymkode: 2b4a9...de0 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #16 Skrevet 4. april 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg satt i badekar ei stund, og det var utrolig deilig! MEN jeg var så sliten at jeg sovna og holdt på å skli under vann hele tida så fikk ikke være der lenger😂 Anonymkode: 2b4a9...de0 Her holdt samboer hodet mitt alle timene jeg satt i badekaret 😅 var passe sliten han og når det var over, for å si det sånn 😅 Anonymkode: e67a5...805 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #17 Skrevet 4. april 2020 Jeg var på klinikk for fødsel uten smertelindring som førstegangsfødende (vel vitende om at epidural var rett over gangen om jeg ikke skulle klare det). Det var midt på sommeren, og jeg fikk helt noia av vannet fordi det ble for varmt. Hadde kaldsvetting og var veldig rastløs i kroppen. Men gikk fint uten smertelindring uansett, fordi det var en rask fødsel. Men ofte så er førstegangsfødende sin fødsel lang, og tror det er derfor man ofte ikke får til å føde i badekar. Anonymkode: b1640...847
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #18 Skrevet 4. april 2020 52 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var på klinikk for fødsel uten smertelindring som førstegangsfødende (vel vitende om at epidural var rett over gangen om jeg ikke skulle klare det). Det var midt på sommeren, og jeg fikk helt noia av vannet fordi det ble for varmt. Hadde kaldsvetting og var veldig rastløs i kroppen. Men gikk fint uten smertelindring uansett, fordi det var en rask fødsel. Men ofte så er førstegangsfødende sin fødsel lang, og tror det er derfor man ofte ikke får til å føde i badekar. Anonymkode: b1640...847 Hadde samme opplevelse. Føde i juni var bare ubehagelig med varmt vann. Føde i januar i varmt vann var gull Anonymkode: ccfb4...3d5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #19 Skrevet 4. april 2020 Prøvde, men epidural er min venn❤️ Anonymkode: 905eb...7b9 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #20 Skrevet 4. april 2020 Har født ett barn i seng Har født ett barn der jeg satt i vannet under riene og fødte i senga Har født et barn der jeg satt i vannet hele tiden og fødte der. Vil absolutt si at den siste fødselen var den beste! Anonymkode: 35ef1...59a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå