AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #1 Skrevet 4. april 2020 Jeg kjenner flere i risikogruppa som ikke forstår at de er det. Blant andre mine foreldre midt i 70-årene, og min tante og onkel som er over 80. Alle de er av den (vrang)oppfatningen at eldre er i risikogruppa dersom de også har underliggende sykdom. Er det sånn at det er vanskelig å ta innover seg at ting kan gjelde en selv? At man er selektiv mtp hvilken informasjon man tar til seg? For oss andre i familien er det jo åpenbart at disse er i risikogruppa og at de ikke skal ha noe besøk av barn og barnebarn, og at de skal si ja når vi tilbyr oss å handle for dem. Anonymkode: 909d3...82e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 Det er feil å snakke om risikogrupper som enten eller, det er en gradvis overgang mellom ung og frisk til 100 år gammel med organsvikt. Friske folk i 70-åra skal ikke gå rundt og være redd nå. Jeg forstår foreldrene dine godt, hva er poenget med å ofre all livskvalitet i potensielt 2 år for dette her? Hva er poenget med å bare overleve fremfor å leve og ha en liten risiko med det? Jeg sier ikke dere ikke skal gjøre som myndighetene sier, jeg sier bare at jeg forstår de eldre godt. Kanskje har de et annet perspektiv på livskvalitet vs at det er en viss risiko med å leve på denne planeten. Anonymkode: d0f6e...b5d 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er feil å snakke om risikogrupper som enten eller, det er en gradvis overgang mellom ung og frisk til 100 år gammel med organsvikt. Friske folk i 70-åra skal ikke gå rundt og være redd nå. Jeg forstår foreldrene dine godt, hva er poenget med å ofre all livskvalitet i potensielt 2 år for dette her? Hva er poenget med å bare overleve fremfor å leve og ha en liten risiko med det? Jeg sier ikke dere ikke skal gjøre som myndighetene sier, jeg sier bare at jeg forstår de eldre godt. Kanskje har de et annet perspektiv på livskvalitet vs at det er en viss risiko med å leve på denne planeten. Anonymkode: d0f6e...b5d Skjønner hva du mener. Er akkurat dette jeg er interessert i, psykologien i det. Anonymkode: 909d3...82e
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 Det er to ytterpunkter her, den ene er de som regner seg i risikogruppe fordi de har et snev av noe som kanskje kan bety noe, og som isolerer seg pga det, eller nekter barna sine sosial omgang på grunn av det. Det er jo gjerne overdrevet. Så har man dem som definitivt er i risikogrupper, og som ikke tar hensyn til det i det hele tatt. Noen bryr seg sikkert genuint ikke, "noe skal vi jo dø av alle sammen", og noen vil ikke innse det/lever i fornektelse. Anonymkode: af63e...c2b 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 I USA lever 37% med fedme (mens det er 7% i Kina). I USA lever 11 (eller var det 16?)% med diabetes. I Norge er det 5%. Mye tyder på at det er flere i risikogruppa i USA. Anonymkode: 1a6a3...d6b
Anbefalte innlegg