Gå til innhold

Morsmelkerstatning kattunge


Mia00

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har tips til bra nok hjemmelaget morsmelkerstatning til nyfødt kattunge? Den er nå 2 dager gammel og spiser ikke selv. Veterinær er stengt og utelukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette burde du ærlig talt investert i litt tidligere. 

Anonymkode: c1865...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde du ærlig talt investert i litt tidligere. 

Anonymkode: c1865...448

Ingen grunn til å være frekk her. Har du ikke tips så trenger du ikke kommentere. Er vel samme om jeg hadde kjøpt inn ingredienser på Rema to uker siden eller i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ringe veterinær for å spørre om det er mulig å få tak i? 😊

Anonymkode: b0f0b...0eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bestille på nett om det er for langt til en åpen veterinær. Om det ikke er mulig å få tak i, eller evt mens dere venter på sending i posten så må dere bare bruke kriseløsning. Har brukt det en gang over en kort periode, og det gikk fint.

https://www.dyreklinikk.no/spoersmaal-og-svar/vi-skal-fostre-opp-en-10-dager-gammel-kattunge/

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke vetrinælegevakt? Ellers aner jeg ikke. Vet at katter skal ha mer protein enn fett i forhold til hunder og mennesker. 

Anonymkode: 86153...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fløte blandet med litt vann fungerer som en absolutt nødløsning fram til du får tak i ordentlig. Du kan bruke en gummihanske som du klipper hull i som flakse fram til du får kjøpt det på mandag. 😊 

Husk at du må mate noen ganger i løpet av natten også. Veldig viktig i begynnelsen så den legger på seg raskt, særlig når den er så liten enda.

Anonymkode: 7aa82...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med veterinær og jeg rekker ikke bestille på nett da kattungen er død innen en uke når jeg får i posten. Er en krisesituasjon til imorgen, derfor ber jeg om hjemmelaget! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fløte blandet med litt vann fungerer som en absolutt nødløsning fram til du får tak i ordentlig. Du kan bruke en gummihanske som du klipper hull i som flakse fram til du får kjøpt det på mandag. 😊 

Husk at du må mate noen ganger i løpet av natten også. Veldig viktig i begynnelsen så den legger på seg raskt, særlig når den er så liten enda.

Anonymkode: 7aa82...6c5

Mater katten hvert 30 minutt 👍🏼 Fikk en oppskrift av veterinæren, men det inneholdt meget av ingredienser og mye å kjøpe inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bonito skrev:

Du kan også bestille på nett om det er for langt til en åpen veterinær. Om det ikke er mulig å få tak i, eller evt mens dere venter på sending i posten så må dere bare bruke kriseløsning. Har brukt det en gang over en kort periode, og det gikk fint.

https://www.dyreklinikk.no/spoersmaal-og-svar/vi-skal-fostre-opp-en-10-dager-gammel-kattunge/

Lykke til!

Tusen takk for oppskrift! Fant ikke noe selv på Internett. Da skal jeg prøve denne!😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mia00 skrev:

Tusen takk for oppskrift! Fant ikke noe selv på Internett. Da skal jeg prøve denne!😊

Ingen årsak, håper dere greier det. 😊 Og gi den masse nærhet og varme. Den jeg fostret opp foretrakk å ligge inntil huden eller i ett litt oppvarmet håndkle. Når den ble litt større elsket den å ligge i halsgropen min, litt dekket av håret. De er skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Bonito skrev:

Ingen årsak, håper dere greier det. 😊 Og gi den masse nærhet og varme. Den jeg fostret opp foretrakk å ligge inntil huden eller i ett litt oppvarmet håndkle. Når den ble litt større elsket den å ligge i halsgropen min, litt dekket av håret. De er skjønne.

Tenker du at det er best å ha kattungen på meg i stedet for ved kattemamma? Spør siden jeg ikke har peiling. Tror ikke den kommer til å klare seg uansett, har gitt mat via skje nå i flere timer og den rører nesten ikke på seg og er syltynn i forhold til resten. Tror kanskje den er født syk, noe galt med hjernen at den ikke er helt god. Har lest flere steder at det da er best å la den dø, men har ikke samvittighet til det.. grusom tid det her😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mia00 skrev:

Tenker du at det er best å ha kattungen på meg i stedet for ved kattemamma? Spør siden jeg ikke har peiling. Tror ikke den kommer til å klare seg uansett, har gitt mat via skje nå i flere timer og den rører nesten ikke på seg og er syltynn i forhold til resten. Tror kanskje den er født syk, noe galt med hjernen at den ikke er helt god. Har lest flere steder at det da er best å la den dø, men har ikke samvittighet til det.. grusom tid det her😞

Beklager, da blandet jeg. Trodde kattemor var borte. Om hun er interessert så er det bedre om kattungen er med henne, om ikke så skader det neppe om du tar over litt. 😊 Skje er nok vanskelig når den er så liten. Men prøv å dyppe en liten flik tøy i erstatningen og se om du får igang sugerefleksen eller tuppen av lillefingeren. Det fungerte på en annen småtting her, som kattemoren avviste i starten. Evt bruk en sprøye om du får tak i. 

Endret av Bonito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Bonito skrev:

Beklager, da blandet jeg. Trodde kattemor var borte. Om hun er interessert så er det bedre om kattungen er med henne, om ikke så skader det neppe om du tar over litt. 😊 Skje er nok vanskelig når den er så liten. Men prøv å dyppe en liten flik tøy i erstatningen og se om du får igang sugerefleksen eller tuppen av lillefingeren. Evt bruk en sprøye om du får tak i. 

Går fint, kattemor er her, men ikke nok melk til alle😊 Problemet er at ungen ikke har sugerefleks. Har lagt den over pattene, fristet med honning på fingeren og mer. Ingenting. Åpner ikke munnen. Så tror noe er galt. Men OM den lever i morgen så prøver jeg ut oppskriften du ga meg, med pipetter😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mia00 skrev:

Går fint, kattemor er her, men ikke nok melk til alle😊 Problemet er at ungen ikke har sugerefleks. Har lagt den over pattene, fristet med honning på fingeren og mer. Ingenting. Åpner ikke munnen. Så tror noe er galt. Men OM den lever i morgen så prøver jeg ut oppskriften du ga meg, med pipetter😊

Jeg krysser fingrene for at den kommer seg og at det "bare" er for lite mat som gjør den svak. Går det ikke så går det ikke. Men jeg hadde også forsøkt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bonito skrev:

Jeg krysser fingrene for at den kommer seg og at det "bare" er for lite mat som gjør den svak. Går det ikke så går det ikke. Men jeg hadde også forsøkt. 😊

Ja! Fikk beskjed av veterinær om at den kunne bli født «mongolid» på et bedre navn fra han. Og det gjør det litt bedre for samvittigheten om den da dør. (Likevel grusomt vondt). Men jeg prøver uansett hele natten med mat hvert 30 minutt om det faktisk kan redde denne katten og det bare er næring det står på!😊 Tusen takk for mange gode svar i en stressfull tid hos meg nå😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Bonito skrev:

Hvordan gikk det med den lille bylten? 😊

Den døde😞 . Det er en annen tråd om disse kattungene her som heter «hjelp til kattefødsel» 

Anonymkode: e6383...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 20.29, Bonito skrev:

Hvordan gikk det med den lille bylten? 😊

Den døde 😞 Grein hele helgen, vet ikke hvordan jeg skal komme meg fra dette. Det å vente på en katt pines og sjekke den hvert 10 minutt for om den er død eller pines, i over 20 timer er utholdelig. Enda verre å ta den opp i hånden fra kattemor og bare det fra å la den ligge på benken til jeg greide å pakke den inn gikk det flere timer og jeg grein lungene mine ut selv. Dette var forferdelig. Et fortsatt trist hver dag, men det går bedre når jeg seg de andre ungene har det bra❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...