Gå til innhold

Sjakkregler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner påstår at man må si sjakk hvis man utfører et trekk som kan føre til at man kan ta dronningen til motstanden neste runde. Dette har jeg aldri hørt om tidligere. Bare hørt om sjakk og sjakk matt når man kan ta kongen til motstanden. Kan det stemme at man må si sjakk eller noe annet for dronningen også? 

Anonymkode: d1d86...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner påstår at man må si sjakk hvis man utfører et trekk som kan føre til at man kan ta dronningen til motstanden neste runde. Dette har jeg aldri hørt om tidligere. Bare hørt om sjakk og sjakk matt når man kan ta kongen til motstanden. Kan det stemme at man må si sjakk eller noe annet for dronningen også? 

Anonymkode: d1d86...f2d

Man «må» aldri si noe når man spiller sjakk. I turneringer er det også ansett som uhøflig å si sjakk når man truer kongen. Det regnes som opplagt at motstanderen ser dette og påminnelsen er bare forstyrrende.

Anonymkode: 908c0...fab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

En jeg kjenner påstår at man må si sjakk hvis man utfører et trekk som kan føre til at man kan ta dronningen til motstanden neste runde. Dette har jeg aldri hørt om tidligere. Bare hørt om sjakk og sjakk matt når man kan ta kongen til motstanden. Kan det stemme at man må si sjakk eller noe annet for dronningen også? 

Anonymkode: d1d86...f2d

Tullprat, sannsynligvis fra en dårlig taper :P

Det er absolutt ingenting som tilsier at man verken bør eller må si det du nevner her.

Anonymkode: c7a81...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare tull.

Anonymkode: 3bb31...00f

Bra👌🏼 

Anonymkode: d1d86...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man «må» aldri si noe når man spiller sjakk. I turneringer er det også ansett som uhøflig å si sjakk når man truer kongen. Det regnes som opplagt at motstanderen ser dette og påminnelsen er bare forstyrrende.

Anonymkode: 908c0...fab

Jøss det visste jeg faktisk ikke. Da har jeg lærte noe nytt selv nå.

Anonymkode: d1d86...f2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tullprat, sannsynligvis fra en dårlig taper :P

Det er absolutt ingenting som tilsier at man verken bør eller må si det du nevner her.

Anonymkode: c7a81...b8b

Haha det er godt å vite. 

Anonymkode: d1d86...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike rykter om regler minner meg på da jeg som 10-åring spilte fotball på løkka, og fikk vite at dommeren i tillegg til gule og røde kort også har et grønt kort - som skulle innebære utvisning i flere kamper.

Idag praktiseres denne straffen for grove overtredelser i fotball, men noe grønt kort har jeg aldri sett ... :tongue:

Anonymkode: 78155...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...