AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Jeg startet å gå idag, etter et trimalleonært ankelbrudd for tre måneder siden. Eller gå og gå, jeg kan belaste med full kroppsvekt. Ikke sjans til at jeg er i stand til å ta et ordentlig steg. Dere som har vært borti det samme, hvor lang tid tok det for dere før dere kunne gå kaste krykkene eller gå normalt? Hvor lang tid før du kunne trene, løpe og gå på fjellet? Jeg vet at det vil variere, men jeg vil gjerne høre hvordan det har gått for andre likevel. Anonymkode: 71833...770
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Tok meg rundt litt over en måned før jeg var på full belastning etter trippelbruddet. Basert på kroppsvekt og anbefalinger av legen økte vi sakte opp med 10-30kg per uke mot smertegrense for å ikke overbelaste. Har måtte lære å gå på nytt da ankelen ikke er like bøyelig over 90 grader som før, så å jogge/løpe er egentlig enda uaktuelt noen år etter. Å gå tilnærmet normalt tok noen måneder. Ble krykker for alt av distanse ute i disse månedene. Problemet er at ankelen blir så opphovnet og stiv (spesielt når jeg hadde plater og skruer inni) med mye belastning, samt det ble beregnet 1-2 år for denne hevelsen å roe seg til omtrentlig normalt. Med støttestrømpe går det raskere. Klarte jogge litt etter at alt metall ble tatt ut av ankelen, men med høyere kroppsvekt og en ankel som ikke bøyer seg slik jeg trenger det for joggingen en er vane med så er det vanskelig over en viss lengde uten smerter pga trykket. Anonymkode: 38300...239
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 Begynte forsåvidt med trening allerede imens bruddet grodde for å holde kroppen ved like og sterk til krykkene - også for å beholde mer av muskelen i leggen i den skadede foten - men ble ikke belastende trening på selve ankelen før jeg var på full belastning. Da økte jeg det sakte i øvelser sammen med fysio. Kjørtr mye styrke og balanseøvelser for ankelen som jeg enda har en del av treningsrutinen flere år etter. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tok meg rundt litt over en måned før jeg var på full belastning etter trippelbruddet. Basert på kroppsvekt og anbefalinger av legen økte vi sakte opp med 10-30kg per uke mot smertegrense for å ikke overbelaste. Har måtte lære å gå på nytt da ankelen ikke er like bøyelig over 90 grader som før, så å jogge/løpe er egentlig enda uaktuelt noen år etter. Å gå tilnærmet normalt tok noen måneder. Ble krykker for alt av distanse ute i disse månedene. Problemet er at ankelen blir så opphovnet og stiv (spesielt når jeg hadde plater og skruer inni) med mye belastning, samt det ble beregnet 1-2 år for denne hevelsen å roe seg til omtrentlig normalt. Med støttestrømpe går det raskere. Klarte jogge litt etter at alt metall ble tatt ut av ankelen, men med høyere kroppsvekt og en ankel som ikke bøyer seg slik jeg trenger det for joggingen en er vane med så er det vanskelig over en viss lengde uten smerter pga trykket. Anonymkode: 38300...239 Anonymkode: 38300...239
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 Ok, jeg har belastet siste måneden, opp mot full kroppsvekt nå. Håper virkelig ikke det tar en måned til før jeg kan gå normalt. Har skruer og plate jeg også, satser på å kunne fjerne dem etterhvert. Hvor lenge er det vanlig at den blir mørkerød når man har den ned da? Håper det går over når jeg etterhvert blir mer aktiv og kan gå. Anonymkode: 71833...770
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #5 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, jeg har belastet siste måneden, opp mot full kroppsvekt nå. Håper virkelig ikke det tar en måned til før jeg kan gå normalt. Har skruer og plate jeg også, satser på å kunne fjerne dem etterhvert. Hvor lenge er det vanlig at den blir mørkerød når man har den ned da? Håper det går over når jeg etterhvert blir mer aktiv og kan gå. Anonymkode: 71833...770 Foten min er enda noen få grader mørkere enn den friske når jeg belaster den en del, men trykket som kommer i foten ved å ha den ned forsvinner ganske kjapt når du starter å gå ordentlig. Du burde beregne tid på å gjøre det skikkelig når du trener opp å gå igjen. Kaster du krykker for tidlig og halter når du går kan du risikere vondt andre steder senere pga feilbelastning. Så å gå tilnærmet normalt tar tid. Avhenger jo veldig av hvor hoven og stiv ankelen din er. Anonymkode: 38300...239 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #6 Skrevet 3. april 2020 Ja, jeg aner ikke hva man kan forvente når det gjelder hoven het og stivhet. Jeg kan bøye den mer enn 90 grader, men ikke like langt som den friske. Jeg føler også at jeg går normalt med krykkene når jeg avlaster litt med krykkene. Trenger litt mer styrke, og må også "tørre" å gå på foten. Tror hjernen min har litt moteforestilling mot akkurat det. Jeg har ingen fysioterapeut, så er helt på egenhånd. Anonymkode: 71833...770
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 Dag 2. Går nå normalt etter min bedømming. Det gikk raskt bare turte å tråkke på foten. Tenker jeg må ut å kjenne litt på vårværet imorgen. Gikk mye raskere enn forventet det her, ikke er det vondt heller. Kan man da egentlig leve ganske normalt så lenge ting ikke gjør vondt? Anonymkode: 71833...770
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #8 Skrevet 14. april 2020 Nå har det gått snart 2 uker, og det er fortsatt vondt å gå på foten. Halter ikke når jeg går inne. Hvor lenge er det vanlig at det skal være vondt da? Anonymkode: 71833...770
AnonymBruker Skrevet 14. april 2020 #9 Skrevet 14. april 2020 Det kan være vondt i ukesvis og kanskje månedsvis. Komplisert brudd! Anonymkode: aaeef...a0c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå