Gå til innhold

Ønsker barn nr 5


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er jeg gal? Noen med fem barn her som kan si litt om erfaringer? Har vurdert et fosterbarn. 

Anonymkode: 87b61...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har fire, kunne tenkt meg fem men det ville ikj samboer. Svært mangen som venter på fosterhjem. Hjelp et barn som trenger et hjem♥️♥️

Anonymkode: 0657c...091

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tid og energi - kjør på! Om du velger å åpne hjemmet for et fosterbarn, gjør du dessuten samfunnet en stor tjeneste❤ Det er mangel på fosterhjem i Norge!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 5 barn. 9 år mellom eldste og minste..Det er ikke så utfordrende som folk tror. De var små samtidig. Nå kreves det mer av meg på en annen måte enn når de var barne hage barn. Men har ikke angret en dag. Skulle veldig gjerne hatt nr 6 men det ville seg ikke slik. Lykke til

Anonymkode: 477ad...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har 5 barn. 9 år mellom eldste og minste..Det er ikke så utfordrende som folk tror. De var små samtidig. Nå kreves det mer av meg på en annen måte enn når de var barne hage barn. Men har ikke angret en dag. Skulle veldig gjerne hatt nr 6 men det ville seg ikke slik. Lykke til

Anonymkode: 477ad...6f1

Så godt å høre. Jobber dere fullt borte? 

Anonymkode: 87b61...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er økonomien. Ser for meg at fem barn er veldig dyrt, spesielt når de kommer i tenårene

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Sjokoladefruen skrev:

Har du tid og energi - kjør på! Om du velger å åpne hjemmet for et fosterbarn, gjør du dessuten samfunnet en stor tjeneste❤ Det er mangel på fosterhjem i Norge!

Er det ikke ekstremt vanskelig å bli godkjent som fosterhjem?

Anonymkode: 6b770...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man økonomi til det er der vel bare å kjøre på.

Selv vil jeg maks ha to barn mtp at jeg gjerne vil at de skal dra på utveksling o.l. og jeg kunne neppe finansiert dette for fem barn.

Anonymkode: f4c28...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fem barn. Ti år mellom yngste og eldste. Vi har hatt mye hjelp av familie opp igjennom årene med barnevakt og andre ting, og det er vi veldig takknemlige for, men der hadde sikkert gått greit allikevel. Det er veldig viktig å være god på logistikk når man er så mange, ellers kan det fort bli kaos. Barna vår fikk plikter og ansvar fra de var ganske små, de måtte ha orden på rommene sine og i skolesaker og treningstøy og utstyr. Man kan ikke løpe rundt og lete etter tingene til fem barn. 

Anonymkode: 069aa...b0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt plass og økonomi og til det, så hadde vi også gått for nr 5. Har 4, og der går grensa nå. Har også vurdert fosterbarn, men da må isåfall de barna vi har bli større. Følger ofte med noen ekstra utfordinger med barn som må i fosterhjem, så da er det viktig for meg å kunne følge opp det på en god måte.

Anonymkode: f6cbb...28d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ekstremt vanskelig å bli godkjent som fosterhjem?

Anonymkode: 6b770...0d8

Ikke ekstremt vanskelig å bli godkjent verken for fosterhjem eller adopsjon, men man må gå på kurs og ellers kunne vise til stabilt god omsorgsevne osv. 

Ofte vil det være krav om at man ikke har småbarn hvis man skal være fosterhjem, evt at fosterbarnet skal være så og så mye yngre enn de andre. Men ikke alltid.

Anonymkode: 74030...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ekstremt vanskelig å bli godkjent verken for fosterhjem eller adopsjon, men man må gå på kurs og ellers kunne vise til stabilt god omsorgsevne osv. 

Ofte vil det være krav om at man ikke har småbarn hvis man skal være fosterhjem, evt at fosterbarnet skal være så og så mye yngre enn de andre. Men ikke alltid.

Anonymkode: 74030...d26

Hvordan kan man «bevise» at man har god omsorgevne? 

Anonymkode: 6b770...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg hatt plass og økonomi og til det, så hadde vi også gått for nr 5. Har 4, og der går grensa nå. Har også vurdert fosterbarn, men da må isåfall de barna vi har bli større. Følger ofte med noen ekstra utfordinger med barn som må i fosterhjem, så da er det viktig for meg å kunne følge opp det på en god måte.

Anonymkode: f6cbb...28d

Er du villig til å ofre karrieren fin for et fosterbarn? For man blir vel frikjøpt på ubestemt tid. Det er vel ikke alltid bare bare å kaste seg ut i full jobb igjen etter noen år.

Anonymkode: 6b770...0d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du 4 hjemmeboende barn bør du ikke bli fostermor etter min mening som tidligere fosterbarn. Fosterbarn har ekstra omsorgsbehov, og med mindre du er supermamma er det ganske enkelt ikke tid nok i døgnet til å gi hvert enkelt barn tid, kjærlighet, trygghet og kanskje også lære det hva normale relasjoner går ut på, uten at det går ut over noe/noen. Fosterbarn er krevende! Jeg var i en familie med 2 andre barn og de hadde absolutt ikke tid eller omsorg (eller kompetanse til en med så omfattende relasjonstraumer som meg, men det er en annen diskusjon) nok til oss alle. 

Anonymkode: 7fba0...ae2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner fem familier med 5-6 barn. Fellestrekk er: Ekstremt godt samhold mellom søsknene, de er bestevenner mer enn søsken. Foreldrene er utrolig aktive. Det er båt, hytte, jage ungene med seg på fjelltur i alle fall en gang daglig, men løper selv gjerne 3-5 ganger i uka. Veldig økonomiske og tenker økonomi, økonomi, økonomi. Det er de yngste barna som nyter familielivet best, da når de eldste flytter ut så har foreldrene råd til utenlandsturer. Alle desse familiene har barn med samme far og mor, og ingen av de er skilt. En av familiene fikk 5-6 barn på 10 år, resten har de litt mer spredt. Barna har klart seg middels til svært bra på skolen.
 

Familiene er alt i fra middels til høyt utdanna mennesker. 

Anonymkode: 226fc...8e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fire, kunne tenkt meg fem men det ville ikj samboer. Svært mangen som venter på fosterhjem. Hjelp et barn som trenger et hjem♥️♥️

Anonymkode: 0657c...091

Det er ikke sant. Hvis Barnevernet hadde gjort sin plikt med å undersøke forholdene i biologisk familie ville vi ikke hatt behov for fosterhjem i så stort omfang. Man må huske på hva som er best for barna. Ikke reklamer for fosterhjem bare for at Barnevernet skal få viljen sin. Det er barnas liv dette dreier seg om. 

Anonymkode: f8c07...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke ekstremt vanskelig å bli godkjent som fosterhjem?

Anonymkode: 6b770...0d8

Nei i grunn ikke. Men ikke reklamer for fosterhjem bare fordi at dere ønsker dere barn. Tenk heller på barna og at de faktisk har det godt hos biologisk familie. Ikke nødvendigvis foreldrene, men øvrig familie om så. Hadde barna fått plassering i familie ville man ikke hatt et så stort behov for fosterhjem. Behovet er derfor et bedrag. 

Anonymkode: f8c07...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 barn her. 😅

Må innrømme at det er travelt hjemme og lite «dødtid», men det nå slik både jeg og mannen liker det, så vi klager ikke. 😊

Skal sies at eldste gikk på ungdomsskolen da yngste ble født, så flokken er nokså spredt i alder. Kun 1-2 og 5-6 er tette, så jeg kan ikke si at vi har erfaring med mange barnehagebarn på samme tidspunkt, da det meste vi hadde var 3, og det kun i et halvt år. Har noen bekjente med tvillinger + pseudotvilling og de har nok hatt det mer hektisk enn oss i perioder.

Jeg kunne faktisk tenkt meg fler, men føler at det er lurt å stoppe her. Man vet jo aldri hva livet bringer av utfordringer (tap av partner, utfordringer med helse, barn som trenger ekstra hjelp - her har vi sluppet billig unna hittil, men det kan jo fort skje og da tenker jeg at det er greit å gi seg mens vi fortsatt har mer å gi). 

Anonymkode: 8a6a9...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

6 barn her. 😅

Må innrømme at det er travelt hjemme og lite «dødtid», men det nå slik både jeg og mannen liker det, så vi klager ikke. 😊

Skal sies at eldste gikk på ungdomsskolen da yngste ble født, så flokken er nokså spredt i alder. Kun 1-2 og 5-6 er tette, så jeg kan ikke si at vi har erfaring med mange barnehagebarn på samme tidspunkt, da det meste vi hadde var 3, og det kun i et halvt år. Har noen bekjente med tvillinger + pseudotvilling og de har nok hatt det mer hektisk enn oss i perioder.

Jeg kunne faktisk tenkt meg fler, men føler at det er lurt å stoppe her. Man vet jo aldri hva livet bringer av utfordringer (tap av partner, utfordringer med helse, barn som trenger ekstra hjelp - her har vi sluppet billig unna hittil, men det kan jo fort skje og da tenker jeg at det er greit å gi seg mens vi fortsatt har mer å git å). 

Anonymkode: 8a6a9...e97

Det samme tenkte vi. Sju barn her, og av dem er fem biologiske. Vi trives godt med livet og har aldri hatt følelsen av å drukne. Likevel ville vi aldri gått for et barn til, fordi vi nå nærmer oss tålegrensen for hva vi kunne taklet hvis noe uforutsett hendte. En amerikansk venninne av meg (med ni barn... hun har nok større kapasitet enn meg) snakker om "the tipping point", og det synes jeg er en god formulering: når bikker den livlige gjengen over til å bli uorganisert kaos? Her er man forskjellig. Noen takler såvidt to barn, andre synes det er null stress med fem. Men det er viktig å være ærlig med seg selv og sin partner her. Ingen er tjent med kjas og mas og kaos. Og alle barna må få sitt, også følelsesmessig.

Ellers er det jo en økonomisk bit også. Hvis vi drar på Tusenfryd går det plutselig 4000 kroner. En helt normal, ikke-luksuriøs  sydenferie koster opp mot 80-90 000. Har dere penger til dette, eventuelt har dere overskudd og energi til å finne på morsomme ferier uten mye pengebruk?

For øvrig kan jeg bare anbefale det. Er du først der at du har fire og vurderer fem, har du nok lært ett og annet om effektivitet:)

 

Anonymkode: 74030...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du villig til å ofre karrieren fin for et fosterbarn? For man blir vel frikjøpt på ubestemt tid. Det er vel ikke alltid bare bare å kaste seg ut i full jobb igjen etter noen år.

Anonymkode: 6b770...0d8

Vet nå ikke om jeg vil kalle det å ofre karrieren innenfor mitt yrke.  Jeg jobber som lærer,  så vil nå tro at det ikke blir så mye værre å komme tilbake, enn  hvis jeg hadde hatt et par år permisjon. Samtidig kan det være nyttig erfaring å ha som lærer.

Anonymkode: f6cbb...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...