Gå til innhold

Innekatt og kostnader


Dame85

Anbefalte innlegg

Hei flinke katte-eiere! :)

Vurderer å skaffe meg en kattunge. En vanlig huskatt, ikke rasekatt. Og den skal være inne. Kan noen fortelle meg hva jeg bør regne med av utgifter? Da tenker jeg pris på f.eks.,: Forsikring, og hva den dekker av helsetester osv. Så hos et forsikringsselskap at << katten må vaksineres etter veterinærfaglige anbefalinger og det skal gjennomføres årlig tann-/helsekontroll. Ved behov for forebyggende
behandling skal denne gis.>> Generelt vaksiner, kurer, chip/ID merking, kastrering/sterilisering, kattesand, kvalitetsfòr osv. 

Hvor mye er det vanlig å bruke på en innekatt per mnd.? Tenker da ca., pris på sand til do og mat (tørrfòr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke regna på det før (har også en hest, så utgifter til katten er minimale i forhold 😂),men kan jo prøve si litt

Vi kjøper kvalitetsfôr, koster rundt 400kr for en pose med 2-3 kg ca? Varer kanskje et par måneder? Vi gir også en halv pakke med våtfôr og en pakke som varer 24 dager koster rundt 200kr. Av kattesand bruker vi everclean som er veldig drøy i bruk en pakke til 230 kr varer vel en måned. 

Forsikring koster 2740kr i året for vår kastrerte huskatt gjennom Agria.

Har også kjøpt litt kloremøbler og leker inne, men ikke noen store utgifter der. Det er vel generelt ikke noe stor forskjell på utgifter til inne og utekatt? Kanskje litt mer veterinærregninger på utekatt. 

Kostnad hos veterinær varierer jo, er vel rundt 600-800 kr for årlig vaksine og helsesjekk også kan evnt tannstell ved behov koste alt mulig mellom himmel og jord! 

Samme gjelder utgifter til kastrering, sjekk pris på din klinikk, de pleier legge ut prisliste på nett og de fleste har en pakkepris for kastrering/idmerk/vaksine for kattunger. Ormkur koster vel en hundrings eller noe, men voksne innekatter trenger i utgangspunktet ikke ormkur så lenge de har fått alle de skulle ha som kattunge. 

Jeg anbefaler absolutt å adoptere en kattunge via dyrevelferdsorganisasjon - ihvertfall gjennom dyrebeskyttelsen er de da både kastrert og idmerka og fullvaksinert ved levering 12 uker. Vi adopterte kattunge gjennom FOD og dekket da kastrering selv. Dyrebeskyttelsene får inn masse dumpede kattunger og drektige hukatter hver sommer. 

Anonymkode: 3ea9f...468

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg bruker ca 1000kr på to innekatter i mnd. Da er det snakk om kvalitetsfôr tørr og våt, sand (Everclean) og forsikring. Veterinærutgifter, og engangsutgifter/sjeldne utgifter som kastrering, chipping, nye leker, nytt utstyr kommer utenom. Innekatter krever mer mental stimuli så vi har mye leker :)

Anonymkode: 98067...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...