Gå til innhold

Hva om NAV er iferd med å kolapse ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Stormen mot NAV etter  EØS skandalen   hadde bare såvidt løyet av da koronapandemien utløyste eit skred av arbeidsledige som i skrivende stund  nå har passert 400.000, og største arbeidsledigheten  etter krigen.   Det er grunn til å tru at ledigheten  troleg vil  stige ytterligere, og komme opp mot 500 000 ved utgangen av April. 

NAV har beroligget oss med at de skal takle desse utfordringene, og ingen krismaksimering ,  men at  ein må bare belage seg på at behandlingstiden kan ta bare litt lenger tid.   Mange er avhengi av sine mnd. trygdeutbetalinger og mange  har kanskje   ikkje en økonomiske  buffert eller familie som kan støtte dei  i krisetider.    Lønnen / trygden er livsnærven hos mange, og utan penger får de ikkje kjøpt sine nødvendige medisiner, mat på bordet etc. 

Skulle pandemien og arbeidsledigheten bli langvarig så vil det kanskje bety eit drastisk  økonomisk tilbakegang, av   en rekke velferdtilbud som mange har sett på som en selvfølge vil bli satt mange år tilbake i tid. 

Undes på om noen nå har tatt høyde for at NAV-systemet kan kolapse og om de har  noen beredskapsplan  der.    Kanskje kan bankene kome inn og forskuddstere trygdeutbetalinger til folk som  ikkje får sine utbetalinger.     

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør meg ingenting det. Jeg er uføretrygdet og uten jobb fra før av, men jeg har ikke noe liv i tillegg til det. SÅ kanskje da, vil vi endelig lære noe.

Anonymkode: ec5af...a25

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør meg ingenting det. Jeg er uføretrygdet og uten jobb fra før av, men jeg har ikke noe liv i tillegg til det. SÅ kanskje da, vil vi endelig lære noe.

Så det går greitt for din del om trygden uteblir noen uker. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg også redd for. Havner i personlig krise om jeg ikke får arbeidsavklaringspengene mine 🙊 Er også redd de skal bruke opp pengene nå så det går utover oss som er i Nav fra før 😹

Anonymkode: 53e98...717

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

NAV vil ikke få til å behandle alt dette med det første. Og saksbehandlerne har jo og barn som de må passe på, og kan ikke nødvendigvis jobbe som før.

Sånn er det bare

Anonymkode: 5e067...15d

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV vil ikke få til å behandle alt dette med det første. Og saksbehandlerne har jo og barn som de må passe på, og kan ikke nødvendigvis jobbe som før.

Sånn er det bare

Eller satt i karantene 

AnonymBruker
Skrevet

Det som skjer nå påvirker ikke løpende ytelser som barnetrygd, alderspensjon, uføretrygd og liknende. Det at NAV nå vil måtte behandle en ekstremt stor mengde søknader om dagpenger ved permittering gjør jo at de trenger å hente ressurser både utenfra og fra andre deler av NAV. Det vil kunne påvirke oppfølgingen av de som mottar Sykepenger/AAP, men neppe utbetalingen av AAP. Det vil kunne medføre lengre saksbehandlingstid for utbetaling av sykepenger, dersom de henter saksbehandlere over fra sykepengeavdelingene til dagpengeavdelingene. Det samme vil det ventelig bli for de som har søkt om uføretrygd og stønader som enslig forsørger. Alderspensjoner behandles stort sett automatisk, men de med arbeidsperioder i utlandet vil nok kunne oppleve at behandling av søknad om alderspensjon tar lengre tid. For sosialstønad tenker jeg at saksbehandlingstiden heller vil gå ned enn opp. I tillegg vil det bli flere kommuner som innfører digital søknad for sosialhjelp og det gjør det enklere for de som skal søke. 

Anonymkode: 0f2df...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav er en institusjon preget av kutt i antall ansatte, lave lønninger og en enorm mengde ledere. Staten forstår ikke forstår ikke forskjellen mellom ytelsene som blir betalt ut og selve driften, så de kutter i drift siden de ikke kan kutte i ytelser. En ordinær ansatt tjener ofte rundt 450 000, og i motsetning til sykepleiere, har vi ingen tillegg. På grunn av de lave lønningene og høye arbeidsmengden, forsvinner de dyktige. De som blir igjen, er ofte de uten andre valg. Lederne tenker derimot ofte 800 000 selv om de bare har ansvar for 10-12 stykker. Et hakk opp er vi oppi langt over millionen. NAV er et lite fungerende system av design.

Anonymkode: cf868...d59

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jo NAV startet med forskuddsbetaling av dagpenger, tror man skulle få utbetaling 3 dager etter søknad. Systemet kollapser ikke, men det er klart det vil ta tid, det sier jo seg selv. NAV har flyttet på medarbeidere og fått inn nye "gamle" ansatte som kan saksbehandlingen på dagpenger. Og at folk skal få stønadene sine er hovedprioritert. 

Anonymkode: 89273...302

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det bare

Regner med at de som fatter vedtak kommer inn under samfunnskritisk personale, så kommunene må ordne med barnepass for de. Tror du ikke?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Regner med at de som fatter vedtak kommer inn under samfunnskritisk personale, så kommunene må ordne med barnepass for de. Tror du ikke?

Hvis begge foreldrene har samfunnskritiske jobber ja. De som jobber med utbetaling av ytelser er å regne som samfunnskritiske stillinger ja. 

Anonymkode: 89273...302

Skrevet

NAV vil ikke kollapse all den tid Staten står som garantist for at folk og bedrifter får sin støtte.

Skrevet
Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

NAV vil ikke kollapse all den tid Staten står som garantist for at folk og bedrifter får sin støtte.

Det er ingen garanti for det. Nav har kuttet i antall tilsette i mange år og jeg tviler på at de greier å få opp kapasiteten fort.

Skrevet

Definer "kollapse"

Ja, ting tar lengre tid. Men alle vil få det de har krav på etterhvert.

De får ansette folk midlertidig for å få opp kapasiteten. Nok av arbeidsledige

Skrevet
3 minutter siden, Anonym27 skrev:

Det er ingen garanti for det. Nav har kuttet i antall tilsette i mange år og jeg tviler på at de greier å få opp kapasiteten fort.

Det er ingen grunn til "NAV- kollaps".  Nok folk finnes å sette inn.   Og er det pengene du frykter skal bli borte, så er de der ganske så lenge enda.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drøyt 400 000 arbeidsledige  +  drøyt 1. 400 000 trygdede fra før.   Mange personer er etterhvert  blitt avhengi av ytelsene ifra NAV.     Norge er forløbi priviligerte som har oljefondet å ta av i krisetider. 

" Når krubba begynner å bli tom begynner hestene å bite ifra seg" 

Endret av Anonym Bruker
Skrevet (endret)
3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Det er ingen grunn til "NAV- kollaps".  Nok folk finnes å sette inn.   Og er det pengene du frykter skal bli borte, så er de der ganske så lenge enda.

Tingen er at du må lære folk opp før de kan begynne. Et annet aspekt er at en trenger datamaskiner, tilganger, gjerne mobiler. Ikke ordinært utstyr for å si det slik, det må være installert en type programvare og gjort endringer i operativsystem, dette tar tid. Når du først har kuttet i tallet på tilsette, er det ikke bare å knipse, så er de klar.

Endret av Anonym27
AnonymBruker
Skrevet

De fleste løsningene kommer nok gjennom effektivisering av IT-systemer. 

Anonymkode: 77709...07f

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Anonym27 skrev:

Tingen er at du må lære folk opp før de kan begynne. Et annet aspekt er at en trenger datamaskiner, tilganger, gjerne mobiler. Ikke ordinært utstyr for å si det slik, det må være installert en type programvare og gjort endringer i operativsystem, dette tar tid. Når du først har kuttet i tallet på tilsette, er det ikke bare å knipse, så er de klar.

Jada.   Men NAV kollapser ikke.  Det er vel greia du gnåler om.   Staten har penger nok til å opprettholde velferden enten det gjelder penger eller bemanning.

Og det er mitt siste ord her.   God fredag ønskes alle.

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

Mange har ikkje akkurat opplevelse av  at behandlingstiden har gått  ned hos NAV de senere årene.    NAV-systemet har lagt mer vekt på sjølvbetjening  av tjenester,  og det funker truleg greitt sålenge  kundene har kompetanse.    Men, det sitter iidag mange rundt som som ikkje har opplevd hverken oppsigelser eller pærmiteringer. og desse har også behov for bistand.

• Opprett ny...