Gå til innhold

Oppkalle etter min bror


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen venter vårt første barn. Lillebroren min er en av mine aller nærmeste, og også en veldig god venn. Jeg er så uendelig takknemlig for at vi alltid har hatt et nært og vennskapelig bånd. Han er tre år yngre enn meg og jeg er i midten av 20-årene. 
 

Både jeg og mannen kunne tenke oss å kalle opp sønnen vår etter min bror, Herman.  
Hvordan blir dette sett på i dag? Jeg er veldig spent og gruer meg nesten litt til å foreslå det for broren min, da jeg føler det er en veldig stor og viktig ting. Redd for at han enten sier nei eller at han føler seg presset til å si ja.. 

Anonymkode: 3a7d6...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo ikke så vanlig, men hvis dere vil det og broren din synes det er greit så hvorfor ikke?

Anonymkode: 67c6d...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting kan fort endre seg selv om dere har et fantastisk godt forhold i dag...tro meg.

Så jeg ville funnet et annet navn, men det er meg.

Anonymkode: ecb63...3ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin tanke. Mitt eldste barn er oppkalt etter bestefaren sin, og jeg er oppkalt etter min farmor. Synes det er koselig jeg, og Hermann var et skikkelig fint navn også😊

Anonymkode: 0591f...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var veldig fint. Hvis dere har samme etternavn ville jeg gitt et navn til 

Hvem blir vel så uvenner med broren sin at det blir et problem med samme navn..

Anonymkode: dbb52...b2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt kalt opp. Evt kan dere jo finne et fornavn til, sånn at det blir "mykere" oppkalling? Men helt ok å bare bruke navnet også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både jeg og mannen kunne tenke oss å kalle opp sønnen vår etter min bror, Herman.  
Anonymkode: 3a7d6...3b8

Er det Herman Flesvig?

Anonymkode: 68bb4...a26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster har gitt begge sine barn min bror og mitt navn som mellomnavn til sine barn. Vi føle oss veldig beæret over dette! 

Anonymkode: c15b0...a47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste sønn er oppkalt etter min lillebror. De har samme andre fornavn 👌

Anonymkode: 606a9...043

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er samme navn i såpass tett familie føler jeg ofte det blir litt sånn «store Herman» og «lille Herman». Jeg ville heller gått for Henning eller noe annet som er lignende men ikke helt likt. 

Anonymkode: 55c99...169

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Herman er det reelle navnet, så synes jeg Herman Olai er nydelige navn sammen. Det klinger bare så bra! Jeg foreslår det. 

Anonymkode: fe44f...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke samme etternavn nei, til deg som spurte om det. Jeg har tatt etternavnet til mannen min. 

Føler oss veldig trygge på at det er Herman vi skal gå for såfremt broren min er enig 🥰 

Kanskje også et mellomnavn, Olai skal med på lista! 

TS 

Anonymkode: 3a7d6...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller gitt et lignende navn, evt brukt hans navn som mellomnavn.  For det første ligger mye av identiteten i et navn, og det kan fort bli "store-Herman" og "lille-Herman", som noen over her skriver.

For det andre er dere fremdeles veldig unge, og mye kan skje med forholdet deres som søsken, både på kort og lang tid. Tro meg. Så om dere er nære nå, så er det ikke nødvendigvis slik om 10 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gjort noe for at det skal være lett å skille dem. Hans Herman, eller Herman Tobias, altså et annet navn før eller etter. Ellers må jo en av dem få kallenavn? Lille-Herman, Hermansen osv.

Å kalle opp er jo bare koselig. Noen kaller opp med bare forbokstav også.

Anonymkode: 27f75...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herman er da er fint navn. Spør broren din du, så får du la han si sin mening. Og stol på at det han sier, er det han faktisk mener.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere plan hvordan dere skal skille på de to Herman i familien? "Lille Herman" og "store-herman?" Eller første bokstav i etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er oppkalt etter min mormor, og gikk som "lille" til hun døde da jeg var 30. Tok ikke skade av det eller syntes det var dumt på noe vis. Tvert i mot var det hyggelig å hete det samme som mormor som jeg hele tiden hadde et varmt forhold til. 

Gå for Herman, og blir han "lille" så går det helt fint! 

Anonymkode: d0ae1...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen skal kalles lille Herman, det er å snakke ned ungen. Vi fikk det problemet i min familie, så den eldste ble kaldt eks: Store-Lars og den andre bare Lars. Vår familie hadde den yngste, men det var pappa'n til den eldste som mente lille Lars ble mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke problem med to Herman! Det blir jo onkel Herman og Herman!

Anonymkode: 9fdb2...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut syns jeg. Ner naturlig å oppkalle etter noen som er død, familienavn eller etter faren. 

Anonymkode: e8127...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...