Englepus Skrevet 17. juni 2005 #1 Skrevet 17. juni 2005 http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/17/434978.html Hva mener dere? Selv stemmer jeg på bjørnen. Sauer har vi mer enn nok av.
Gjest seroxata Skrevet 17. juni 2005 #2 Skrevet 17. juni 2005 såklart, er ikke gøy med dyr som b lir drept uansett, men her må jeg faktisk si at jeg velger bjørnen. på lik linje som jeg velger ulven. hvorfor skal folk utrydde dyrene? :evil:
Gjest Violetta Skrevet 17. juni 2005 #3 Skrevet 17. juni 2005 Jeg også velger bjørnen. Om man skal ha dyr må man passe på dem. Hvilken rett har bøndene til å sende sauene på beite uten tilsyn i månedsvis? Og så skriker de om at staten skal betale om sauene blir tatt av rovdyr.
Transe Skrevet 18. juni 2005 #4 Skrevet 18. juni 2005 Sauen så klart. den har vi nytte av og kjøttet er nydeleg.Ser ikke på det som kattastrofe om bjørnen vert utrydda.
Gjest uhm Skrevet 18. juni 2005 #5 Skrevet 18. juni 2005 Helt klart bjørnen. Sauen er ikke utryddingstruet. Bønder får vel og en erstatning for hvert dyr de taper og jeg har faktisk vært borti bønder som vanskøtter dyra fordi "de får erstatning uansett".
Gjest Spacegirl Skrevet 18. juni 2005 #6 Skrevet 18. juni 2005 Jeg må nok si bjørnen. Hvorfor kan ikke bøndene passe på sauene sine? Skjønner ikke hvorfor de ikke bruker gjetere... Er litt rart at de tror at de kan la sauene gå månedsvis uten tilsyn uten at noen av dem blir tatt av rovdyr
Gjest Formosiss Skrevet 18. juni 2005 #7 Skrevet 18. juni 2005 Bjørnen. Bjørnen er utrydningstruet, men ikke sauen - hvert år slaktes mange sauer av oss mennesker, derfor holder den bestanden seg nede.
Cinnamon Skrevet 18. juni 2005 #8 Skrevet 18. juni 2005 Bjørnen - selv om jeg ikke ville likt å truffet på bamse brakar i skogen. Den hører til faunaen vår.
Caramba Skrevet 18. juni 2005 #10 Skrevet 18. juni 2005 Synes vi har mer en nok oversubsidierte sauer i norsk landbruk. Bøndene må passe på dyrene sine. Det er fullstendig vannvidd å slippe dem ut i villmarka alene hele sommeren når man VET at det finnes bjørn og ulv i området. Klart at dette er enkle byttedyr for bjørn og ulv, som ikke vet at denne lille ulldotten er grunnen til at de blir slaktet ned for fote. I Norge så tror vi at vi har så veldig mye villmark at vi ikke trenger å ta vare på det vi har. Folk ser det som en menneskerett å bygge hytter på snaufjellet, ved sjøen og overalt. Bøndene ser på det som sin selvskrevne rett å snauhogge skogen, bygge små kraftverk i den lokale fossen pluss skyte alle rovdyrene i området. Jeg blir så utrolig provosert av norsk miljøpolitikk der lokale kommunepamper sitter og gir dispansajon til en hver type som vil gjøre noe lovstridig i utmarka. :evil:
Milly:) Skrevet 18. juni 2005 #11 Skrevet 18. juni 2005 Enig med Caramba. Og Transe; selvfølgelig er det katastrofe hvis bjørnen blir utryddet.
Væren Skrevet 18. juni 2005 #12 Skrevet 18. juni 2005 Selv om jeg er vær selv og synes synd på sauene som blir drept og bønder som mister dyr, så ser jeg ikke at vi har lov til å true bjørnestammen mer enn den allerede er. Bjørnen er en naturlig del av vår fauna, og hører til her. Så må man heller finne måter å verne om husdyra på.
sixx Skrevet 18. juni 2005 #13 Skrevet 18. juni 2005 I et tv-program i høst (tror jeg det var) kom det frem at 1% av de sauene som døde uten å bli slaktet, ble tatt av rovdyr. Jeg husker ikke prosentandelen for hvor mange som ble kjørt i hjel, men den var mye høyere. Sau er mat.....både for rovdyr og mennesker. Jeg kan ikke skjønne hvorfor vi mennesker (som en bitteliten del av verdens mangfold) skal ha noen rett til å utrydde en annen art.
Gjest Leola Skrevet 18. juni 2005 #14 Skrevet 18. juni 2005 Caramba skrev: Bøndene må passe på dyrene sine. Det er fullstendig vannvidd å slippe dem ut i villmarka alene hele sommeren når man VET at det finnes bjørn og ulv i området. Bjørnen ble faktisk skutt på en innmark - det var ikke ute i villmarken som du sier. Direktoratet for naturforvaltning har gitt Fylkesmannen løyve til å gi fellingstillatelse på inntil to bjørner denne beitesesongen, i tilfelle bjørner går løs på beitedyr på innmark.
Ottine Skrevet 18. juni 2005 #15 Skrevet 18. juni 2005 Caramba skrev: Bjørnen ble faktisk skutt på en innmark - det var ikke ute i villmarken som du sier. Direktoratet for naturforvaltning har gitt Fylkesmannen løyve til å gi fellingstillatelse på inntil to bjørner denne beitesesongen, i tilfelle bjørner går løs på beitedyr på innmark. Nettopp! Dette var et tilfelle da bjørnen var tett innpå husveggen for å forsyne seg. I slike tilfeller synes jeg man skal ha rett til å forsvare dyra sine. Hvis bjørn eller ulv hadde lusket rundt huset mitt, hadde jeg garantert prøvd å bli kvitt den før den hadde tatt feks bikkja mi eller kommet for nære feks sønnen min. Hadde ikke hvem som helst gjort det? Men ELLERS - så synes jeg bjørn og ulv hører til i utmarka. Problemstillingen rovdyr- husdyr vil alltid være der, og det synes ikke som det er så enkelt å få noen løsning på problemet. Det som forundrer meg litt er at bøndene ikke har tid/penger til å gjete - men når det gjelder å jakte på rovdyr har de både tid og penger nok...! :klø:
Transe Skrevet 19. juni 2005 #16 Skrevet 19. juni 2005 Om bønder skal gjete sauene blir kjøttet uspiseleg dyrt. Gjetere skal også ha lønn, eller er her frivillige som vil gjøre det gratis?
Gjest silmarillion Skrevet 19. juni 2005 #17 Skrevet 19. juni 2005 Når de går inn i bondeyrket, så må de og være forberedt på det ansvaret som følger med det å ha dyr. Å si at bjørnen ikke har livets rett fordi bønder ikke gidder å passe på dyra sine blir litt for lettvindt.
Saeria Skrevet 19. juni 2005 #19 Skrevet 19. juni 2005 Bjørnen. Hvem vet hva som vil skje med økosystemet dersom bjørnen forsvinner. Bønder får subsidier, og nei kjøttet er ikke billig, men det er ikke bondens feil. Hvor mye påslag på prisen tror dere ikke distributører som Gilde tar for å foredle og selge kjøttet videre? Dessuten får bønder erstatning dersom dyr blir tatt av rovdyr.
Gjest Bondetøsa Skrevet 20. juni 2005 #20 Skrevet 20. juni 2005 Jeg kommer fra et av områdene der det er mye av både bjørn og sau (og ulv!), og jeg synes problemstillingen er mye mer kompleks enn det framstilles her. Selvsagt kan vi klare oss uten sauer og sauebønder, men vil vi leve side om side med bjørn og ulv? Vil noen bo slik at de har bjørnebesøk i barnehagen, ulv 25 meter unna når yngstemann har barnebursdag utendørs osv.osv.? Vil turister og jegere (som er typisk alternativ inntektskilde for bøndene) komme når rovdyr lurer i skogen, elgstammen blir mindre og du ikke kan slippe løs jakthunden? Jeg vil ikke... og det er veldig lett å sitte langt unna og mene at bjørnen må leve. Det griper lite inn i hverdagen for byboere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå