Gå til innhold

Katten driter over alt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 13 år gammel hannkatt. Den har de siste månedene begynt å drite over alt i huset. Først holdt den seg til å drite bak en stol vi har i stua et par ganger i uka, men den siste uka har jeg våknet hver dag til ny kattebæsj et nytt sted. Den har kattedo inne som den alltid har brukt, og doen holdes ren, men nå har den tydeligvis funnet ut at doen ikke holder mål. Den bruker doen til å tisse, heldigvis, men hver gang den har vært på do kommer den løpende derfra, mjauer og stormer rett til klorebrettet. Den venter med å bæsje til vi sover, og går da konsekvent ikke i doen. 
 

Jeg kan ikke sette doer der den velger å drite. Det er bak lenestoler, rett foran sofaen etc. 
 

Jeg hadde katten hos veterinær for to mnd siden, der de sier han har veldig god helse. Men slik kan vi ikke ha det. Noe må da være galt. En katt som driter over alt i huset kan jeg ikke ha, men jeg har hatt den i 13 år og er selvsagt enormt glad i katten. Noen tips til hva jeg kan gjøre? 

Anonymkode: a638c...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at den har hatt vondt når den har gått på do, da blir doen noe negativt. 
evt så begynner katten å bli rotete i huet, de kan få demens feks akkurat som mennesker. Ville tatt en ny sjekk hos dyrlegen, evt bytt dyrlege å få en annen mening. 

Anonymkode: 67042...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta til veterinær igjen. Sannsynligvis har katten vondt baki eller inni der. Kasnkje tarmkreft, hemoroider eller lignende

Anonymkode: 38550...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er slikt som dette, kattens eneste måte å fortelle deg at noe ikke er som det skal være. Ofte så er det smerter som oppstår, som lager negative følelser rundt kasser. Mye kan skje på 2 mnd. Ta katten med til veterinær igjen, og be dem undersøke endetarm/tarmsystemet. Kan hende det er noe som skaper smerter. 

Anonymkode: d9bba...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pus på samme alder gjorde dette, viste seg at hun hadde kreft i magen. :( Det kan være vanskelig å oppdage uten dyre tester, så ta katten din med tilbake til dyrlegen og forklar hvordan han har det.

Anonymkode: d1b7f...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal forsøke en ny veterinær. Jeg ser jo at pus plages med noe, om det er fysisk eller psykisk aner jeg ikke. Han har det ikke godt ihvertfall. 

Anonymkode: a638c...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkar pusen ❤️ Husk at de hater å gjøre fra seg på plasser hvor de ikke kan skjule lukta, så dette betyr nok at noe er galt. Vi hadde en katt som gjorde det samme, han hadde en parasitt/orm i hjernen. Han ble helt snål, gjorde mye rart i noen dager, og ble avlivet umiddelbart. Ikke for å skremme deg, men ting kan oppstå fort.

Jeg ville tatt med pusen allerede i dag, se om du har en veterinær i området som er ekspert på katter? 

Lykke til ❤️

Anonymkode: e2d07...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt på 14 år begynte også å rote det til med avføring og urin nå det siste året.  Har måttet ha do- kasse i 2 etasjer,ellers var det bæsj på gulvet hver dag.

Problemet var nå at katten var ute i 2 timer,men kommer inn for å drite! Og jeg vil helst ikke ha kasse inne,da det lukter satan og har en hund som drar katte dritten ut av doen før vi har rukket å fjerne det. Så nå var det nok,jeg fjernet begge katte doer nå som vinteren er over. Katten har bæsjet noen ganger inne, men når vi bærer den ut ofte,selvom den ikke sier i fra,så går det fint. Katten her skal også bæsje hver natt, så den vekker oss kl.04.00 om natta og noen ganger vekker den oss ikke,så nå må den være ute om natta. Den har eget kattehus med varme ute. Det er vår siste utvei,ellers orker jeg ikke mer.

Har lest at når katten blir eldre,har den vanskelig for å holde seg lenge. Men når den begynner å drite og tisse så fort den kommer inn etter å ha vært ute blir jeg lei...

Anonymkode: c6fe2...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg skal forsøke en ny veterinær. Jeg ser jo at pus plages med noe, om det er fysisk eller psykisk aner jeg ikke. Han har det ikke godt ihvertfall. 

Anonymkode: a638c...b4f

Ville nok gjort det ja. Om den skulle ha vondt så er det viktig å finne ut av det med en gang. 

Anonymkode: 67042...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er selvvalgt innekatt. Han hater å gå ut, og bare hyler hvis han blir båret ut. Ikke en gang om sommeren med åpne dører vil han ut, han bare sitter i døråpningen og kikker. Det er også et ledd i denne atferdsendringen hans, vi flyttet for noen år siden og etter det ble han aldri den samme igjen. 

Anonymkode: a638c...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for øvrig tatt kontakt med veterinær i dag. Har sendt inn kontaktskjema over nett, så får vi se hva de sier om når vi kan komme inn. Det er jo restriksjoner over alt nå, mulig vi må vente til over påsken. 

Anonymkode: a638c...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min er selvvalgt innekatt. Han hater å gå ut, og bare hyler hvis han blir båret ut. Ikke en gang om sommeren med åpne dører vil han ut, han bare sitter i døråpningen og kikker. Det er også et ledd i denne atferdsendringen hans, vi flyttet for noen år siden og etter det ble han aldri den samme igjen. 

Anonymkode: a638c...b4f

Noen katter takler ikke forandringer 😕 sett flere eksempler på det 

Anonymkode: 67042...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min katt på 14 år begynte også å rote det til med avføring og urin nå det siste året.  Har måttet ha do- kasse i 2 etasjer,ellers var det bæsj på gulvet hver dag.

Problemet var nå at katten var ute i 2 timer,men kommer inn for å drite! Og jeg vil helst ikke ha kasse inne,da det lukter satan og har en hund som drar katte dritten ut av doen før vi har rukket å fjerne det. Så nå var det nok,jeg fjernet begge katte doer nå som vinteren er over. Katten har bæsjet noen ganger inne, men når vi bærer den ut ofte,selvom den ikke sier i fra,så går det fint. Katten her skal også bæsje hver natt, så den vekker oss kl.04.00 om natta og noen ganger vekker den oss ikke,så nå må den være ute om natta. Den har eget kattehus med varme ute. Det er vår siste utvei,ellers orker jeg ikke mer.

Har lest at når katten blir eldre,har den vanskelig for å holde seg lenge. Men når den begynner å drite og tisse så fort den kommer inn etter å ha vært ute blir jeg lei...

Anonymkode: c6fe2...03f

WTF?! Du har en 14 år gammel (senior) katt og så tvinger du den til å måtte være ute fordi DU ikke vil ta ansvar og gi den et eget toalett inne? Fordi DU ikke vil ta ansvar og holder hunden din unna. Og lukt? Da bruker du ikke riktig sand i kassa. 

Katten din begynner å bli en eldre katt. Den skal slippe å måtte gjøre fra seg ute dersom den ikke vil. Har du noen gang tenkt over at det beste er avliving i stedet for å stenge ute katten, hvis du er så lei? Ta ansvar. En død katt lider ikke. Men en katt som blir utestengt fra familien sin, lider! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min katt på 14 år begynte også å rote det til med avføring og urin nå det siste året.  Har måttet ha do- kasse i 2 etasjer,ellers var det bæsj på gulvet hver dag.

Problemet var nå at katten var ute i 2 timer,men kommer inn for å drite! Og jeg vil helst ikke ha kasse inne,da det lukter satan og har en hund som drar katte dritten ut av doen før vi har rukket å fjerne det. Så nå var det nok,jeg fjernet begge katte doer nå som vinteren er over. Katten har bæsjet noen ganger inne, men når vi bærer den ut ofte,selvom den ikke sier i fra,så går det fint. Katten her skal også bæsje hver natt, så den vekker oss kl.04.00 om natta og noen ganger vekker den oss ikke,så nå må den være ute om natta. Den har eget kattehus med varme ute. 

Anonymkode: c6fe2...03f

Det finnes dokasser med lokk og dør, og med lokk med hull i (hop-in), da blir det vanskeligere for hunden å få tak i innholdet. 
Dokassen stinker ikke om man bruker rett sand og rengjør den hver dag! Ja, det lukter mens de driter, men lukten forsvinner fort og enda raskere om man lufter. 

Anonymkode: d6c99...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Troyamin skrev:

WTF?! Du har en 14 år gammel (senior) katt og så tvinger du den til å måtte være ute fordi DU ikke vil ta ansvar og gi den et eget toalett inne? Fordi DU ikke vil ta ansvar og holder hunden din unna. Og lukt? Da bruker du ikke riktig sand i kassa. 

Katten din begynner å bli en eldre katt. Den skal slippe å måtte gjøre fra seg ute dersom den ikke vil. Har du noen gang tenkt over at det beste er avliving i stedet for å stenge ute katten, hvis du er så lei? Ta ansvar. En død katt lider ikke. Men en katt som blir utestengt fra familien sin, lider! 

Vi hadde også et eget kattehus med lys og varme, gode pledd og senger, og mine elsket å være i det. Så at du hyler dyremishandling over noe slikt, er litt merkelig.

Anonymkode: a56e7...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...