Gå til innhold

Foring av valp, hva gjør du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en 3 mnd gammel Golden som fram til nå har spist bare tørrfor (Eukanuba for valp). 

Men så tenker jeg at jeg kanskje skal forsøke å gi noe mer variert. Så hva gir dere til mat og gir dere noe tilskudd?

 

Anonymkode: 75c14...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke ødelagt, hvorfor fikse det?

Valpen din går jo allerede på et for som er beregnet på valper og tilsatt det valper trenger. Du har jo her en rase som er glad i mat, slik generelt sett. 

Hunden din kan nok leve hele sitt liv å kun spise tørrfôr og være verdens lykkeligste hund for det.

"Matleie" hunder er som regel overspiste og eller mentalt og fysisk understimulerte. 

Våres hunder går på det samme merke tørfor måned etter måned. Vi tilsetter litt vitamin e, gir blankere pels. De fores litt ekstra i perioder med mye og tung fysisk jobbing.

Endret av Min_hund_er_Grå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden/labrador/storpuddel-blanding. Ni måneder gammel. Appetitten har hun arvet fra moren sin (golden/labrador) for å si det sånn, så her må vi passe mye på hva og hvor mye hun spiser. Forøvrig spiser hun alt, også ting som ikke skal spises. Kongler er en stor favoritt.

Frem til hun var ca. syv måneder gammel, fikk hun valpefôr fra Appetitt. Det viste seg å ikke passe så godt for henne lenger, hun tok ikke opp næringsstoffene så godt som hun skulle og ble ikke særlig mett. Byttet til valpefôr fra Eukanuba, som fungerer supert. Fin bæsj, fin mage og blir passe mett av mengden hun skal ha.

Får kun tørrfôr. Tilsetter bittelitt matolje (snakk om en te-skje) hvis hun er veldig hard i magen. Er hun skikkelig dårlig i magen, gir vi kokt ris. Får ikke så mye godbiter, vi bruker heller tørrfôr. Hun er uansett mer glad i tørrfôr enn godbitene sine, så det er helt fint for oss. Dersom vi plutselig er tomme for fôr, får hun to brødskiver med leverpostei. Piller dytter vi nedi leverpostei eller baconost på en skje. Liker å kose seg med "hud-bein" (sånne store tyggebein laget av tvinnet oksehud).

Ellers får hun ikke noe annet å spise. Hun har ikke hatt behov for noe annet.

Anonymkode: 2f8d1...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Golden/labrador/storpuddel-blanding. Ni måneder gammel. Appetitten har hun arvet fra moren sin (golden/labrador) for å si det sånn, så her må vi passe mye på hva og hvor mye hun spiser. Forøvrig spiser hun alt, også ting som ikke skal spises. Kongler er en stor favoritt.

Frem til hun var ca. syv måneder gammel, fikk hun valpefôr fra Appetitt. Det viste seg å ikke passe så godt for henne lenger, hun tok ikke opp næringsstoffene så godt som hun skulle og ble ikke særlig mett. Byttet til valpefôr fra Eukanuba, som fungerer supert. Fin bæsj, fin mage og blir passe mett av mengden hun skal ha.

Får kun tørrfôr. Tilsetter bittelitt matolje (snakk om en te-skje) hvis hun er veldig hard i magen. Er hun skikkelig dårlig i magen, gir vi kokt ris. Får ikke så mye godbiter, vi bruker heller tørrfôr. Hun er uansett mer glad i tørrfôr enn godbitene sine, så det er helt fint for oss. Dersom vi plutselig er tomme for fôr, får hun to brødskiver med leverpostei. Piller dytter vi nedi leverpostei eller baconost på en skje. Liker å kose seg med "hud-bein" (sånne store tyggebein laget av tvinnet oksehud).

Ellers får hun ikke noe annet å spise. Hun har ikke hatt behov for noe annet.

Anonymkode: 2f8d1...34a

Vet ikke om dette er relevant for deg, men kan legge til at kun får to måltider hver dag. Fikk det som liten også, for det ble for lang tid mellom middag og frokost kontra de andre måltidene da vi prøvde med tre måltider. Du veit det er noe galt når bikkja er den som er mest morgengretten, og dette var problemet for oss.

Anonymkode: 2f8d1...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at mange gir ulike tilskudd for fin pels etc. Noen gir eggeplomme, øl-gjær, matolje osv. 

Gir dere noe av dette?

ts

Anonymkode: 75c14...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 8.40, Min_hund_er_Grå skrev:

Er det ikke ødelagt, hvorfor fikse det?

Valpen din går jo allerede på et for som er beregnet på valper og tilsatt det valper trenger. Du har jo her en rase som er glad i mat, slik generelt sett. 

Hunden din kan nok leve hele sitt liv å kun spise tørrfôr og være verdens lykkeligste hund for det.

"Matleie" hunder er som regel overspiste og eller mentalt og fysisk understimulerte

Våres hunder går på det samme merke tørfor måned etter måned. Vi tilsetter litt vitamin e, gir blankere pels. De fores litt ekstra i perioder med mye og tung fysisk jobbing.

Det der stemmer ikke på mine mynder ihvertfall 😉  De er hverken overspiste, mentalt eller fysisk understimulerte- likevel blir de skikkelig matleie om de må spise samme tørrforet hver dag... 


Jeg har tro på variasjon i maten til hundene på akkurat samme måte som oss mennesker. Jeg bruker et tørrfor og RAW for Norge som basis - dette er vitaminisert utifra hva hunder skal ha. Deretter tilsetter jeg gjerne - egg, kokte grønnsaker, fisk, kjøtt som jeg finner billig i 50% disken, ris, pasta  etc. 

Mine får også frosne ubehandlet  kyllingklubber /kyllinglår og fårikål kjøtt som snacks. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

«er det ikke ødelagt-ikke fiks det» 🙂


Fikk du ikke med forslag fra oppdretter, slik at ikke det blir for brå skifter? Det er lurt å ikke bytte mat for ofte, det gjør de ofte dårlige i magen. (en tube med fx zoolac er kjekt å ha liggende om valpen skulle bli dårlig i magen)

Til en såpass ung valp kan en gi mat 3-4 ganger om dagen med litt eggeplomme i en gang per dag fx.
Husk at evt ting du gir utenom ikke bør inneholde salt eller løk. 

Et godt tørrfôr skal inneholde det hunden trenger. Det finnes både bedre og dårligere for enn Eukanuba. Ser en at pelsen blir matt eller at tredeputene blir tørre kan en gi litt fiskeolje (NB! Ikke tran) beregnet på hund. 

Anonymkode: 0c916...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...