Gå til innhold

Journalister og rettskriving - Ekstremt mye feilskriving i aviser for tiden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver eneste dag er det en journalist som presterer å lage overskrifter hvor ordene er merkelig sammensatt eller mangler bokstaver eller et ord. Eller de bruker helt feil ord. Man skulle tro at i dag når vi har rettskrivingsprogrammer at journalister i det minste bruker dette i tillegg til å finlese over tekst og tittel før de trykker på send.

Eksempel: Nekter Bybanen å passere sporet. https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/P9xdLp/Nekter-Bybanen-a-passere-jernbanesporet

Mener dere PLASSERE?

Eksempel Italiensk bokselegende, moren og broren døde av coronaviruset https://www.vg.no/sport/kampsport/i/2GxVoR/italiensk-bokselegende-moren-og-broren-doede-av-coronaviruset

Mener dere:  Italiensk bokselegende, mor og bror døde av coronaviruset ?

 

Dette er bare noen få av utallige eksempler i norske nettaviser hver eneste dag. Hva skjer med språket kjære redaktører? Når begynte dere å tillate feilskrivinger i form av dialektpregede uttalelser? Sjekker dere ikke språket til de ansatte? 

I tillegg er det ofte at det er doble tekster av akkurat samme tekst i flere artikler. 

Jeg savner tidene da redaktører og aviser var mye strengere på språket i norske medier og det var langt imellom hver feilskriving. Norske journalister bør skjerpe rettskrivingen sin.

 

Anonymkode: d08c0...573

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er arbeidspresset. Mange journalister må skrive flere saker daglig, der de må finne på sakene, hente inn informasjon, skrive teksten, finne riktige bilder, tilpasse dem, og publisere. Hvis folk skal intervjues og bilder tas må de få ordnet det og. I tillegg finnes det ingen korrekturlesere lenger, og det er vanskelig å lese korrektur på egen tekst uten at det har gått en dag eller to (siden teksten ofte sitter i hodet, og man overser problemer i teksten som andre ville sett).

Det er rett og slett ikke nok penger i å skrive nyhetssaker til at avisene prioriterer å gjøre det skikkelig. Har jobbet i den bransjen, og vil helst slippe en ny runde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Men det er ikke bare i den siste tiden. Og det er forskjell på slurvefeil og mangel på kunnskap. Begge typer feil er frustrerende, men jeg må innrømme at jeg synes manglende kunnskaper i norsk skriftspråk er verre. Det kan for eksempel virke som at de fleste journalister tror at man skal bruke komma etter preposisjonsuttrykk: "Etter jul, reiste han til England". 😖 Jeg skjønner ikke hvor de har det der fra. En ting er unge, ferske folk, men når det er snakk om journalister med lang fartstid i yrket, blir jeg bare oppgitt.

Og så har vi alle disse direkte oversettelsene fra engelsk som rett og slett ikke betyr det samme på norsk. Men på trykk kommer det, utrolig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mye av feilskrivingen i media kommer av at journalistene er en generasjon som er oppvokst med at skrivefeil er tillatt. Min generasjon fikk rød strek under skrivefeil, og ble dermed nødt til å lære oss riktig skrivemåte.  25 år senere kunne mine barn skrive som de ville, og rød strek under feil ble ikke brukt.  Det ble sagt at ungene ble lei og demotiverte av å få røde streker i boken og derfor skulle de ikke korrigeres. Da er det en naturlig konsekvens at det blir mye skrivefeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pillarguri skrev:

Jeg tror at mye av feilskrivingen i media kommer av at journalistene er en generasjon som er oppvokst med at skrivefeil er tillatt. Min generasjon fikk rød strek under skrivefeil, og ble dermed nødt til å lære oss riktig skrivemåte.  25 år senere kunne mine barn skrive som de ville, og rød strek under feil ble ikke brukt.  Det ble sagt at ungene ble lei og demotiverte av å få røde streker i boken og derfor skulle de ikke korrigeres. Da er det en naturlig konsekvens at det blir mye skrivefeil.

Vil det si at hvis man "praktiserer" særskriving, kommafeil og andre eksempler på dårlig norsk, likevel kan ende opp med gode karakterer i norsk? På eksamen for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, ti10 skrev:

Vil det si at hvis man "praktiserer" særskriving, kommafeil og andre eksempler på dårlig norsk, likevel kan ende opp med gode karakterer i norsk? På eksamen for eksempel?

Nei, virkelig ikke.

Anonymkode: 99987...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med deg sjæl, da? Du har mye tegnsetting i dette innlegget som er direkte feil eller kan forbedres. 

Mennesker er ikke feilfrie. Ikke alle er like gode i alt. Noen ganger skjer det også en glipp. Det må det være rom for, selv om man er journalist. 

Anonymkode: 36d87...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Du kan jo starte med deg sjæl, da? Du har mye tegnsetting i dette innlegget som er direkte feil eller kan forbedres. 

Mennesker er ikke feilfrie. Ikke alle er like gode i alt. Noen ganger skjer det også en glipp. Det må det være rom for, selv om man er journalist. 

Anonymkode: 36d87...d3e

Jeg er hverken journalist eller påstår å være noe som helst annet. Er virkelig lov å kommentere noe uten å få slikt tull slengt tilbake på en i et useriøst forum på nett. Det vi diskuterer her handler ikke om"en glipp".

Anonymkode: d08c0...573

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo starte med deg sjæl, da? Du har mye tegnsetting i dette innlegget som er direkte feil eller kan forbedres. 

Mennesker er ikke feilfrie. Ikke alle er like gode i alt. Noen ganger skjer det også en glipp. Det må det være rom for, selv om man er journalist. 

Anonymkode: 36d87...d3e

Den måtte jo bare komme. 

Anonymkode: d7625...291

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...