Gjest vil bli Skrevet 17. juni 2005 #1 Skrevet 17. juni 2005 Jeg kunne godt tenke meg å bli ernæringsfysiolog,men vet liksom for lite til å tenke på å gå den veien...Jeg er 17 år og går på hjelpepleierlinja,men kan egentlig ikke tenke meg å være det.... Jeg har lest en del om yrket og om utdanningen ved UiO. Har sett at man realfag for å komme inn og det gjør at jeg blir litt redd fo om det er for vanskelig for meg- både å komme inn og kunne fullføre. Er det noen som har tatt/vet noe om denne utdannelden her inne som kunne svart på det jeg lurer på?! Må man være veldig "smart" og flittig til å lese på denne utdannelsen? Er det 6 år til ernærningsfysilog og er man nødt til å ta 6 år...Evt bare bachleor? Kan dere som vet noe om dette fortelle litt om hvordan utadnneslen er/forgår og om jobben etterpå?! Er intressert i kosthold og trening og kunne godt tenke meg å jobbe med for eks forbeyggende arbeid av livsstilsykdommer osv... Håper noen kan svare!! Takk!
Tusseline Skrevet 17. juni 2005 #2 Skrevet 17. juni 2005 Ernæringsfysiolog er et utrolig vanskelig studie å komme inn på, der det kreves at du har hatt matte og fysikk på forhånd (er usikker på om du må ha kjemi eller ei). I fjor var snittet 61,5 (altså 6,5 i snitt, da inkl. poeng). Dessuten er det et veldig krevende studie.
Gjest Gulltopp Skrevet 18. juni 2005 #3 Skrevet 18. juni 2005 Uansett, vil du inn på universitetet, må du først ta allmennfag, man kommer ingen steder ved å gå hjelpepleierlinje. En rådgiver på allmennfaglig linje vil forøvrig kunne svare på hvilke fagsammensetninger du trenger.
Gjest vil bli Skrevet 19. juni 2005 #4 Skrevet 19. juni 2005 Mm, vet det...derfor har jeg tatt alle fagene som er på almenfaglig påbygging som privatist i 2 år nå. Men har ikke tatt realfagene... Hadde uansett planlagt å ta en pause etter dette året for å jobbe litt som hjelpepleier og evt da ta noen realfag som privatist. Snitt på over 6?? Det var det ikke sist jeg skjekka på UiO...Det er jo ikke 6,5 på medisin en gang!!! Men... noen her inne som går eller har gått på studiet som kan fortelle meg litt mer enn "det er krevende"... Noe annet jeg også lurer på er om det er gode jobbmuligheter for ernærningsfysiolog...Gidder liksom ikke jobbe ræva av meg i mange år hvis jeg nesten ikke får jobb. Hva ligger lønnen på?(kommer vel ann på hvor man jobber)... Til dere som er ernærningsfysiologer, hvordan arbeidsoppgaver har dere og hva tjener dere? Håper noen kan svare!!
-Fisken- Skrevet 19. juni 2005 #5 Skrevet 19. juni 2005 "Bachelorgraden i ernæring kvalifiserer deg for masterprogrammet i ernæring. Det anbefales at du går videre og tar mastergrad. Arbeidsmulighetene etter fullført mastergradsstudium er svært gode. Etterspørselen etter ernæringsfysiologer er økende både i offentlig og privat sektor. De fleste ernæringsfysiologer jobber i offentlig sektor, både innenlands og utenlands, mens andre velger å ha privat praksis eller arbeide innen undervisning og informasjon. Ernæringsfysiologen arbeider ved sykehus, skoler, opplysningskontorer, rehabiliteringssentre, i legemiddelindustri, matvareindustri, forskning samt helse- og idrettssentre. Etterspørselen etter ernæringsfysiologer er økende både i offentlig og privat sektor. De fleste ernæringsfysiologer jobber i offentlig sektor, både innenlands og utenlands, mens andre velger å ha privat praksis eller arbeide innen undervisning og informasjon. Ernæringsfysiologen arbeider ved sykehus, skoler, opplysningskontor, rehabiliteringssentre, i legemiddelindustri, matvareindustri, i forskning, ved helse- og idrettssentre eller i internasjonale fora som bistandsorganisasjoner." Fra uio sine sider.
Tusseline Skrevet 20. juni 2005 #6 Skrevet 20. juni 2005 Fra Studiehandboka 2005, står det at for ordinærsøkere er snittet på ernæring 65,8 og for primærsøkere, 56,9. På medisin er snittet oppi 70,0.
Gjest kjh Skrevet 22. juni 2005 #7 Skrevet 22. juni 2005 Jeg har en søster som er klinisk ern.fys. (dvs master-gradnivå). Hun har jobbet mye i løpet av sitt studie, og har fullført med gode resultater. Det har ikke vært bare luksus med jobber - selv om hun hele tiden har hatt jobb. Det er flere stillinger nå, men det er fortsatt ikke mange. Og lønnsnivået har ikke vært stort å skryte av til at det er en lang utdannelse. Jeg tror ikke det er en retning å gå for å "tjene gode penger". Og du må kanskje være innstilt på at jobber finnes stort sett bare i de største byene. Men det virker som et spennende og givende yrke. De to (tror jeg) første årene er sammen med med. stud. Og det er nok viktig å ha en bakgrunn innen realfag. Det er spesielt en del statistikk som kreves utover i studiet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå