Gå til innhold

Valp som tisser og bæsjer inne

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en valp på 10 uker som tisser og bæsjer inne. Han gjør det mer ute enn inne, og de gangene det har skjedd tenker jeg man må regne med. Er faktisk overrasket over hvor flink han er. 

Problemer er at jeg og mannen er mer uenige om hundeoppdragelse enn barneoppdragelse..🙈 Jeg har lært at man skal overse det, og bare tørke opp uten å lage noe nummer ut av det. Mannen er helt uenig, for da han vokste opp kjeftet de på valpen i det den gjorde det. Han mener altså at han kan skrike «Nei!» i det valpen går på do inne (han gjør det ikke hvis vi oppdager det etterpå). 

Hvordan har dere gjort det? Vi roser valpen mye når han tisser og bæsjer ute, og det går virkelig bedre og bedre. Men så er det denne mannen min... vi er så uenige om hvordan vi skal gjøre det når uhellet skjer 🤯 

Anonymkode: 7c228...4ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En valp på 10 uker,som gjør det meste ute,er veldig bra. En valp trenger tid på seg til å bli renslig, til å bli stor/moden nok til å holde seg  og gi beskjed om at den må ut. Å skrike 'Nei!', hjelper ikke,samt at det er negativ form for 'oppdragelse.' Man gjorde kanskje slikt i 'gamle dager', men det er ikke ok.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Aldri kjefting, bare bær ut hver gang den har spist, lekt og sovet. Da kommer det raskt. 

Anonymkode: 201b9...596

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Om den går på do inne så var dere for sen å få den ut, å kjefte på en valp som ikke har forutsetning for å kunne styre når den må på do faller på sin egen urimelighet. Men vil tro dere burde ha en samtale om hvilket syn og oppførsel dere skal ha ovenfor levende dyr i huset. For er 30 år gammel kunnskap  det han tenker er fasit blir ikke dette det første problemet som vil dukke opp hos dere. 

Anonymkode: d0deb...592

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han kjefter på hunden når den gjør fra seg inne risikerer dere at hunden til slutt ikke tør å gå på do ute heller når mannen er med. 
Be han oppdatere seg på hundetrening 😊

Anonymkode: 36ebb...cc5

• Liker 6
Skrevet

Det mannen din forfekter er avleggs hundetrening, og det er ytterst få som bedriver slikt i dag. En valp som tisser og gjør fra seg inne er ikke "slem" eller "ulydig" og den trenger ikke lære at det er "galt". Den gjør det fordi den ikke har blærekontroll enda. En voksen hund som har lært forskjell på inne og ute vil som regel alltid bli stueren av seg selv, fordi de instinktivt ikke ønsker å gjøre fra seg der de bor.

Det eneste valpen lærer av slik behandling er at mannen din blir truende og aggressiv når valpen gjør fra seg, og du kan risikere at valpen begynner å gjemme seg bort for å gjøre fra seg når mannen din er i nærheten

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man skal da ikke kjefte! Skal noen kjeftes på så er det jo dere selv siden det er deres skyld at hunden ikke har kommet ut. Valper sier ikke ifra, akkurat som babyer, så man må faktisk følge med og ta de ut hele tiden. Man kjefter jo ikke på barn når de har et uhell, skulle tatt seg ut. 

Anonymkode: 31bd4...934

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vis hunden uhellet, og så tar du han ut. Er ikke verre ☺️

Anonymkode: 3947a...25d

Gjest Truly
Skrevet

Mannen din er på bærtur.

Slemt er det og.

Du kan ikke kjefte for at hunden må tisse!

Da har dere vært for trege med å ta den ut!!

Valper må ut ofte!

Overse, men løp ut med den om ulykken skjer.

Og få den mannen til å lese litt teori!

Om han syns det er greit å kjefte på en baby fordi den gjør noe helt naturlig, hvordan blir han mot den hunden senere da?

Gjest Truly
Skrevet

Det der er ikke noe å være uenig om engang.

Helt utrolig at det finnes slike som mannen din i 2020.

(Jeg hadde forøvrig ikke orket være sammen med en fyr som mangler omsorg for dyr. Det er ett ekstremt dårlig karaktertrekk)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du egentlig hunden skjønner av det? En valp har ingen forutsetning for å forstå hvorfor du tar den bort til avføringen. 

Anonymkode: 31bd4...934

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ingenting for seg å vise hunden uhellet. Har den allerede begynt å tisse, eller er ferdig, så har det heller ingen hensikt å ta valpen ut. 

Gå ut jevnlig, etter valpen har lekt, spist, drukket eller sovet. Samt om den begynner å vimse i krokene. Har den mange uhell inne, så bør man bare gå ut oftere. Uhell tørkes opp i stillhet.

Å bli stueren handler om fysisk og mental modning og skjer når valpen er klar for det så lenge den vet at det finnes et "ute".

• Liker 4
Skrevet (endret)

Valpen er baby og mannen din en idiot. Han risikerer å få en hund som krymper seg og kryper i hans nærvær og som gjemmer seg for og gjøre sitt fornødne. 

Ta valpen ut en gang i halvtimen/timen, og ALLTID etter søvn, mat og lek. Gå /bær den til fast plass (busk, lyktestolpe osv) og ros masse.  

Min eks var som din mann. Han skulle LÆRE dyrene ting.. Det er en grunn for at han er en eks. 

Endret av Perle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Valpen min er 12 uker og har fremdeles et "uhell" eller to inne i blant, men som regel går den til døren når den må på do. Om jeg ikke ser den eller er litt for treg, så er det jo i bunn og grunn min skyld at "uhellet" skjer.

Jeg hadde trodd det ville bli mye vanskeligere å få hunden renslig, men jeg gjør heller ikke noe stort ut av en tisseflekk eller en liten bæsj. Jeg tørker og vasker, så det er ferdig med den saken.

Jeg prøver å ikke bruke ordet nei i tide og utide, det kan være greit å ha når det virkelig gjelder, atså at det ikke blir "brukt opp".

Anonymkode: 6505d...a61

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Dere må ALDRI kjefte på valpen, den er bare en baby jo..Da vil den gjemme seg for å gå på do . Dere må fotfølge den hele døgnet og passe på. Så fort den viser tegn til å ville noe, som å gå litt i ring, snuse og slike ting, må dere løfte den opp og skynde dere ut med den. Så rose masse og gi godbiter når den tisser og bæsjer ute :)

Jeg har gjort dette på alle mine hunder og de har blitt tørre rimelig kjapt. Man kan aldri hvile øynene vekke fra en liten valp. Bare valpen gikk på kjøkkenet eller kom ut av min synsvinkel , gikk jeg etter den for å følge med 😂

AnonymBruker
Skrevet

Vi slet skikkelig med tissing inne med vår valp. Virket ikke som om hun forstod forskjellen mellom inne og ute selv om vi roste når hun gjorde ute og tok henne rett ut etter at hun hadde tisset inne. Løsninga vår var å gi henne en godbit hver gang hun tisset ute. Det var seriøst som natt og dag når vi begynte å gi godbiter! Plutselig skjønte hun at hun måtte ut og tisse for å få noe godt. Gjør heller det! Vår valp er 5mnd gammel nå, og tisser på kommando ute 😂

Anonymkode: 97fbb...fa2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

...

Vår valp er 5mnd gammel nå, og tisser på kommando ute 😂

Anonymkode: 97fbb...fa2

Det gjør faktisk min lille på 12 uker også, men hver gang hun tisser sier jeg "tisse! flink jente, bra!" - og det ser ut til å virke. Det kan i hvert fall ikke skade, og selv om vi hadde et uhell (tiss) i går og et på mandag, så er jeg godt fornøyd. 

Anonymkode: 6505d...a61

• Liker 1
Skrevet

Som de andre her har sagt, gubben til TS er her helt på jordet. Så mann til mann, skjerp deg.

Enkel manneoppskrift på å gjøre valp husren.

Har valpen spist, lekt, sovet etc må den på do. Ta den med ut før den rekker å gjøre noe inne. Ros handlingen ute, legg gjerne på en passende "kommando" jeg bruker "forte seg" (nøytralt uansett hvor jeg er) belønn med godbiter. 

Tar du valpen på fersken, løft den bare rolig opp og bær den ut. Så gjør man som punkt 1. Har valpen gjort noe, tørk opp. Valpen skjønner ikke hva du mener eller vil om du begynner å kjefte og smelle på en dam på gulvet. Her er risikoen at valpen tar til seg feil læring. Og istedenfor gjemmer seg for å gå på do. Så les setting 1 igjen.

Følg med på valpen. Ettersom valpen vokser og modnes vil den gi klarere og klarer tegn på hva den vil. Til å begynne med så rekker man faktisk ikke å se ferdig en snap eller lese ferdig vg.no osv. Valpen må ut.

Skrevet

Mannen din tar feil, og du har rett. En så liten valp er åpenbart ikke dotrent enda. Det der tar jo lang tid! Hunden har jo ingen forutsetning for å forstå at han må ut for å gå på do, sånt må læres. Og måten å gjøre det på er å bære han ut HVER eneste gang han setter seg ned for å tisse/bæsje. Og å være i forkant; følg med på tegnene hans, se hva han pleier å gjøre før han må på do, plukk han opp og sett han ute på gresset når han viser disse tegnene.

AnonymBruker
Skrevet

Han har nok ikke skjønt det. Kjøp en bok om hundeoppdragelse! Tenker han at han skal skrike "nei" til deres evt barn når de tisser i bleia også?

Anonymkode: 49d3f...cde

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...