Gå til innhold

Barnet mitt liker ikke maten jeg lager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ååå.. Jenta mi liker ikke linsegryte. Hun liker generelt veldig lite gryter, og nå som vi har dårlig råd er gryter det beste alternativet økonomisk og ernæringsmessig. Hun liker ikke potet eller stapper i noe som helst slag. 

Hun liker grønnsaker, taco, fisk, burger og pasta.. Altså mat i fast og original form. 

Har noen noe tips til billig og sunn mat i fast og original form? Jeg er skikkelig lei first price fiskepinner. 

Anonymkode: 66919...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tacosalat med bønner i stedet for kjøtt

vegetarburgere laget på bønner

Fiskeburgere

blomkålpizza

grønnsakslasagne

Anonymkode: 8595f...9f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tacosalat med bønner i stedet for kjøtt

vegetarburgere laget på bønner

Fiskeburgere

blomkålpizza

grønnsakslasagne

Anonymkode: 8595f...9f0

Takk for kreative tips ❤️

Anonymkode: 66919...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hun supper? Jeg laget løksuppe i dag, var sinnsykt god :) Ellers er tomatsuppe, fiskesuppe, soppsuppe, spinatsuppe, lapskaus, ramen osv.

Lasagne, «kyllingvinger» laget av blomkål med saus på, vårruller, grillspyd, nudelrett, bruschetta, spaghetti bolognese, carbonara, sopp risotto, enchiladas. 

Anonymkode: 5a29e...981

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Liker hun supper? Jeg laget løksuppe i dag, var sinnsykt god :) Ellers er tomatsuppe, fiskesuppe, soppsuppe, spinatsuppe, lapskaus, ramen osv.

Lasagne, «kyllingvinger» laget av blomkål med saus på, vårruller, grillspyd, nudelrett, bruschetta, spaghetti bolognese, carbonara, sopp risotto, enchiladas. 

Anonymkode: 5a29e...981

Hun misliker alt som er mos eller rennende, suppe er totalt utelukket, men har jeg rullet det inn i tortilla så spiser hun det. Har prøvd med nanbrød som hun kan dyppe i maten, men da spiser hun bare nan 😂 

Her må jeg bare screenshotte, fikk masse gode ideer 😊 tusen takk ❤️

Anonymkode: 66919...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig/flink du er som har et barn som liker grønnsaker!

Anonymkode: 6856b...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så heldig/flink du er som har et barn som liker grønnsaker!

Anonymkode: 6856b...02d

Heldig ja, frukt og grønnsaker er fargerik og frisk mat, så det spiser vi mye av, det er bra at hun også liker det 😊

Anonymkode: 66919...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å servere det du lager gryten på i fast og separert form. Altså linser med kokt gulrot, stekt løk og andre ting du har i gryta. Server en saus laget på sausetingene du har i gryta. Du kan eventuelt krydre linsene dersom hun ikke spiser saus.

Mamma gjorde dette da broren min var kresen. Da kunne vi andre ha grønnsaker i sursøt saus eller kyllingsalat mens særingen spiste tørr ris med løk eller pasta med tomater. Det gikk over.

Anonymkode: 233c1...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ååå.. Jenta mi liker ikke linsegryte. Hun liker generelt veldig lite gryter, og nå som vi har dårlig råd er gryter det beste alternativet økonomisk og ernæringsmessig. Hun liker ikke potet eller stapper i noe som helst slag. 

Hun liker grønnsaker, taco, fisk, burger og pasta.. Altså mat i fast og original form. 

Har noen noe tips til billig og sunn mat i fast og original form? Jeg er skikkelig lei first price fiskepinner. 

Anonymkode: 66919...e2c

Dersom barnet liker taco, så kan du spe ut tacokjøttdeigen med bønner. 50/50 bønner og kjøttdeig, salat, mais og salsa/tomat og tortillas er ikke dyr mat. 

Men svaret er egentlig å slutte å blande det du har i gryten, og heller kappe det i grove biter og steke det i ovn. Dersom linser sper på budsjettet deres og hun virkelig ikke liker det (eller ikke tåler det - endel mennesker får veldig vondt i magen av linser) så kan du jo bare lage en svær gryte dahl til deg (fryser fint). Og så serverer du grønnsaker med brød/pasta og litt kjøtt/fisk til henne og grønnsaker med brød/pasta og dahl til deg. 

Anonymkode: 26027...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn liker heller ikke gryterett! Tror det er veldig vanlig for barn å ikke like matretter der alt er blandet sammen og de kan ikke velge, eller se hva, som er inne. De mister alt kontroll og det bringer usikkerhet. Mine barn ihvertfall liker forskjellige matvarer godt adskilt og synlig definert. Haha. Så tips fra hun siste er midt i blinken. Lag «grytesaus med linser» for seg selv, og diverse grønnsaker ved siden av, som man kan dype i sausen. Og med brød i tillegg. Det blir fort mer populært, Også kall det «skjørøvermiddag» da. En annen triks. 

Anonymkode: f6244...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dersom barnet liker taco, så kan du spe ut tacokjøttdeigen med bønner. 50/50 bønner og kjøttdeig, salat, mais og salsa/tomat og tortillas er ikke dyr mat. 

Men svaret er egentlig å slutte å blande det du har i gryten, og heller kappe det i grove biter og steke det i ovn. Dersom linser sper på budsjettet deres og hun virkelig ikke liker det (eller ikke tåler det - endel mennesker får veldig vondt i magen av linser) så kan du jo bare lage en svær gryte dahl til deg (fryser fint). Og så serverer du grønnsaker med brød/pasta og litt kjøtt/fisk til henne og grønnsaker med brød/pasta og dahl til deg. 

Anonymkode: 26027...6b3

Høres ut som en kjempegod ide:) lagde vegetar taco med bønner og ris og masse grønnsaker, og det gikk ned på høykant:) har vurdert og koke mung daal og ha som ved siden av til stekte grønnsaker, det blir sikkert bedre :)

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn liker heller ikke gryterett! Tror det er veldig vanlig for barn å ikke like matretter der alt er blandet sammen og de kan ikke velge, eller se hva, som er inne. De mister alt kontroll og det bringer usikkerhet. Mine barn ihvertfall liker forskjellige matvarer godt adskilt og synlig definert. Haha. Så tips fra hun siste er midt i blinken. Lag «grytesaus med linser» for seg selv, og diverse grønnsaker ved siden av, som man kan dype i sausen. Og med brød i tillegg. Det blir fort mer populært, Også kall det «skjørøvermiddag» da. En annen triks. 

Anonymkode: f6244...4d3

Jeg skjønner det veldig godt egentlig 😊 hun har spist biryani, dolma, arabisk mat som er blanda masse grønnsaker, lammegryte med coscos og det liker hun.. Og når det er rull så gjemmer det seg alt fra rå løk til oliven, men hun spiser det og synes det er godt.. Høres likevel ut som en god ide å skille det litt mer, og ha grønnsakene ved siden av linsesausen😊

Anonymkode: 66919...e2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å oppsøke ernæringspedagoger i Norge? Har hørt at det er noe nytt nå. 

Anonymkode: 4ac9a...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget pizza er jo kjempebillig, i alle fall uten kjøtt. Lag bunnen selv og lag saus av hermetiske tomater og løk, strø over ost og kanskje noen biter av salami og/eller kokt skinke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hjemmelaget pizza er jo kjempebillig, i alle fall uten kjøtt. Lag bunnen selv og lag saus av hermetiske tomater og løk, strø over ost og kanskje noen biter av salami og/eller kokt skinke. 

Eller pepperoni. 

Anonymkode: 4ac9a...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Hjemmelaget pizza er jo kjempebillig, i alle fall uten kjøtt. Lag bunnen selv og lag saus av hermetiske tomater og løk, strø over ost og kanskje noen biter av salami og/eller kokt skinke. 

Joa.. Vi har alltid alt her til pizza (vegetar, sånn aubergine), men jeg klarer ikke kjevle ut bunnen... Trodde jeg skulle greie det, men måtte spørre naboen. Jupp. 😳

Anonymkode: 66919...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chili con carne er en av de eneste grytene min 2-åring liker. Kan fint lages i mild versjon, er billig, mettende og minner om taco 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...