Gå til innhold

Albertine som mellomnavn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uttaler man hele som AlbertinE eller stopper man på Albertin ? 
 

Anonymkode: 920e3...56e

Som Martine.

Anonymkode: 6fbfc...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan bruke Alberte (som i Cora Sandeid romaner) eller Alberta (som i den kanadiske provinsen).

Anonymkode: 6fbfc...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Victoria, Alexandra og Emilie da?

Anonymkode: 07884...f9d

Eller Janne, Ingrid, Henriette? Hvis man skal utelukke alle jentenavn som også har en guttevariant, blir utvalget ganske snevert. Og selv om det finnes navn med både jente- og guttevarianter, vil det bare si at de har samme opphav. Ikke at guttenavnet er det som er "ekte".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint! Jeg liker dobbeltnavn, men synes det er trist å sette et så fint navn bak et annet. Det fortjener å bli brukt som første navn 🥰

Anonymkode: b6c0a...b27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke tradisjonen allerede brutt i og med at du er enebarn og ikke, må jeg anta, basert på at du ikke nevner det, heter noe som er Albert-relatert?

Uansett synes jeg Albertine er et pent navn, hvorfor ikke bare ha det som fornavn? Christian Krogh-referansen glemmer man uansett etter første møte, vil jeg tro. Man venner seg veldig fort til navn som første gang man hører dem er "rare" eller gir en bestemt assosiasjon.

Anonymkode: 10de4...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men er ikke tradisjonen allerede brutt i og med at du er enebarn og ikke, må jeg anta, basert på at du ikke nevner det, heter noe som er Albert-relatert?

Uansett synes jeg Albertine er et pent navn, hvorfor ikke bare ha det som fornavn? Christian Krogh-referansen glemmer man uansett etter første møte, vil jeg tro. Man venner seg veldig fort til navn som første gang man hører dem er "rare" eller gir en bestemt assosiasjon.

Anonymkode: 10de4...469

Hva er galt med Chr Krogh-referansen? Albertine var en arbeidsom ung kvinne, som ble offer for en voldteksmann, for fattigdom og for datidens sosiale og kvinnediskriminerende holdninger.

Hvorfor shame slike kvinner? 

Anonymkode: 07884...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er galt med Chr Krogh-referansen? Albertine var en arbeidsom ung kvinne, som ble offer for en voldteksmann, for fattigdom og for datidens sosiale og kvinnediskriminerende holdninger.

Hvorfor shame slike kvinner? 

Anonymkode: 07884...f9d

 

..... 🙄 ..... 🙄 ..... altså .... 🙄

 

Ser ikke at jeg har shamet slike kvinner, jeg påpekte at enhver assosiasjon til et navn vil forsvinne med det samme og at det derfor er unødvendig å ta hensyn til det. Det samme gjelder om navnet f.eks. var Pippi eller Knerten, uten å shame verken rødhårete, hestejenter, svensker eller pinnefigurer ...

 

Anonymkode: 10de4...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...