Gå til innhold

Katt spiser ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har en Sphynx katt som er ca. 1 år gammel, som vi har hatt noen måneder og som spiser indoor cat foret til Royal Canin. Etter litt undersøking har vi forstått at Royal Canin ikke er det beste foret for katter, da det inneholder mye karbo fra bla.a. korn, når katter egentlig skal ha mest protein. Vi bestemte oss derfor for å kjøpe et nytt for når pakken gikk tom. Dette gjorde den for noen dager siden, og vi begynte smått og legge biter av det nye foret i matskålen med Royal canin sitt. Katten vår er VELDIG glad i tørrforet så han får en dose 3 ganger daglig som han vanligvis sluker. Etter at de første bitene med nytt for kom i matskålen har katten nesten totalt sluttet å spise. De siste dagene har han spist noen få biter av ulike for vi har fått testere av og noe våtfor. Vi er bekymret fordi matinntaket har drastisk gått ned de siste dagene, og nå har også vanninntaket gått ned drastisk (som jeg mistenker er fordi han ikke spiser tørrfor). En ansatt på dyrebutikken sa at katter kan sulte seg til døde om de ikke liker maten, og de kan utvikle nyresvikt om de ikke drikker. Vi har fått høre at katten er veldig vanskelig å avvenne Royal canin fordi foret har mye smak. Men nå vurderer vi en tur til veterinær, samtidig mistenker jeg at ting hadde stabilisert seg om vi kjøpte en ny pose med royal canin. Derfor lurer jeg på om noen har tips. Burde vi:

1. Kjøpe mer Royal canin

2. Dra til dyrlege

3. Evt. om noen har tips til hvordan vi kan få han til å like et av de nye forene. (har smaksprøver på nesten alle for som selges).

Utenom dette ser vi ingen endring i adferd, han er like kontaktsøkende som før. I doen ser vi at han har tiss og avføring, noe mindre og mørkere avføring. (mistenker ikke at det er blod i avføring, den er mørkebrun). 

Anonymkode: d8f05...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke(t) fôr har du prøvd? 

Orijen er det absolutt beste, med Acana som en god nr. 2. 
 

Er du sikker på at det er bytte av fôr som er årsaken til at katten ikke spiser?

Anonymkode: 061ab...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd: Happycat, Acana, Orijen, Farmina, Carnilove og Vigor and sage med null interesse. 

Selv våtforet som han spiste alt av før, har han nå begynt å slikke sausen av å la kjøttet ligge. Men i natt har han spist 1 boks med paté fôr.

Det er dette vi er litt usikre på, men han begynte med dette med en gang det kom noen biter av det nye foret i matskålen. Har måttet plukke ut royal Canin sitt og legge ved siden av skålen og da spiser han jo, men nå er vi jo tomme..

Endret av Katte-eier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid 2-3 typer forskjellig for stående til mine. Kornfritt har jeg prøvd, for jeg har også hørt at det skal være bra. Kattene mine derimot er ikke enige, det er ikke spiselig. Og det ene som var spiselig, kastet den ene opp av.

Så vi bruker Royal Canin, Hills og Iams, bytter på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha prøvd å byttet tilbake til tørrforet han likte, for å se om det løste saken. Hvis hen spiser da, så vet man jo at det var det som var problemet. Hvis du fortsatt vil bytte for, så ville jeg tatt meg en tur på en dyrebutikk, ev. hørt med en vetrinær om tips til hvilke for som kan være verdt å prøve. Gjerne få tak i noen smaksprøver i mindre poser først, av litt forskjellig og introdusere til katten. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrbytte kan ta lang tid. Flere uker med sakte utblanding av gammelt f*or med nytt. 

Siden han spiser RC bitene når du plukker dem ut så vil nok det enkleste være å kjøpe en pose RC som han er vant til (og liker), og bruke flere uker på overgangen til nytt fôr.

En veterinær fortalte meg for 10 år siden at en av grunnene til at katter liker RC så godt er fordi den produsenten tilsetter appetittfremmende luftstoffer i fôret. 

Så kan det faktisk være en god ide å ta en time hos veterinær med ham. Det er jo også en sannsynlighet for at han kan ha problemer med tennene. Det er ofte en årsak til at de vegrer seg for å spise, fordi det gjør vondt.

Anonymkode: 7d9b0...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode svar! Vi kjøper en pakke RC og hvit fiske olje og prøver med en roligere overgang 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt splid mellom de vise hvorvidt katter skal ha det ene eller det andre, eller en blanding av protein, karbohydrater og gudene vet hva.
Vigor&Sage reklamerer for at det skal være så utrolig bra fordi det inneholder mest animalsk protein, men ser du på det i et nøtteskall, så blir det som om du selv kun skal spise kjøtt, og ingen grønnsaker overhodet.
Jo, katter skal også ha fiber. Ikke masse korn og lite kjøtt, og heller ikke rent kjøtt og ikke noe annet. Husk at en katt som jakter selv ikke bare vil spise muskelfibrene på et bytte, men også innvoller som er fulle av plantemateriale, og også bein som inneholder mye kalsium og annet snask som er viktig.

Jeg tenkte mye det samme som deg for en stund tilbake, at Royal Canin ikke var det beste pelsbarna mine kunne få, så jeg byttet til Vigor&Sage, utelukkende, pluss litt våtfór i tillegg.
Resultatet ble mye dårlig mage, svart bæsj som stinket som rakkern og utilfredse katter som ble plaget med masse tarmgass og dermed også magevondt.
Jeg snakket med både veterinærer, dyresykepleiere og kattegærne damer i min lokale dyrebutikk, og selv om det var noe variasjoner, var de alle enige; Det er en myte at katter *kun* skal ha kjøtt, og selv om Vigor&Sage inneholder mye animalsk protein, så vet man ikke hvilken del av dyret det egentlig kommer fra, slik at det strengt talt ikke er så mye bedre likevel.

Royal Canin er ikke så ille likevel hvis du ser det fra den siden. Ønsker du et litt bedre fór med bedre typer plantestoffer i, kan du vurdere Eukanuba. Det er heller ingen fare om du velger å blande flere fórtyper.
Jeg landet tilbake på den originale miksen (jeg har alltid blandet selv flere typer RC) pluss litt Vigor&Sage, og litt Eukanuba for voksne katter.
Kattene er mye piggere, de har ikke lenger magevondt og har sluttet å fise ned hele huset, bæsjen ser veldig fin ut og har en bedre farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Minya skrev:

Det er litt splid mellom de vise hvorvidt katter skal ha det ene eller det andre, eller en blanding av protein, karbohydrater og gudene vet hva.
Vigor&Sage reklamerer for at det skal være så utrolig bra fordi det inneholder mest animalsk protein, men ser du på det i et nøtteskall, så blir det som om du selv kun skal spise kjøtt, og ingen grønnsaker overhodet.
Jo, katter skal også ha fiber. Ikke masse korn og lite kjøtt, og heller ikke rent kjøtt og ikke noe annet. Husk at en katt som jakter selv ikke bare vil spise muskelfibrene på et bytte, men også innvoller som er fulle av plantemateriale, og også bein som inneholder mye kalsium og annet snask som er viktig.

Jeg tenkte mye det samme som deg for en stund tilbake, at Royal Canin ikke var det beste pelsbarna mine kunne få, så jeg byttet til Vigor&Sage, utelukkende, pluss litt våtfór i tillegg.
Resultatet ble mye dårlig mage, svart bæsj som stinket som rakkern og utilfredse katter som ble plaget med masse tarmgass og dermed også magevondt.
Jeg snakket med både veterinærer, dyresykepleiere og kattegærne damer i min lokale dyrebutikk, og selv om det var noe variasjoner, var de alle enige; Det er en myte at katter *kun* skal ha kjøtt, og selv om Vigor&Sage inneholder mye animalsk protein, så vet man ikke hvilken del av dyret det egentlig kommer fra, slik at det strengt talt ikke er så mye bedre likevel.

Royal Canin er ikke så ille likevel hvis du ser det fra den siden. Ønsker du et litt bedre fór med bedre typer plantestoffer i, kan du vurdere Eukanuba. Det er heller ingen fare om du velger å blande flere fórtyper.
Jeg landet tilbake på den originale miksen (jeg har alltid blandet selv flere typer RC) pluss litt Vigor&Sage, og litt Eukanuba for voksne katter.
Kattene er mye piggere, de har ikke lenger magevondt og har sluttet å fise ned hele huset, bæsjen ser veldig fin ut og har en bedre farge.

Der er carnilove bra syns jeg. Det inneholder både grønnsaker, bær og animalsk protein, men ikke korn. Merker stor (og bra) forskjell etter at vi dumpet RC for det.

Anonymkode: 8fe17...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Josera. Har prøvd masse forskjellige merker fra dyrebutikk og vetrinær tidligere, Josera er det som fungerer absolutt best. God helse, flott pels og god matlyst. Bruker til både hund og katt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...