Yoshi Skrevet 12. mai 2020 #61 Skrevet 12. mai 2020 10 timer siden, The Kitten skrev: Forskjell på å måtte kjøpe en enkeltbillett og få flere hundre kroner i gebyr, syns du ikke? Den enkeltbilletten burde de kjøpe uten at jeg ber om det. Ellers kalles det sniking. Jeg gir ikke bøter, så enkeltbillett er det eneste jeg kan få dem til å kjøpe. Eller gå av. 1
I Grosny Skrevet 12. mai 2020 #62 Skrevet 12. mai 2020 På 2.4.2020 den 12.19, Hedy Lamarr skrev: Kollektivtransportørene har som regel loven på sin side, og opplyser som regel noe a la dette: «Du er selv ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser med oss. Reisebeviset skal være tilgjengelig for kontroll under hele reisen og vises uoppfordret ved billettkontroll.» At mobilen mangler strøm er dermed ikke noen unnskyldning for ikke å vise billett. Hadde det ikke vært slik ville jo absolutt alle som ble tatt i sniking sagt at mobilen manglet strøm. Det hadde blitt et voldsomt merarbeid å følge dette opp, noe som fort kunne ført til dyrere kollektivtransport. (Har ikke sjekket linken over, dette er bare generell info.) Kontrollørene bør ha med seg strøm, det er vel i praksis et batteri og en usb-kabel.
Hedy Lamarr Skrevet 12. mai 2020 #63 Skrevet 12. mai 2020 2 timer siden, I Grosny skrev: Kontrollørene bør ha med seg strøm, det er vel i praksis et batteri og en usb-kabel. Poenget er at man skal oppfylle to krav for å reise kollektivt med elektronisk billett: 1) ha kjøpt billett og 2) ha billetten tilgjengelig. Ikke veldig komplisert. Det er ikke opp til kontrollørene at den reisende har styr på 2). 2
I Grosny Skrevet 12. mai 2020 #64 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, Hedy Lamarr skrev: Poenget er at man skal oppfylle to krav for å reise kollektivt med elektronisk billett: 1) ha kjøpt billett og 2) ha billetten tilgjengelig. Ikke veldig komplisert. Det er ikke opp til kontrollørene at den reisende har styr på 2). Billetten er tilgjengelig hvis kontrollørene har med seg batteri og USB -kabel. Vanskeligere er det ikke. Det er ganske drøyt å behandle seriøse kunder som har pratet tom batteriet på lik linje med de som sniker. Det skaper også unødvendig uvilje. Endret 12. mai 2020 av I Grosny 3
Hedy Lamarr Skrevet 12. mai 2020 #65 Skrevet 12. mai 2020 21 minutter siden, I Grosny skrev: Billetten er tilgjengelig hvis kontrollørene har med seg batteri og USB -kabel. Vanskeligere er det ikke. Det er ganske drøyt å behandle seriøse kunder som har pratet tom batteriet på lik linje med de som sniker. Det skaper også unødvendig uvilje. Men igjen, avtalen du (og alle andre) inngår når du kjøper billett inkluderer at du er istand til å vise den fram under hele reisen, ikke at transportøren skal være behjelpelige med at du kan vise billetten. Det er du som bryter avtalevilkårene, ikke transportøren. Hvis du ikke vil inngå den avtalen, reis på en annen måte, bruk reisekort e.l., ha med nødlader selv. Vanskeligere er det ikke.
I Grosny Skrevet 12. mai 2020 #66 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 7 minutter siden, Hedy Lamarr skrev: Men igjen, avtalen du (og alle andre) inngår når du kjøper billett inkluderer at du er istand til å vise den fram under hele reisen, ikke at transportøren skal være behjelpelige med at du kan vise billetten. Det er du som bryter avtalevilkårene, ikke transportøren. Hvis du ikke vil inngå den avtalen, reis på en annen måte, bruk reisekort e.l., ha med nødlader selv. Vanskeligere er det ikke. Jeg sykler. Å bøtelegge noen er økonomisk vold, og føles som et fysisk angrep. Man skal ikke gjøre sånt pga av småfeil, men forbeholde slik brutal reaksjon mot de som faktisk sniker. Tenk litt. De som alltid betaler men blir tatt med tomt batteri en gang, tenk hvordan de føler i disse coronatider når kanskje 70% av passasjerene sniker fordi de regner med at det ikke er kontroll. Føles ikke rettferdig. Endret 12. mai 2020 av I Grosny
Hedy Lamarr Skrevet 12. mai 2020 #67 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 42 minutter siden, I Grosny skrev: Jeg sykler. Å bøtelegge noen er økonomisk vold, og føles som et fysisk angrep. Man skal ikke gjøre sånt pga av småfeil, men forbeholde slik brutal reaksjon mot de som faktisk sniker. Tenk litt. De som alltid betaler men blir tatt med tomt batteri en gang, tenk hvordan de føler i disse coronatider når kanskje 70% av passasjerene sniker fordi de regner med at det ikke er kontroll. Føles ikke rettferdig. Mitt bruk av «du» var et såkalt litterært grep, ikke rettet mot deg. Å ikke kunne oppfylle de to kravene man som reisende blir opplyst om å måtte etterkomme før reisen starter er ikke «småfeil». Å kreve at billett vises er simpelthen å forvente at passasjeren oppfyller kravene i avtalen vedkommende godkjente da h*n satte seg på transportmiddelet. (Dvs, kjøpe billett og kunne vise den fram). Å bruke korona som unnskyldning er jo bare trist. Men OK, hvis passasjeren som ikke kunne framvise gyldig billett ble bøtlagt i fjor, var det mer «rettferdig» da? Endret 12. mai 2020 av Hedy Lamarr 1
I Grosny Skrevet 12. mai 2020 #68 Skrevet 12. mai 2020 (endret) 25 minutter siden, Hedy Lamarr skrev: Mitt bruk av «du» var et såkalt litterært grep, ikke rettet mot deg. Å ikke kunne oppfylle de to kravene man som reisende blir opplyst om å måtte etterkomme før reisen starter er ikke «småfeil». Å kreve at billett vises er simpelthen å forvente at passasjeren oppfyller kravene i avtalen vedkommende godkjente da h*n satte seg på transportmiddelet. (Dvs, kjøpe billett og kunne vise den fram). Å bruke korona som unnskyldning er jo bare trist. Men OK, hvis passasjeren som ikke kunne framvise gyldig billett ble bøtlagt i fjor, var det mer «rettferdig» da? Ser du ikke den store forskjellen på det å ha kjøpt og betalt gyldig billett som har gått strømtom, og bare å gi blaffen i å kjøpe billett? Endret 12. mai 2020 av I Grosny 3
Kvepp Skrevet 12. mai 2020 #69 Skrevet 12. mai 2020 1 time siden, Hedy Lamarr skrev: Men igjen, avtalen du (og alle andre) inngår når du kjøper billett inkluderer at du er istand til å vise den fram under hele reisen, ikke at transportøren skal være behjelpelige med at du kan vise billetten. Det er du som bryter avtalevilkårene, ikke transportøren. Hvis du ikke vil inngå den avtalen, reis på en annen måte, bruk reisekort e.l., ha med nødlader selv. Vanskeligere er det ikke. Det er jeg enig at det er mitt ansvar å kunne vise gyldig billett. Men skjønner ikke hvorfor det ikke er lov å ta screenshoot av billetten å sende det til venninen som sitter rett ved siden av som har mobilen full av strøm,mens jeg gjerne har 4-5 % å vet at den snart slår seg av. 3
Honey Dew Skrevet 13. mai 2020 #70 Skrevet 13. mai 2020 På 11.5.2020 den 20.14, The Kitten skrev: Forskjell på å måtte kjøpe en enkeltbillett og få flere hundre kroner i gebyr, syns du ikke? Nei. Er tlf tom for strøm, SKAL man kjøpe papirbillett. Det rekker en fint, enten hos sjåfør eller billetterminal.
The Kitten Skrevet 13. mai 2020 #71 Skrevet 13. mai 2020 1 minutt siden, Honey Dew skrev: Nei. Er tlf tom for strøm, SKAL man kjøpe papirbillett. Det rekker en fint, enten hos sjåfør eller billetterminal. OK. Da vet jeg at å betale 39 kr (som enkeltbillett koster her) er det samme som å betale 950-1150 kr. Greit å vite når jeg skal ut og handle.
Honey Dew Skrevet 13. mai 2020 #72 Skrevet 13. mai 2020 20 minutter siden, The Kitten skrev: OK. Da vet jeg at å betale 39 kr (som enkeltbillett koster her) er det samme som å betale 950-1150 kr. Greit å vite når jeg skal ut og handle. Du slipper bot så lenge du kan vise frem gyldig billett.
The Kitten Skrevet 13. mai 2020 #73 Skrevet 13. mai 2020 34 minutter siden, Honey Dew skrev: Du slipper bot så lenge du kan vise frem gyldig billett. Det vet jeg.
Marihønepøne Skrevet 14. mai 2020 #74 Skrevet 14. mai 2020 På 12.5.2020 den 20.47, Hedy Lamarr skrev: Poenget er at man skal oppfylle to krav for å reise kollektivt med elektronisk billett: 1) ha kjøpt billett og 2) ha billetten tilgjengelig. Ikke veldig komplisert. Det er ikke opp til kontrollørene at den reisende har styr på 2). Mange steder er elektronisk billett det eneste alternativet. Hva gjør man da når mobilen svikter? Det hjelper jo ikke engang å ha en backuptelefon med seg, for billetten ligger ikke på den... 1
Zenhouse Skrevet 19. mai 2020 #75 Skrevet 19. mai 2020 Det er mitt ansvar å ha nok strøm på mobilen. Så jeg tar noen ganger med en lade kabel i lomma/veska om jeg vet det blir en stund til lading. Bussene her i sør har USB inngang på bussen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå