Gå til innhold

Hadde billett,men mobilen gikk tom for strøm - fikk bot


Variert skydekke

Anbefalte innlegg

On 4/2/2020 at 12:08 PM, Pawn Hearts said:

Det er ikke greit at AtB stjeler fra kundene sine. Jeg håper klagen får medhold i Transportklagenemnda.

"Stjeler" faktisk. Har man kjøpt en billett for en reise, så sier det seg selv at denne skal kunne fremvises ved kontroll. Funker ikke telefonen så kan ikke billetten fremvises. Kan den ikke kontrolleres, så får man faktisk en bot, dersom det er det som er normalen. Har man sitt på det tørre så får man klage i ettertid, og se om man får medhold eller ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns boten er på sin plass ja. Hvordan skal man bevise at man har gyldig billett når man faktisk ikke har den gyldige billetten tilgjengelig? Bør være best for både sjåfør og kontrollør at det er passasjer selv som sørger for at billetten er tilgjengelig under kontrollen. 

De fleste selskaper har vel et alternativ til app - gjerne i form av kort som man kan fylle på. Om man har kortet slipper man jo å bekymre seg for om mobilen har nok strøm hele tiden. Hadde jeg gått inn på bussen uten månedskortet, men fortalt sjåføren at månedskortet mitt lå hjemme med gyldig billett, hadde jo ikke det vært godt nok heller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det koster for mye med kollektivreise. Hvis prisene var lavere, så hadde jeg tenkt at det var greit å kutte slik ekstra byråkrati og bare ha en enkel regel som gir bot eller ikke. Men når du betaler så mye så tenker jeg at man må ha en liten forsikring. Alle kan være uheldige. Spørsmålet er hvor byråkratisk vi ønsker å ha det. Jeg liker ikke å drive skjønn, jeg liker klare rettferdige levelige regler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 11.18, Arabella3 skrev:

https://www.tv2.no/underholdning/11331448/?fbclid=IwAR1tHe5AZyT7mHmnsq-51K_VeMwRdiqDy5ZAkJQo1t26bcFbel3ow8wDCVY

Hva tenker dere om denne saken? Er det bare meg som syns boten er helt på sin plass? Man har selv ansvar for å ha billetten klar når den skal bli kontrollert, det hjelper ikke å vise den på et senere tidspunkt. 

Er enig med deg.

Det står jo og i appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 11.36, this_is_she skrev:

Ikke gøy å oppleve slikt. 

Når det er sagt må jeg si at jeg blir utrolig stresset nå når alt nå er i ferd med å gå over fra papirbillett til apper. 

Skal jeg reise med toget ordner jeg billett og sitteplass i god tid før avreise. Flere ganger har det likevel skjedd, til tross for at jeg står med billetten klar på tlf og med god 4g.dekning at billetten plutselig forsvinner når jeg har fått satt meg på toget. Kommer opp feilmld type "teknisk feil" eller "kunne ikke finne billetten". Får jo helt panikk, ene gangen dette skjedde trodde ikke konduktøren på meg, hevet stemmen mot meg og ba meg gå av på neste stasjon, dette foran en haug med skuelystne midt i rushen. Til alt hell poppet billetten plutselig opp igjen og jeg la på sprang etter konduktøren for å vise det. Fikk da bare et nikk før han gikk videre. 

Dette skjer altså flere ganger når jeg er ute og reiser og de må virkelig jobbe med den appen sin sånn at reisende som faktisk har billett ikke blir sett på som kriminelle bare fordi DERES system ikke fungerer!! 

Jeg tar _alltid_ skjermdump av gyldig billett. Denne sendes da til de jeg har i mitt reisefølge og visa versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 18.16, Soulless skrev:

Synes egentlig dette er en uting ettersom billettene koster 40% mer om du ikke kjøper i app. Forstår man må ha bevis, men synes egentlig at prisen burde være lik okke som. Det er ikke alle som har smarttelefon, eller strøm når man skal på bussen/trikken/t-banen/toget. Da er det kjipt å måtte betale nesten det dobbelte. 

Dette er jeg enig i.

Det tar og vekk anonymitets muligheten

Endret av Imperfectionibus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.4.2020 den 22.51, gobbledigook skrev:

Det er ikke mulig å gjøre i Bergen, i hvert fall. Her må man ha appen oppe.

Forøvrig enig med TS. Er et personlig ansvar.

Det kan de faktisk ikke kreve.

Og ja jeg har fått bot på trikken i Bergen og fått medhold og dermed sluppet å betale... (Hadde skjermdump men appen klikket)

Endret av Imperfectionibus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sidabmao skrev:

Synes det koster for mye med kollektivreise. Hvis prisene var lavere, så hadde jeg tenkt at det var greit å kutte slik ekstra byråkrati og bare ha en enkel regel som gir bot eller ikke. Men når du betaler så mye så tenker jeg at man må ha en liten forsikring. Alle kan være uheldige. Spørsmålet er hvor byråkratisk vi ønsker å ha det. Jeg liker ikke å drive skjønn, jeg liker klare rettferdige levelige regler.

Jeg kan love deg at hadde ikke kollektivtilbudet vært kraftig subsidiert så hadde det vært vesentlig dyrere.

I det store og hele er kollektiv transport billig i Norge i forhold til å bruke egen bil, selv om det jo finnes enkelte unntak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 4.33, Imperfectionibus skrev:

Jeg tar _alltid_ skjermdump av gyldig billett. Denne sendes da til de jeg har i mitt reisefølge og visa versa.

Ruter appen er sperret for skjermdump. Om det var så lett kunne man jo bare lage falske screenshots og reise gratis, og til og med selge. Hvilken app mener du? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrollørene har hørt alle mulige unnskyldninger så de tar ikke hensyn til noen av dem.

Men om det hadde vært lagret billetthistorikk i appen eller fremvist kontoutskrift syns jeg de burde trukket tilbake boten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Helena0102 skrev:

Ruter appen er sperret for skjermdump. Om det var så lett kunne man jo bare lage falske screenshots og reise gratis, og til og med selge. Hvilken app mener du? 

Nå har jeg ikke ruter sin siden jeg ikke benytter kollektiv transport (utover flytog og drosje) når jeg er i Oslo så kan ikke svare for den. Men skal prøve den når jeg skal til Oslo igjen etter Covid-19 tiltakene er over.

Jeg har for bruk på de forskjellige selskapene på vestlandet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette er grunnen til at jeg ikke kjøper billett digitalt, og har fremdeles plastkort med månedskort på. ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 4.36, Imperfectionibus skrev:

Det kan de faktisk ikke kreve.

Og ja jeg har fått bot på trikken i Bergen og fått medhold og dermed sluppet å betale... (Hadde skjermdump men appen klikket)

Når de sjekker billetten trykker de på den slik at de får opp en barkode som de da skanner. Mulig noen vektere er rundere i kantene enn andre, men det er uansett slik det i hovedsak er. 

Vi har forresten ikke trikk i Bergen. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, gobbledigook skrev:

Når de sjekker billetten trykker de på den slik at de får opp en barkode som de da skanner. Mulig noen vektere er rundere i kantene enn andre, men det er uansett slik det i hovedsak er. 

Vi har forresten ikke trikk i Bergen. ;) 

Barcoden kan en ta skjermdump av.

Og jo en har trikk i Bergen de har bare kalt den noe "penere"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2020 den 4.36, Imperfectionibus skrev:

Det kan de faktisk ikke kreve.

Og ja jeg har fått bot på trikken i Bergen og fått medhold og dermed sluppet å betale... (Hadde skjermdump men appen klikket)

Det er ingen trikker i Bergen. Den sluttet å gå rundt 1964.

Endret av Honey Dew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er ingen trikker i Bergen. Den sluttet å gå rundt 1964.

Det går en veteran trikk i Bergen i tillegg til de nye siden trikken ble gjeninnført under nytt navn i 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Det går en veteran trikk i Bergen i tillegg til de nye siden trikken ble gjeninnført under nytt navn i 2010.

Det er en bane, ikke trikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Honey Dew skrev:

Det er en bane, ikke trikk.

Trikk som har fått et litt penere navn, siden det var mer moderne og urbant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Imperfectionibus skrev:

Trikk som har fått et litt penere navn, siden det var mer moderne og urbant.

Det er ikke en trikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Det er ikke en trikk...

Les foregående svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...