Gå til innhold

Hadde billett,men mobilen gikk tom for strøm - fikk bot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste bøter har en klagefrist. Det er ikke verre enn at når man får strøm i tlf så sender man en bekreftelse på billett, og så blir bota sletta.

• Liker 16
Gjest Keikolina
Skrevet

Det skjedde meg også, klagde og viste til på mail senere at jeg hadde månedskort, så slapp å betale. Er jo bare å klage.

Skrevet

Ikke gøy å oppleve slikt. 

Når det er sagt må jeg si at jeg blir utrolig stresset nå når alt nå er i ferd med å gå over fra papirbillett til apper. 

Skal jeg reise med toget ordner jeg billett og sitteplass i god tid før avreise. Flere ganger har det likevel skjedd, til tross for at jeg står med billetten klar på tlf og med god 4g.dekning at billetten plutselig forsvinner når jeg har fått satt meg på toget. Kommer opp feilmld type "teknisk feil" eller "kunne ikke finne billetten". Får jo helt panikk, ene gangen dette skjedde trodde ikke konduktøren på meg, hevet stemmen mot meg og ba meg gå av på neste stasjon, dette foran en haug med skuelystne midt i rushen. Til alt hell poppet billetten plutselig opp igjen og jeg la på sprang etter konduktøren for å vise det. Fikk da bare et nikk før han gikk videre. 

Dette skjer altså flere ganger når jeg er ute og reiser og de må virkelig jobbe med den appen sin sånn at reisende som faktisk har billett ikke blir sett på som kriminelle bare fordi DERES system ikke fungerer!! 

• Liker 31
Skrevet

Det er ikke greit at AtB stjeler fra kundene sine. Jeg håper klagen får medhold i Transportklagenemnda.

• Liker 12
Skrevet

Kollektivtransportørene har som regel loven på sin side, og opplyser som regel noe a la dette:

«Du er selv ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser med oss. Reisebeviset skal være tilgjengelig for kontroll under hele reisen og vises uoppfordret ved billettkontroll.»

At mobilen mangler strøm er dermed ikke noen unnskyldning for ikke å vise billett. Hadde det ikke vært slik ville jo absolutt alle som ble tatt i sniking sagt at mobilen manglet strøm. Det hadde blitt et voldsomt merarbeid å følge dette opp, noe som fort kunne ført til dyrere kollektivtransport. 

(Har ikke sjekket linken over, dette er bare generell info.)

• Liker 12
Skrevet

Samme har skjedd meg, bare at jeg hadde glemt mobilen hjemme. Skjønner jo at kontrolløren sikkert har hørt den unnskyldningen tusen ganger, så fikk gebyr. Klaget og sendte inn bevis på betalt månedskort. Fikk ikke medhold, og klaget igjen. Fikk medhold andre gangen. 

• Liker 8
Skrevet
6 timer siden, Arabella3 skrev:

https://www.tv2.no/underholdning/11331448/?fbclid=IwAR1tHe5AZyT7mHmnsq-51K_VeMwRdiqDy5ZAkJQo1t26bcFbel3ow8wDCVY

Hva tenker dere om denne saken? Er det bare meg som syns boten er helt på sin plass? Man har selv ansvar for å ha billetten klar når den skal bli kontrollert, det hjelper ikke å vise den på et senere tidspunkt. 

Helt enig, synes TV2 hjelper deg blir mer og mer patetisk. Værste eksemplet var vel under det de kalte Redder ferien min, da de gikk hardt på et forsikringsselskap fordi de ikke ville hjelpe "ungdommer" på tur. Grunnen til det var at DE IKKE hadde reiseforsikring. Det blir bare PINLIG når Barstad tar tak i slike saker.

• Liker 9
Skrevet
6 timer siden, this_is_she skrev:

Ikke gøy å oppleve slikt. 

Når det er sagt må jeg si at jeg blir utrolig stresset nå når alt nå er i ferd med å gå over fra papirbillett til apper. 

Skal jeg reise med toget ordner jeg billett og sitteplass i god tid før avreise. Flere ganger har det likevel skjedd, til tross for at jeg står med billetten klar på tlf og med god 4g.dekning at billetten plutselig forsvinner når jeg har fått satt meg på toget. Kommer opp feilmld type "teknisk feil" eller "kunne ikke finne billetten". Får jo helt panikk, ene gangen dette skjedde trodde ikke konduktøren på meg, hevet stemmen mot meg og ba meg gå av på neste stasjon, dette foran en haug med skuelystne midt i rushen. Til alt hell poppet billetten plutselig opp igjen og jeg la på sprang etter konduktøren for å vise det. Fikk da bare et nikk før han gikk videre. 

Dette skjer altså flere ganger når jeg er ute og reiser og de må virkelig jobbe med den appen sin sånn at reisende som faktisk har billett ikke blir sett på som kriminelle bare fordi DERES system ikke fungerer!! 

Derfor tar jeg alltid skjermbilde av billetten når jeg har den på smarttelefon. Da kan jeg alltid hente den opp så lenge jeg har strøm på telefonen. Har de siste årene i all hovedsak brukt mobilbillett både til reiser (Buss, tog og fly) og billetter til diverse idrettsarrangementer.

• Liker 8
Skrevet

Synes egentlig dette er en uting ettersom billettene koster 40% mer om du ikke kjøper i app. Forstår man må ha bevis, men synes egentlig at prisen burde være lik okke som. Det er ikke alle som har smarttelefon, eller strøm når man skal på bussen/trikken/t-banen/toget. Da er det kjipt å måtte betale nesten det dobbelte. 

• Liker 6
Skrevet

Er boten på 1150kr nå?? Var det ikke 950kr?

Skrevet
4 timer siden, Vinky skrev:

Er boten på 1150kr nå?? Var det ikke 950kr?

Hvis du betaler boten på stedet er den 950 kr. 

Skrevet
4 timer siden, Kjetil E skrev:

Derfor tar jeg alltid skjermbilde av billetten når jeg har den på smarttelefon. Da kan jeg alltid hente den opp så lenge jeg har strøm på telefonen. 

Det er ikke mulig å gjøre i Bergen, i hvert fall. Her må man ha appen oppe.

Forøvrig enig med TS. Er et personlig ansvar.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, gobbledigook skrev:

Det er ikke mulig å gjøre i Bergen, i hvert fall. Her må man ha appen oppe.

Forøvrig enig med TS. Er et personlig ansvar.

Nei det stemmer nok, samme med Ruter her i Oslo området. Men utenom det så tar jeg alltid skjermbilde der det er greit.

Skrevet

Synes det er ok å gi bot når man ikke kan framvise billett der og da, men synes i motsetning til deg at den ikke burde opprettholdes om man kan fremvise den senere. Hva er logikken i noe annet? Bare gi folk bøter for ting de ikke har gjort? 

• Liker 15
Skrevet
9 timer siden, Bukfett skrev:

Synes det er ok å gi bot når man ikke kan framvise billett der og da, men synes i motsetning til deg at den ikke burde opprettholdes om man kan fremvise den senere. Hva er logikken i noe annet? Bare gi folk bøter for ting de ikke har gjort? 

Jeg tenker jo at det går litt på respekt for kontrollørene jobb, samt at det blir mye ekstraarbeid med å slette bøter i etterkant. Jeg har forstått det slik at noen får slettet boten, og det syns jeg er i overkant snilt når de ikke kunne fremlegge billett på tidspunktet for kontrollen. 

• Liker 1
Gjest Promqueen
Skrevet

Helt innafor med bot. Man er selv ansvarlig for å fremvise gyldig billett ved kontroll. Hadde det vært så lett som å si at mobilen er tom for strøm og man kunne bevise det i etterkant da hadde det nok blitt mye sniking iom at billetten er upersonlig. Da kan man jo bare låne en mobil eller en billett og sende inn en klage. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, Arabella3 skrev:

Jeg tenker jo at det går litt på respekt for kontrollørene jobb, samt at det blir mye ekstraarbeid med å slette bøter i etterkant. Jeg har forstått det slik at noen får slettet boten, og det syns jeg er i overkant snilt når de ikke kunne fremlegge billett på tidspunktet for kontrollen. 

Kontrollørene får betalt for å utføre en jobb, så skjønner ikke helt hvordan det er respektløst ovenfor dem? Det blir litt som å si at det er respektløst ovenfor en saksbehandler å sende inn en søknad fordi da har man ekstraarbeid/noe å gjøre på jobben. 

Å slette bota er helt fair. Poenget med kontrollene er å sanksjonere mot folk som ikke betaler, ikke folk som faktisk har betalt for seg. Synes det er rart å ønske å straffe folk som har har faktisk har betalt for tjenesten til selskapet. 

Endret av Bukfett
  • Liker 18
Skrevet

Så smålig av dem, fra konduktør og oppover. Forstår virkelig ikke at de gidder å møte mennesker på slik en rigid måte. 

• Liker 5
Skrevet

Det er vår plikt til å passe på at mobilen har nok strøm når det gjelder billettkjøp. Er du tom for strøm, får du kjøpe vanlig billett.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...