Gå til innhold

Begynne med hest igjen når man er 33?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Red 120 da jeg var 18 men sluttet med hest etterhvert. Tenkte å ta det opp igjen nå som jeg har fått meg en god jobb (tjener 1.3 mill i året) da jeg savner det og trenger noe å fylle dagene med.

Men er litt redd for å ende opp i stallen og se at alle andre er 14-19 og at jeg stikker meg ut.

Er også usikker på hva slags hest jeg eventuelt bør kjøpe. Hvor lang tid tar det å komme «tilbake» når man har vært ute av det i 15 år? Bør jeg begynne med en hest som har gått 120 og bli stabil igjen i 1 meter osv? Eller bør jeg gå for en som har gått 145-150 og satse på at jeg kan starte NM om 2-3 år? Er det realistisk å få en hest for seniorklasser til 500 000? Det er vel det som er budsjettet mitt.

Anonymkode: 63ab1...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Null problem å begynne å ri igjen.

Jeg er 33 selv, har aldri hatt pause fra hest, men ridd lite i perioder. Kjøpte egen hest igjen da jeg ble 30 og hadde full jobb og hus i orden. Stortrives. I stallen og miljøet jeg er i er mange på min alder og eldre og mange har «begynt igjen» som voksne etter en lang pause. Da begynner de gjerne som fôrrytter en halvt år/år før de kjøper egen hest, ser jeg er mønsteret.

Jeg ville ridd litt for instruksjon først og se hvordan rideformen er. En flink instruktør kan også hjelpe deg finne rett hest til deg. Mange blir mindre tøff med åra og nivået er thøyt -  det er ikke bare bare å hoppe inn i NM-klasser. Det er mye lettere å hevde seg som ponnirytter eller på juniornivå enn senior.

Jeg ville sagt at du får mest igjen av å starte på begynnelsen og jobbe deg opp, i stedet for å kaste deg ut i det. Det har skjedd en del forbedringer i sporten mtp dyrevelferd de siste åra. Det er viktig å ri på en god og holdbar måte. Finn et godt miljø og en oppdatert trener og ta det derfra. 

 

 

Anonymkode: 369e3...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Hva folk bekymrer seg over. 

Det er da folk i alle aldre som driver med hest, selv kjenner jeg sikkert 30 godt voksne som har egen hest eller holder til i stallen hver bidige dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alder er ingen hindring i ridning, og 33 år er jo barnerumpe på seniornivå, også i sprang. Geir Gulliksen er jo 60år nå og er på høydepunktet sitt i karrieren nå med nylig verdnscupseier, og Nick Skelton som vant sist OL i sprang var vel også nærmere 60. 

Selv holder jeg meg til dressur, jeg har blitt pysete 😂 Og der er aldernivået i toppen ennå høyere ✌️

Anonymkode: 369e3...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Null problem å begynne å ri igjen.

Jeg er 33 selv, har aldri hatt pause fra hest, men ridd lite i perioder. Kjøpte egen hest igjen da jeg ble 30 og hadde full jobb og hus i orden. Stortrives. I stallen og miljøet jeg er i er mange på min alder og eldre og mange har «begynt igjen» som voksne etter en lang pause. Da begynner de gjerne som fôrrytter en halvt år/år før de kjøper egen hest, ser jeg er mønsteret.

Jeg ville ridd litt for instruksjon først og se hvordan rideformen er. En flink instruktør kan også hjelpe deg finne rett hest til deg. Mange blir mindre tøff med åra og nivået er thøyt -  det er ikke bare bare å hoppe inn i NM-klasser. Det er mye lettere å hevde seg som ponnirytter eller på juniornivå enn senior.

Jeg ville sagt at du får mest igjen av å starte på begynnelsen og jobbe deg opp, i stedet for å kaste deg ut i det. Det har skjedd en del forbedringer i sporten mtp dyrevelferd de siste åra. Det er viktig å ri på en god og holdbar måte. Finn et godt miljø og en oppdatert trener og ta det derfra. 

 

 

Anonymkode: 369e3...b0b

Så bra at det er flere andre!

Ja, jeg tror jeg er blitt mer pysete, men tror det kanskje går seg til etterhvert? Nei, tenker ikke å begynne med NM men siden jeg har startet 120 før er det kanskje greit med en hest som har gått litt høyere klasser så jeg kan starte iallefall 130 om en stund?

Jeg har inntrykk av at det er lettere å hevde seg i seniorklassene siden mange færre deltar og det er ofte nok å ha en feilfri runde for å få plassering mens i juniorklassene der 100 stk deltar vil det være mye tidspress for å hevde seg.

Anonymkode: 63ab1...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så bra at det er flere andre!

Ja, jeg tror jeg er blitt mer pysete, men tror det kanskje går seg til etterhvert? Nei, tenker ikke å begynne med NM men siden jeg har startet 120 før er det kanskje greit med en hest som har gått litt høyere klasser så jeg kan starte iallefall 130 om en stund?

Jeg har inntrykk av at det er lettere å hevde seg i seniorklassene siden mange færre deltar og det er ofte nok å ha en feilfri runde for å få plassering mens i juniorklassene der 100 stk deltar vil det være mye tidspress for å hevde seg.

Anonymkode: 63ab1...8b5

Tja, det er ikke bare bare å ha en feilfri runde heller ;)

Tror du får prøve deg litt tilbake i salen før du legger for store planer.

Jeg hoppa også 120 i min ungdom, nå syntes 60 cm er mer enn høyt nok 😂 

 

Anonymkode: 369e3...b0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 30 og tenker å kjøpe hest igjen neste år. Har hatt pause av og på de siste 10 årene. Samtlige av mine venninner som driver med hest er eldre enn meg, så ville ikke bekymret meg for alder. 

Anonymkode: 89a85...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til å starte med hest bør jo være fordi man ønsker å drive med hest som hobby og liker å ri og stelle hest :) Ville ikke begynt om eneste motivasjonen var for å konkurrere. Hest er dyrt og tidkrevende og hester skader seg og blir syke og trenger variert trening, så man må like alle deler av hestehold om det skal være verdt det :)

Anonymkode: 369e3...b0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Dævendøtte skrev:

Hva folk bekymrer seg over. 

Det er da folk i alle aldre som driver med hest, selv kjenner jeg sikkert 30 godt voksne som har egen hest eller holder til i stallen hver bidige dag. 

Jeg har bare fått inntrykk av at det er mest ungjenter :P

Anonymkode: 63ab1...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alder er ingen hindring i ridning, og 33 år er jo barnerumpe på seniornivå, også i sprang. Geir Gulliksen er jo 60år nå og er på høydepunktet sitt i karrieren nå med nylig verdnscupseier, og Nick Skelton som vant sist OL i sprang var vel også nærmere 60. 

Selv holder jeg meg til dressur, jeg har blitt pysete 😂 Og der er aldernivået i toppen ennå høyere ✌️

Anonymkode: 369e3...b0b

Det er iallefall bra man kan holde på en stund i dette. Hvilke klasser rir du? Hva red du før du ble pysete? :P Jeg tenker at det blir bedre om man bokstavelig talt hopper i det? Vurderer å starte litt dressur også da jeg tror det kan være en fordel uansett hva man driver med. Lærer sikkert litt av stevneforberedelser.

Anonymkode: 63ab1...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stallen der jeg står er det flere på 30+ enn yngre. Er ei som er pensjonist som også har hest på stallen😊 ridning har ingen aldersbegrensning! I første omgang ville jeg anbefalt deg å kjøpe en trygg lærehest, en som har gått stabilt 1.20-1.30 som du kan lære av, men som også er stabil og fin på bakken. Man får mye mer glede av en spranghest som er godt grunnridd! Du er nok ganske rusten nå, og er ikke sikkert du er like trygg på hindrene som du var da du red aktivt.

Anonymkode: dd7d8...a17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hest og ridning er for alle aldre. Selv er jeg blitt mer pysete med årene. Er 32 nå og har sluttet helt med pinnehopping og kjøpt meg ren dressurhest. Red 130 i tenårene :P

Anonymkode: c40c6...abb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...