Gå til innhold

Kjøpt hus og oppdaget skjeggkre få dager etterpå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært borti dette? Hvordan burde vi gå fram nå? Var ikke opplyst i salgsrapporten.

Er mest interessert i å få dekt utgiftene til kostnadene ved å fjerne skjeggkreene enn nødvendigvis noe stort saksmål.

Vi har innboforsikring, boligkjøperforsikring og gratis advokathjelp. Boligselger kjøpte dessverre ikke boligselgerforsikring :/

Det skal og nevnes at vi flyttet fra et hus det ble påvist skjeggkre for et år siden. Fikk to behandlinger, siste i august og så ingen skjeggkre etter dette. 

Anonymkode: d5467...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har vært borti dette? Hvordan burde vi gå fram nå? Var ikke opplyst i salgsrapporten.

Er mest interessert i å få dekt utgiftene til kostnadene ved å fjerne skjeggkreene enn nødvendigvis noe stort saksmål.

Vi har innboforsikring, boligkjøperforsikring og gratis advokathjelp. Boligselger kjøpte dessverre ikke boligselgerforsikring 😕

Det skal og nevnes at vi flyttet fra et hus det ble påvist skjeggkre for et år siden. Fikk to behandlinger, siste i august og så ingen skjeggkre etter dette. 

Reklamer umiddelbart til megler og selger, og ta kontakt med forsikringsselskapene med en gang. Boligkjøperforsikringen din opplyser nok om korrekt rekkefølge du skal kontakte de ulike aktørene.

Hvis du kun er interessert i å få dekket saneringskostnadene så skal det overhodet ikke være noe problem å få til etter rettsspraksis. Der rettspraksis har vært litt varierende og vaklende - jeg har ikke oversikt over om spørsmålet er endelig avklart av en høyere rettsinstans - er praksis når kjøper krever både prisavslag og saneringskostnader dekket - kan også henge sammen med spesifikke omstendigheter i de ulike sakene, som f.eks. bevisste brudd på opplysningsplikten osv.. Men dette bør advokatene via boligkjøperforsikringen ha stålkontroll på, og jeg hadde latt de avgjøre om du skal kreve prisavslag + saneringskostnader, eller kun saneringskostnader.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Boligkjøperforsikring

Endret av Energi-jenta
AnonymBruker
Skrevet

5 minutter siden, Jr.Garcon said:

Reklamer umidelbart til megler og selger, og ta kontakt med forsikringsselskapene med en gang. Boligkjøperforsikringen din opplyser nok om korrekt rekkefølge du skal kontakte de ulike aktørene.

Hvis du kun er interessert i å få dekket saneringskostnadene så skal det overhodet ikke være noe problem å få til etter rettsspraksis. Der rettspraksis har vært litt varierende og vaklende - jeg har ikke oversikt over om spørsmålet er endelig avklart av en høyere rettsinstans - er praksis når kjøper krever både prisavslag og saneringskostnader dekket - kan også henge sammen med spesifikke omstendigheter i de ulike sakene, som f.eks. bevisste brudd på opplysningsplikten osv.. Men dette bør advokatene via boligkjøperforsikringen ha stålkontroll på, og jeg hadde latt de avgjøre om du skal kreve prisavslag + saneringskostnader, eller kun saneringskostnader.

Takk for forklarende og utfyllende svar!

Jeg skal ta kontakt med boligkjøperforsikringen og ta det videre derfra da. Godt tips å la dem avgjøre hva vi kan kreve.

TS.

Skrevet (endret)

:5: 

Endret av Jr.Garcon
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke skjeggkre nødvendigvis er grunn til klage. Er blitt noe man på sett og vis regner som "vanlig", etterhvert som flere og flere får det. Har dere selv tatt inn f eks kartonger i boligen, blir det også vanskelig å bevise hva som kom først - skjeggkreene eller dere. Der kan selvsagt prøve å få noe igjen, men bevisbyrden blir på dere, ettersom selger mest sannsynlig vil si at dette ikke var kjent for dem.

Å kjøpe brukt er et sjansespill. Har kjøpt flere brukte boliger, og er glad til om det ikke dukker opp mer enn 5 overrraskelser. Noen rimelige å fikse, noen dessverre dyrere. Men de fleste er innenfor det man må regne med når man kjøper brukt.

Anonymkode: 37134...b38

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke skjeggkre nødvendigvis er grunn til klage. Er blitt noe man på sett og vis regner som "vanlig", etterhvert som flere og flere får det. Har dere selv tatt inn f eks kartonger i boligen, blir det også vanskelig å bevise hva som kom først - skjeggkreene eller dere. Der kan selvsagt prøve å få noe igjen, men bevisbyrden blir på dere, ettersom selger mest sannsynlig vil si at dette ikke var kjent for dem.

Å kjøpe brukt er et sjansespill. Har kjøpt flere brukte boliger, og er glad til om det ikke dukker opp mer enn 5 overrraskelser. Noen rimelige å fikse, noen dessverre dyrere. Men de fleste er innenfor det man må regne med når man kjøper brukt.

Anonymkode: 37134...b38

Selvsagt er det grunn til å klage. Som selger er det risiko å holde tilbake informasjon og for et skadedyrselskap er det ikke vanskelig å anslå om det er noen få skjeggkre som har kommet inn med kartong eller noe som har vært der over lengre tid. 

Kjøper man nybygg er man forøvrig virkelig i faresonen for skjeggkre. Det er et stort problem i nyere bygg og etter oppussing fordi man tar inn mange produkter som kan ha skjeggkre på seg.

Anonymkode: e2475...883

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du har veldig gode sjanser å bli enig med selger om at en behandling av skadedyrfirma dekkes. Det er tross alt noen tusenlapper. 

Begge parter vil unngå dyrere rettsprosess.

Anonymkode: c3f97...a64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes du har veldig gode sjanser å bli enig med selger om at en behandling av skadedyrfirma dekkes. Det er tross alt noen tusenlapper. 

Begge parter vil unngå dyrere rettsprosess.

Anonymkode: c3f97...a64

Det er også noe å tenke på ja. Kontakte selger direkte og høre om dem er villige til å dekke kostnadene for behandling.

AnonymBruker
Skrevet

Lagmannsrettens flertall avsa dom i april 2019 der skjeggkre i en relativt ny bolig ikke er ansett å være en mangel som ga grunnlag for prisavslag tilsvarende redusert markedsverdi for kjøper. I stedet ble kun prisavslag for utbedringstiltak tilkjent, altså en betydelig reduksjon i prisavslaget som ble lagt til grunn av tingretten. Begrunnelse var at retten mente at skjeggkre nokså lett kan bekjempes, og at skaden som ble påført boligen som følge av skjeggkre var svært begrenset. Betydningen av dommen er at det nå er vanskeligere for kjøper å rette krav mot kjøper som følge av skjeggkre

https://www.eiendomsadvokater.no/feil-og-mangler/skjeggkre/

Anonymkode: 814d2...5e8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en flaske på jernvaren til et par hundre kroner. Har sprayet rundt, og ikke sett noen skjeggkre på over 2 mnd..... Kommer de tilbake, sprayer vi igjen. Hadde IKKE laget noen sak ut av dette, da dette er noe som blir mer og mer vanlig i alle hus. 

Mye hysteri rundt dette, og det ser ut som mange tror de skal få masse penger i erstatning fra forsikring eller tidligere huseiere. I tillegg kan det ha kommet med flytteeskene, papp rundt sko eller andre papirer... 

Anonymkode: b4164...d25

• Liker 4
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
On 4/3/2020 at 1:30 AM, AnonymBruker said:

Det er også noe å tenke på ja. Kontakte selger direkte og høre om dem er villige til å dekke kostnadene for behandling.

TS.

En liten oppdatering. Vi kontaktet innboforsikringen om dette og de kom raskt på befaring. På befaringen fortalte han at det var såpass mye skjeggkre, samt i så mange forskjellige størrelser at dette måtte ha vært i huset i minst 1,5-2 år. Boligselger var med på denne befaringen. 
Vi ble enige med boligselger at han skulle dekke kostnadene for å bli kvitt skjeggkreen. Da tenker jeg ikke på all den jobben med å flytte møbler og vaske ned et 200 kvm hus, men kun dekke egenandelen på vår forsikring som er i underkant av 4000 kr.

Nå som regningen har kommet nekter selger å betale, men overførte halvparten av summen! Jeg synes dette er skikkelig dårlig gjort av selger. Hva ville dere gjort? Selvfølgelig skal vi klare å leve med å ta denne kosten selv, men jeg synes det er ekstremt smålig av boligselger å ikke ta noe ansvar.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2020 den 4.38, AnonymBruker skrev:

Vi har innboforsikring, boligkjøperforsikring og gratis advokathjelp. Boligselger kjøpte dessverre ikke boligselgerforsikring 😕

Tuller du? :klo: 

Først: skjeggkre finnes i samtlige lagre i hele Norge. Så har du kjøpt og flyttet med deg møbler fra Skeidar, bohus, ikea etc? Da har du fått skjeggkre på kjøpet. Posten Norge har også skjeggrkre (og mit tlokale kjøpesenter har dem, samtlige skoler og offentlige bygg i mitt område har dem). Så om du noensinne har fått noe i posten, gått på skole, overnattet på sykehus? Kommer med skjeggkre. 

Å påstå at skjeggkre er en «mangel» er dermed like poengløst som å klage over edderkopper. Hus kommer med skjeggkre. Det er normalen.

og så er vi over i hva som er gyldig grunn til å klage på et huskjøp. «Vesentlig mangel» kvantifiseres oftest som 10% av husets verdi. Å bli kvitt skjeggkre gjør du gratis over forsikringen. Og de tilbyr det gratis fordi det er så lett og billig å bli kvitt dem. At du har kjøpt en billig innboforsikring med egenandel? Ok. Ditt valg.

Anonymkode: 087e7...d07

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Tuller du? :klo: 

Først: skjeggkre finnes i samtlige lagre i hele Norge. Så har du kjøpt og flyttet med deg møbler fra Skeidar, bohus, ikea etc? Da har du fått skjeggkre på kjøpet. Posten Norge har også skjeggrkre (og mit tlokale kjøpesenter har dem, samtlige skoler og offentlige bygg i mitt område har dem). Så om du noensinne har fått noe i posten, gått på skole, overnattet på sykehus? Kommer med skjeggkre. 

Å påstå at skjeggkre er en «mangel» er dermed like poengløst som å klage over edderkopper. Hus kommer med skjeggkre. Det er normalen.

og så er vi over i hva som er gyldig grunn til å klage på et huskjøp. «Vesentlig mangel» kvantifiseres oftest som 10% av husets verdi. Å bli kvitt skjeggkre gjør du gratis over forsikringen. Og de tilbyr det gratis fordi det er så lett og billig å bli kvitt dem. At du har kjøpt en billig innboforsikring med egenandel? Ok. Ditt valg.

Anonymkode: 087e7...d07

Vi har hatt behandling av huset nå. Det er fullt mulig å vite hvor lenge skjeggkre har vært i huset. 

Mannen som sanerte huset vårt fortalte at det var såpass mange, i såpass mange størrelser at de har vært her i minst 1,5-2 år. Så det er mulig å vite dette ja.

Boligselger har også nevnt over telefon at det ene barnet hadde sett noen dyr i kjelleren, men så hadde ikke han tenkt noe mer over det..

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøpte også hus (i fjor) som viste seg å være fullt av skjeggkre. Fikk samme «1,5-2 år» har de minst vært der, altså var det mange og i alle størrelser.

Fikk null og nada fra selger, i tråd med dagens rettspraksis, siden selger såklart nekter for å vite at de var der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 3.4.2020 den 12.06, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte en flaske på jernvaren til et par hundre kroner. Har sprayet rundt, og ikke sett noen skjeggkre på over 2 mnd..... Kommer de tilbake, sprayer vi igjen. Hadde IKKE laget noen sak ut av dette, da dette er noe som blir mer og mer vanlig i alle hus. 

Mye hysteri rundt dette, og det ser ut som mange tror de skal få masse penger i erstatning fra forsikring eller tidligere huseiere. I tillegg kan det ha kommet med flytteeskene, papp rundt sko eller andre papirer... 

Anonymkode: b4164...d25

Hva heter flasken? Jeg er dritt lei de dyrene. De fins i hele borettslaget nå. Det er et problem som vil spre seg. Sist leste jeg at eksperter prøver å lage en gift som dreper disse. Jeg har fått mine på badet, soverommet ved garderobeskapet og kjøkkenet. Stua er varm som regel så der liker de seg ikke. 

Anonymkode: 572f5...b22

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS.

En liten oppdatering. Vi kontaktet innboforsikringen om dette og de kom raskt på befaring. På befaringen fortalte han at det var såpass mye skjeggkre, samt i så mange forskjellige størrelser at dette måtte ha vært i huset i minst 1,5-2 år. Boligselger var med på denne befaringen. 
Vi ble enige med boligselger at han skulle dekke kostnadene for å bli kvitt skjeggkreen. Da tenker jeg ikke på all den jobben med å flytte møbler og vaske ned et 200 kvm hus, men kun dekke egenandelen på vår forsikring som er i underkant av 4000 kr.

Nå som regningen har kommet nekter selger å betale, men overførte halvparten av summen! Jeg synes dette er skikkelig dårlig gjort av selger. Hva ville dere gjort? Selvfølgelig skal vi klare å leve med å ta denne kosten selv, men jeg synes det er ekstremt smålig av boligselger å ikke ta noe ansvar.

Det er så lite penger at jeg hadde nok ikke gjort så meget med dette. Kanskje sendt en mail hvor du etterspør resten, henviser til samtalen hvor dere ble enige, kanskje var vedkommende som var på befaring med dere til stede under samtalen? Få dette dokumentert i så fall. I tilfelle det dukker opp noe mer. 

Min mor opplevde en lignende sak når hun kjøpte hus for 2 år siden. Ikke krypdyr, men flere feil med huset som ikke var nevnt i boligsalgsannonsen og som var vesentlig for prisen. Blandt annet et lekk tak, intern støvsuger som ikke sugde, en jordfeilmåler som var noe fusk med og var tapet for å stoppe alarmene... Taket sa selger seg villig til å betale for selv, men når alt kom til alt nektet han for denne samtalen til tross for at mamma hadde mail med korrespondansen. Dette + de andre mindre tingene gjorde at hun gikk til sak mot mannen og vant, naturlig nok. Men dette er jo en helt annen prisklasse enn ditt problem, naturlig nok! Men moralen i historien er: få alt dokumentert - alltid

Anonymkode: 50fed...5ab

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva heter flasken? Jeg er dritt lei de dyrene. De fins i hele borettslaget nå. Det er et problem som vil spre seg. Sist leste jeg at eksperter prøver å lage en gift som dreper disse. Jeg har fått mine på badet, soverommet ved garderobeskapet og kjøkkenet. Stua er varm som regel så der liker de seg ikke. 

Anonymkode: 572f5...b22

Sikkert Permetrin. 

Anonymkode: 2fd33...bff

AnonymBruker
Skrevet

Er det mye da? Er jo helt vanlig med slike ting i en bolig.

Slapp av, dette er naturlig. Prøv å fjern de, du kommer ikke noen vei med dette til selger.

Anonymkode: 64bff...689

AnonymBruker
Skrevet

Er i så si alle boliger, hoteller og butikker. Ingen får bukt med dem. Legg ut limfeller så raskt som mulig for å holde bestanden nede. Kan like gjerne ha kommet i møbel eller flytteesker.  
jobber selv i møbelbutikk og vi har det i nesten alle våre butikker. Er vel bare Norge igjen som er hysterisk til dem. 

Anonymkode: e0319...249

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...