Lille-pus Skrevet 2. april 2020 #41 Skrevet 2. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De stopper ikke virus helt, det har jeg heller aldri sagt. Det gjør ikke vanlige munnbind heller. Derfor bruker de masker og visir når de vet noen er smittet og sprer mye smitte. Men viruset transporteres langt med kraften i et nys og hosting. Dette blir redusert med munnbind. Til og med hjemmelagde. At noe ikke fungerer 100% er en dårlig grunn til å ikke bruke det i det hele tatt. Mange tiltak sammen gir mindre risiko for smittespredning. FHI og WHO har gjort mye feil i denne saken. Det er forståelig, det er mye man ikke vet. Men det er fremdeles lov å tenke selv. Når man vet at munnbind kan bidra til minske smitten, selv om det ikke stopper virus mer enn 50% (vet ikke prosentandelen, men la oss si), så burde man bruke det. Og jeg fatter ikke at når man setter inn tiltak som er så inngripende og ødeleggende for økonomien at folk ikke er villige til i tillegg bruke munnbind fordi det minsker faren litt ekstra. Anonymkode: b1f62...76e Godkjente munnbind er ikke mulig å få fatt i for den jevne mann i gata. Det har det heller ikke vært siden før skolene stengte, så et pålegg ville være nytteløst. Sånn som situasjonen er nå så ville et påbud gi enda større ringvirkninger siden i praksis ingen ville kunne komme seg ut fra egen bolig og eksempelvis matbutikkene ikke ville kunne kjøre ut bestillinger.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #42 Skrevet 2. april 2020 5 minutter siden, Lille-pus skrev: Godkjente munnbind er ikke mulig å få fatt i for den jevne mann i gata. Det har det heller ikke vært siden før skolene stengte, så et pålegg ville være nytteløst. Sånn som situasjonen er nå så ville et påbud gi enda større ringvirkninger siden i praksis ingen ville kunne komme seg ut fra egen bolig og eksempelvis matbutikkene ikke ville kunne kjøre ut bestillinger. Hvorfor skriver du dette til meg? Jeg har ikke sagt noe om påbud. Jeg har skrevet om at det nytter selv med hjemmelagde munnbind. Det kan alle greie å lage. Spesielt hvis jeg greier det 😋 Anonymkode: b1f62...76e 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #43 Skrevet 2. april 2020 Jeg mener også munnbind burde vært påbudt, i det minste i butikker og på offentlig transport, for å redusere smitte fra de som er smittet, særlig siden det er svært mange asymptomatiske smittebærere. Hjemmelagde er bedre enn ingenting, fordi de fortsatt begrenser dråpene som kommer fra munnen vår når vi snakker. Virusmengden du mottar har antakeligvis også betydning for hvor syk du blir, som noen skriver. Noen steder i Tyskland har de begynt med dette, der er også skjerf og sjal godkjent. https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/04/coronavirus-pandemic-airborne-go-outside-masks/609235/ I artikkelen over (som forøvrig er god og grundig) refereres det til et eksperiment der bomullsskjorter blokkerte 50% av viruspartikler fra lufta. Det virker kanskje lite, men jeg vil heller eksponeres for 50% enn 100%. Det har vært mye fokus på at det kan øke faren for folk flest fordi man tar seg mer i fjeset, men for det første tror jeg ikke folk flest er så tunglærte at de ikke kunne lært riktig hverdagsbruk (du trenger ikke en bachelorgrad innen helse for å klare det, selv om noen gir inntrykk av det), for det andre vil den eventuelt økte risikoen antakelig blitt oppveiet av mindre smitte hvis alle brukte maske. Jeg tror både FHI og WHO kommer til å gå tilbake på det de har sagt til nå. Det er foreløpig heller ingen regel om å unngå snakking (utover det som er helt nødvendig) på offentlig sted, noe jeg synes burde vært en selvfølge så lenge vi ikke benytter munnbind. Jeg må fortsatt ta buss innimellom, og det er alltid noen som reiser i flokk og skravler og ler og freser og fniser, da er ikke nødvendigvis en meter til nestemann tilstrekkelig. Samme ser jeg på butikken, folk prater i telefon eller med hverandre mens de handler. Det er så unødvendig! Når folk er så slappe, ender det bare med unødvendig strenge regler, fordi det skjer smitte som kunne vært unngått. Anonymkode: 6f006...97d 2
Fremhevede innlegg