Gå til innhold

Norsk media må skjerpe seg


Drizzt

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BRKjo9/advarer-mot-skrekkscenario-paa-lesvos-jeg-er-redd-for-at-veldig-mange-kommer-til-aa-doe

 

Det er ikke tiden for slike artikler. Hele Europa, Norge inkludert, brenner. Grenser må stenges, ikke åpnes for migranter. Migrantene må hjelpes til å reise tilbake hjem i sine hjemland. Det meste av Midt-Østen er fortsatt upåvirket av koronaviruset, så det er tryggere for dem der enn her. Her kan hjelpeorganisasjonene for en gangs skyld gjøre noe nyttig og flytte migrantene til et tryggere sted østover. I mellomtiden får vi fokusere bare på oss selv og andre europeiske land for at vi overlever på best mulig måte denne krisen. Økonomien blir mye verre når vi kommer på den andre siden, så det er bare å glemme å fylle landet med enda flere arbeidsledige. Her må norsk media og hele venstresiden pluss det liberale sentrum skjerpe seg og vende nesen innover til Norge og problemene vi har. Å sende migrantene tilbake hjem vil hjelpe stort også Hellas for å ikke snakke om Italia.

Endret av Drizzt
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Drizzt skrev:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/BRKjo9/advarer-mot-skrekkscenario-paa-lesvos-jeg-er-redd-for-at-veldig-mange-kommer-til-aa-doe

 

Det er ikke tiden for slike artikler. Hele Europa, Norge inkludert, brenner. Grenser må stenges, ikke åpnes for migranter. Migrantene må hjelpes til å reise tilbake hjem i sine hjemland. Det meste av Midt-Østen er fortsatt upåvirket av koronaviruset, så det er tryggere for dem der enn her. Her kan hjelpeorganisasjonene for en gangs skyld gjøre noe nyttig og flytte migrantene til et tryggere sted østover. I mellomtiden får vi fokusere bare på oss selv og andre europeiske land for at vi overlever på best mulig måte denne krisen. Økonomien blir mye verre når vi kommer på den andre siden, så det er bare å glemme å fylle landet med enda flere arbeidsledige. Her må norsk media og hele venstresiden pluss det liberale sentrum skjerpe seg og vende nesen innover til Norge og problemene vi har. Å sende migrantene tilbake hjem vil hjelpe stort også Hellas for å ikke snakke om Italia.

Situasjonen i Lesvos er fortsatt aktuell og et tema som opptar mange, selv med koronavirus. Da må mediene gjøre sin plikt og dekke og informere.

Vårt moralske og folkerettslige ansvar for å hjelpe mennesker i nød endrer seg ikke med forbigående pandemier. Vi har fortsatt et ansvar for flyktningene som ikke kan reise hjem grunnet politisk, religiøs eller annen forfølgelse, og de foreldreløse barna som risikerer å dø i de overfylte leirene der nede. Og med tilnærmet null nye asylsøkere og mye ledig kapasitet på mottak og i kommunene hvorav flere har sagt seg villig til å ta imot flyktninger, bør vi benytte anledningen til å ta vår del av ansvaret og ikke grave oss ned i vår egen navlelo.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ansvar først og fremst overfor oss selv. Du kan ikke hjelpe andre hvis du ikke hjelper deg selv først. Å gi folk i krise skyldfølelse fordi de ikke ofrer seg selv for fremmede er umenneskelig. Nå er ikke tiden å ta imot flere utenlandske arbeidsledige. Det er ikke tiden å utsette enda flere for smittefare heller. ''Forbigående pandemi'' med langvarige negative konsekvenser for norsk økonomi (og verdens for øvrig). Absolutt riktig tid å vende blikket mot oss selv og våre egne problemer.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GaiusMarius skrev:

Situasjonen i Lesvos er fortsatt aktuell og et tema som opptar mange, selv med koronavirus. Da må mediene gjøre sin plikt og dekke og informere.

Vårt moralske og folkerettslige ansvar for å hjelpe mennesker i nød endrer seg ikke med forbigående pandemier. Vi har fortsatt et ansvar for flyktningene som ikke kan reise hjem grunnet politisk, religiøs eller annen forfølgelse, og de foreldreløse barna som risikerer å dø i de overfylte leirene der nede. Og med tilnærmet null nye asylsøkere og mye ledig kapasitet på mottak og i kommunene hvorav flere har sagt seg villig til å ta imot flyktninger, bør vi benytte anledningen til å ta vår del av ansvaret og ikke grave oss ned i vår egen navlelo.

Det er ikke situasjonen i Lesvos som er problemet.  Problemet er å finne en vei til å hjelpe de land som folk flykter ifra, til å få demokrati og økonomisk vekst slik at landene klarer seg selv.  Ja jeg vet det er en enkel setning mot et gigantisk problem men der ligger også roten til flyktningkrisen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er de som allerede er på Lesbos og andre steder, de må jo få en eller annen form for hjelp, men de har satt seg selv i en fryktelig. vanskelig situasjon. 

Det som virkelig gjelder er at en må stanse tilførselen av nye mennesker. De må ut å patruljere hav og kystlinjer og hindre at det kommer nye mennesker til. 

Tror det var i document.no jeg leste om et Spania med portforbud, og båter som kom seilende fra Afrika, med unge menn, og blant dem var det corona syke. Det er jo temmelig vilt.

Kan ikke se at Norge var først i køen med å sende materiell, personell eller noen som helst form for hjelp til Bergsmo. Spania trenger det nå, og det er nok ikke mange dagene til vår nærmeste nabo kommer til å trenge hjelp fra oss. 

Jeg synes det er bra med humanitær hjelp, jeg synest det er fantastisk med alle disse som drar rundt og hjelper mennesker i nød. Det jeg derimot ikke liker er krav, om at andre skal ta ansvar for akkurat den saken de selv har valgt. 

Jeg vet om en liten organisasjon som driver økonomisk og praktisk bistand til et barnehjem i Moldova, eller Hviterussland, en av disse veldig fattige gamle USSR statene. De hjelper så godt de kan, de krever derimot ikke at deres sak, deres flokk av trengende er den flokken alle andre skal hjelpe. Disse barna de holder på å hjelpe er de mest trengende av alle i verden. 

Det finnes så mange mennesker i denne verden som trenger hjelp. De i Moira har tilgang på mye, mange andre trengende i denne verden ikke har. De har store hjelpe organisasjoner til stede, de har leger, sykepleiere, folk som deler ut tepper og mat, klær og sko, de har til og med provisoriske sykehus. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 7.27, Drizzt skrev:

Du kan ikke hjelpe andre hvis du ikke hjelper deg selv først.

Du hadde nok ikke vært mitt førstevalg, å ta med ut på slagmarken ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.4.2020 den 15.03, klondrik skrev:

Du hadde nok ikke vært mitt førstevalg, å ta med ut på slagmarken ;) 

Hvis du trenger suicidale soldater som setter både seg selv og sine medsoldater i fare, så er jeg ikke ditt første valg, nei. 

Tenk på hvorfor på flyet anbefales det at man setter maske til oksygentilførsel på seg selv først før man setter på andre. Så ser du litt av tankegangen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Drizzt skrev:

Tenk på hvorfor på flyet anbefales det at man setter maske til oksygentilførsel på seg selv først før man setter på andre. Så ser du litt av tankegangen. 

Hvis man ser det fra et annet perspektiv, så lar du ikke kompisen ligge igjen på slagmarken for selv å løpe i dekning.

Endret av klondrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, klondrik skrev:

Hvis man ser det fra et annet perspektiv, så lar du ikke kompisen ligge igjen på slagmarken for selv å løpe i dekning.

Perspektivet du tenker på er: Du kan ikke hjelpe din sårede kompis på slagmarken hvis du er selv skutt og faller. 

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Perspektivet du tenker på er: Du kan ikke hjelpe din sårede kompis på slagmarken hvis du er selv skutt og faller. 

Nei, jeg tenker at jeg ikke kan forlate kompisen min, selv om det også er risiko for at jeg også blir såret, i verste fall drept.

Endret av klondrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, klondrik skrev:

Nei, jeg tenker at jeg ikke kan forlate kompisen min, selv om det også er risiko for at jeg også blir såret, i verste fall drept.

Men du ER såret. Hva gjør du da? Dør sammen med kompisen av solidaritet eller prøver å redde livet ditt så du kan få tak i hjelp til ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drizzt skrev:

Men du ER såret. Hva gjør du da? Dør sammen med kompisen av solidaritet eller prøver å redde livet ditt så du kan få tak i hjelp til ham?

Har jeg mulighet til å redde kompisen min, uavhengig av om jeg er såret eller ikke så gjør jeg selvsagt det og det er hele poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, klondrik skrev:

Har jeg mulighet til å redde kompisen min, uavhengig av om jeg er såret eller ikke så gjør jeg selvsagt det og det er hele poenget.

Nettopp. Nå begynner vi å nærme oss.

Så hvis du er såret må du hjelpe deg selv først for at kompisen din kan få hjelp. Hvis du ikke hjelper deg selv først og åler deg bort til saniteten å få hjelp og vise ham hvor kompisen din ligger, så dør dere begge liggende ved siden av hverandre mens du prøver å stoppe blødningen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Drizzt skrev:

Nettopp. Nå begynner vi å nærme oss.

Så hvis du er såret må du hjelpe deg selv først for at kompisen din kan få hjelp. Hvis du ikke hjelper deg selv først og åler deg bort til saniteten å få hjelp og vise ham hvor kompisen din ligger, så dør dere begge liggende ved siden av hverandre mens du prøver å stoppe blødningen hans.

Ja, selvsagt hvis jeg ikke klarer å bære han bort selv så er jo eneste løsning å åle seg bort for å få hjelp. Hele poenget er at vi ikke er i den situasjonen da du snakker om at vi må tenke på oss selv først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, vi er i den situasjonen. Hvis du ikke har lagt merke til, så har landene stengt sine grenser og jobber intenst for å begrense spredningen innad. Italia og Spania får internasjonal hjelp fra andre land med smittevernutstyr, men grensene er fortsatt stengt. Da er det ulogisk å åpne for å flytte tusenvis av mennesker fra et land til et annet uten å vite om de allerede er smittet eller ikke. I verste fall er det snakk om flere tusen smittede som igjen i verste fall utgjør flere tusen som kommer til å trenge intensivbehandling på sykehus og har muligheten å smitte flere rundt seg. 

Jeg synes løsningen hvor Norge bidrar økonomisk til at de mest sårbare flyttes til fastlandet i Hellas er helt innenfor rimelighetens grenser og hva man kan forvente. Men ''evakueringen'' mange snakker om, men ingen spesifiserer hvor de skal ''evakueres'', er litt mer i det fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Drizzt skrev:

Jo, vi er i den situasjonen. Hvis du ikke har lagt merke til, så har landene stengt sine grenser og jobber intenst for å begrense spredningen innad. Italia og Spania får internasjonal hjelp fra andre land med smittevernutstyr, men grensene er fortsatt stengt. Da er det ulogisk å åpne for å flytte tusenvis av mennesker fra et land til et annet uten å vite om de allerede er smittet eller ikke. I verste fall er det snakk om flere tusen smittede som igjen i verste fall utgjør flere tusen som kommer til å trenge intensivbehandling på sykehus og har muligheten å smitte flere rundt seg. 

Jeg synes løsningen hvor Norge bidrar økonomisk til at de mest sårbare flyttes til fastlandet i Hellas er helt innenfor rimelighetens grenser og hva man kan forvente. Men ''evakueringen'' mange snakker om, men ingen spesifiserer hvor de skal ''evakueres'', er litt mer i det fjerne.

God Morgen!

Jeg er bare ikke enig med deg når du mener vi skal sette restriksjoner for hva media bør få lov til å trykke. Selv om vi er inne i en vanskelig tid så mener jeg det er viktig å bli opplyst om krisesituasjoner andre steder i verden. Generelt sett støtter jeg opp om en streng innvandringspolitikk da vi gjentatte ganger har vist at vi er elendige med integrering og jeg er enig med deg i at dette ikke er optimal timing, men jeg liker bare ikke uttrykket "du kan ikke hjelpe andre hvis du ikke hjelper deg selv først" fordi jeg mener vi har kapasitet til å isolere et antall kronisk syke barn som enda ikke er smittet.

Endret av klondrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 4/2/2020 at 8:22 AM, Stina234 said:

Det er ikke situasjonen i Lesvos som er problemet.  Problemet er å finne en vei til å hjelpe de land som folk flykter ifra, til å få demokrati og økonomisk vekst slik at landene klarer seg selv.  Ja jeg vet det er en enkel setning mot et gigantisk problem men der ligger også roten til flyktningkrisen.

Dette er helt riktig. Honduras er vel et slikt land, hvor de som er igjen er de gamle, de syke, og de med minst evner og skolegang.

Der er veldig få igjen til å drive et samfunn. 

Det er bedre å hjelpe til å bygge velfungerende samfunn, men det er en politisk motvilje mot dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man hjelpe fattige land så må man jo tilbake til kolonisering, la andre ta over styringen. De vil aldri kunne klare det selv, se på afrikanske land.

Stengte grenser er det viktigste i hele verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan vel egentlig heller ikke forvente at landene i Midt-Østen og tilstøtende områder har kapasitet til å bidra så mye mer heller. Bare Tyrkia har vel tatt imot rundt 3 millioner syrere på flukt og ytterligere to millioner er stuck i Libanon, Jordan, Irak og Egypt. De som kommer seg til Europa er bare en fis i havet i det stor bildet. Jeg sier ikke nødvendigvis at vi kan bidra med så mye akkurat nå, men vi kan ikke forvente at Hellas og Tyrkia klarer å håndtere situasjonen på egen hånd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...