AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Hei dere. Jeg eg 37 år gammel har blandt annet endomitriose. Men di siste månedene har menstruasjonen men vert ekstrem. Jeg har alltid hatt store smerter og mye blødninger, men det har vært helt unormalt mye det siste halve året. Hadde såpass mye blødninger her sist mnd at jeg havnet på sykehuset. Alt var lavt. (Blodtrykk, blodprosent og puls) Men med en elendig lege som va totalt nedvergende (og tygga tyggi som en 12 åring) så tok jeg ikke videre utredning for å finne problemet. Jeg var helt nedbrutt og nekta å la meg bli undersøkt av hun (lang historie). Så jeg stakk faktisk fra sykehuset. Nå har jeg også fått store ryggsmerter. Strålinger nedover beina og blør også mellom syklusen. Sliter også med unormalt mye uflod. Er dette også typsik endomitriose? Har time hos gynekolog slutten av april. Men er litt urolig 😕 Har andre opplevd lignende? Anonymkode: 66f62...393
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #2 Skrevet 4. april 2020 For en fordeling opplevelse det må ha vært. All medfølelse til deg ❤️ Jeg har også endometriose og i tillegg adenomyose, og har opplevd de siste årene at smertene kommer oftere, jeg har mellomblødninger (har hormonspiral), og har mye strålesmerter i rygg, lår og ben. Noen dager er nesten lårsmertene verst. Rygg og lårsmerter hadde jeg også alltid ved mensen da jeg var yngre, men er nå de blitt til kroniske og forverrede smerter. Smertetoppene er ved blødninger. Selv med en relativ nylig operasjon er det fortsatt forferdelig mye smerter i området, heldigvis ikke like mye hver dag. Og ja, jeg har forstått det slik at det er typisk for endometriose /adenomyose som har vært ubehandlet i mange år. Adenomyose blir ofte verre etter fødsler dessverre. Jeg er en del år yngre enn deg, 28 år, men har nok hatt adenomyose nærmest siden første mens da jeg var 11. Mange som har endometriose har også adenomyose, der er bare så fryktelig underdiagnosistert at mange ikke vet at de har det. Jeg opplever også mye utflod, men vet ikke om det har noen sammenheng, det er godt mulig. Jeg vet lite om blodprosent, puls og alt slikt men syns absolutt du fortjener at noen tar deg på alvor, at du blir ordentlig utredet og får bekreftet hvor smertene kommer fra. Ikke gi deg! Og ikke minst får medisiner /spiral/annen hjelp til å holde smertene mer i sjakk. Dessverre er det jo ingen fullgod behandling uten bivirkninger, men du bør få hjelp til å vurdere hva som er best for deg. Anonymkode: 41781...11f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 Ja Jeg hadde en operasjon i september. Men de fjerna ikke alt. Forsto aldri hvorfor. Jeg har også slitt siden jeg fikk menstrasjon i 4 klasse. Har gått til legen år på år og sagt at det er tortur. Men legene tok meg ikke på alvor og sa bare at noen hadde mer vondter enn andre. Jeg følte jeg hadde fødsel rier hver gang. Var et mareritt. Ikke før jeg leste en artikkel om en ung jente som hadde endomitriose- var da jeg fikk vite om denne diagnosen og ble deretter operert i september. Kirurgen min sa hele bekkenet mitt va fult og også i tarmen. Men de fjerna ikke alt. Å jeg bli bare dårligere og dårligere. Er helt utslitt... Hvor ble du utredet? Stavanger sykehus på meg. Men har lest om flere som klager på dårlig behandling der ;( takk for svar<3 Anonymkode: 66f62...393
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 Det er jo dumt at du stakk av for din egen del. Nå er det ikke lenger fritt sykehusvalg så det er SUS må må til igjen. Endo kan gjøre veldig mye dritt med kroppen. Du bør komme deg til legen igjen og ta det derfra. Har endo selv og har mye av det. Ble lova og fjerne livmor da jeg var nærmere 40 år men som deg ble jeg behandla ikke bra på SUS og de ville ikke gjøre noen ting. Nå er jeg passert 50 og har fremdeles endo selv om jeg ikke har hatt mensen på flere år. Har ødelagt mye for meg. Lurer på om det er Riksen som har best kompetanse på dette. Men som sagt du får ikke velge sykehus lenger pga det som skjer i verden nå. Anonymkode: ec827...9bc
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo dumt at du stakk av for din egen del. Nå er det ikke lenger fritt sykehusvalg så det er SUS må må til igjen. Endo kan gjøre veldig mye dritt med kroppen. Du bør komme deg til legen igjen og ta det derfra. Har endo selv og har mye av det. Ble lova og fjerne livmor da jeg var nærmere 40 år men som deg ble jeg behandla ikke bra på SUS og de ville ikke gjøre noen ting. Nå er jeg passert 50 og har fremdeles endo selv om jeg ikke har hatt mensen på flere år. Har ødelagt mye for meg. Lurer på om det er Riksen som har best kompetanse på dette. Men som sagt du får ikke velge sykehus lenger pga det som skjer i verden nå. Anonymkode: ec827...9bc Off ja. Jeg veit. Men først da jeg va hos legevakta (der jeg fikk veldig god Behandling) Så sa dei til meg at jeg måtte hjule opp i rullestol fordi jeg hadde mista så mye blod. Å jeg var jo veldig svimmel. Da jeg ankom sykehuset blei jeg bedt om å vente. Jeg spurte etter seng for å legge meg nedpå fordi jeg var så dårlig og også smertestillende (Paracet om ikke sterkere). Fikk ingen av delene. Måtte vente til lege. Jeg venta og venta og jeg begynte å gråte pga smertene. Da legen kom spurte hun frekt hvorfor jeg brukte rullestol og om jeg ikke hadde ben å gå på. Jeg svarte å sa jeg var svimmel og ble anbefalt av legevakta. Hun ruller med øynene og sa svimler du i stolen også. Ja sa jeg er svimmel. «Javel ja, akkurat» mens ho tygga tyggi med åpen munn (som jeg syns er utrolig uprofesjonelt). Hun spurte meg div spørsmål og jeg skrek ut til slutt om jeg ikke kunne få smertestillende. Hun var så ekstremt ubehagelig at når hun sa at hun ville undersøke meg sa jeg nei, at jeg ville ha en annen person. Hun spurte hvorfor og jeg sa direkte at jeg syntes hun va ubehagelig. Hun tok dette veldig dårlig å sa jeg var frekk mens hun smilte håvent. Jeg ble helt sattut. Der satt jeg i ekstreme smerter og hu sier jeg er frekk fordi jeg vil ha en annen person jeg føler meg mer behagelig med??? Hun framstilte deretter at jeg ikke såg så dårlig ut. Og da fikk jeg nok. Så jeg stakk... Heldigvis hadde jeg med meg mamma. Har fått time til gynekolog i slutten av april. Men er kjipt å måtte vente så lenge når jeg fortsatt har små blødninger utenom syklus. Anonymkode: 66f62...393
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå