Gå til innhold

Noen som har greid og gå seg slank?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 2.4.2020 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Hva med en kombinasjon mellom mat og gåtur? 

Om du går en 2-timerstur forbrenner du vel rundt 600kcalorier. Om du gjør dette 4 dager i uka, og spiser vedlikeholdskaloriene dine (uten treninga), så går du ned 350 gram i uka, og det uten å endre noe spesielt på kostholdet kanskje? 

Om du i tillegg endrer på kostholdet og spiser mindre så har du enda mer minus. Alt er mulig :)

Anonymkode: f03c1...e99

Det er langt mindre kalorifobruk på en vanlig gåtur.

Ellers var det mye BS her i tråden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jepp, fra bare stillesitting til å gå på tredemølla 3 ggr i uka. Merket godt at kroppen gikk sammen. 

Anonymkode: 6865a...648

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/2/2020 at 3:47 PM, AnonymBruker said:

Kanskje det hadde noe med at du bare gikk på asfalt.

Anonymkode: d3bf6...bea

Nei.

Anonymkode: 0c74c...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/5/2020 at 10:58 AM, Forumhei said:

Er ikke fysisk  umulig, er som å si at 2+2= 5. Du var ikke i et kaloriunderskudd.

Jo det var jeg. Fulgte Grethe Roede Kurs. Selv kursinstruktøren skjønte ingenting for alt var perfekt i dagbøkene, alt ble veid og målt. Hadde 1500 kcal pr dag. Gikk ikke ned et gram. Skeiet ikke engang ut med kaker, snop og brus i hele denne perioden. Året etter hadde jeg en hard jobb som varte 6 mnd. Spiste 1800 kcal pr dag, full fysisk aktivitet på jobb hver dag. Gikk opp 5 kg.

Alle har ikke kropper som reagerer med vekttap selv om all teori er riktig og blir fulgt.  Derimot, gikk jeg ned 20 kg med 6 brødskiver hver dag med smør og brunost, og vanlig normal middag med 3 poteter, mye grønnsaker og ønsket mengde av kjøtt fisk osv. Porsjonene var større enn hva Grete Roede hadde tillatt. Gikk 30 min 3 ganger i uka. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Javisst. Har gått ned 40 kg på å kun gå turer og ha et redusert kcal-inntak. Men i bunn og grunn handler det hele kun om kcal. Går fint an å slanke seg mens man sitter å ser på serier. 

Anonymkode: b0c51...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, FluffyChix skrev:

Det er langt mindre kalorifobruk på en vanlig gåtur.

Ellers var det mye BS her i tråden

Nei. Jeg går 2 timer hver dag på grunn av ryggproblemer. Har app for å telle skritt og kalorier, og ca 600 stemmer godt.

Anonymkode: bf91e...c4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drit i vekta, gå uansett! Det sunt for sånn ca alt i kroppen. Muskler, oksygenopptak, skjelett, blodtrykk, kondisjon, humør, forbrenning, søvn.. har lest at det halvererer risikoen for demens også, ikke sikkert at det stemmer men jeg nekter å tro at det øker sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å svare på spørsmålet; ja! Men jeg gikk MYE. Anbefaler mer enn bare gåturer for å få fart på sakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går mye, gikk nå i 3 timer, om sommeren går jeg veldig fort ned i vekt pga gåturer daglig, alt mellom 40 min og 3 timer. 

Men om vinteren jobber jeg mye, går lite og da kommer vekten tilbake, men jeg koser meg mye med sjokolade på jobb om vinteren, 2 sånne stratoser spiser jeg da, pluss sørlandschips osv. 

Men det er aldri noe problem å gå av seg 0.5-1kg k uka når jeg går turer og stopper med sjokoladen :)

Begynner i april med å gå, så når jeg matchvekt i løpet av mai, klar for sommeren, så går jeg opp 5-6 kg i løpet av vinteren, sånn har det vært for meg de siste 7 årene. 

Anonymkode: bf87b...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å gå på morgenen før frokost. Du går i sone 1 puls. Da forbrenner du fett på beste måte uten at det går bekostning av muskelmassen. Gå over en halv time. 

Men uansett så må du justere kostholdet slik at du spiser mindre mat iløpet av dagen enn det du forbruker hvis ikke vil du aldri gå ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.4.2020 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Ja, etter graviditeten hadde jeg ca. 20 kg over normalvekt. Gikk trilletur hver dag på 2-3 timer. Var i tillegg nøye med kostholdet. Gikk ned alle kiloene på ca. 5-6 måneder. 

Anonymkode: 81797...8ea

Den vekten skal jo forsvinne av seg selv uansett. 

Anonymkode: abf8c...6ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fysisk aktivitet hjelper jo mer enn å ikke gjøre det. Men du vil gå ned veldig lite om du ikke går i kaloriunderskudd. Og det er ikke sånn at om du trener bort 500 kcal så kan du spise et kakestykke til 500 kcal og gå i null. Det er ikke bare å være sunn heller. Man kan være sunn som bare det og likevel spise mer kcal enn man trenger. Egentlig trenger vi ganske lite, men vi tror vi trenger mye og lager en vane av det. Det er feks ingen som faktisk TRENGER mer enn to knekkebrød til frokost. Vi har bare gjort en vane å ta stadig mer. Og så tar man litt ekstra fordi man er redd for å bli sulten før lunsj. Men ingen trenger å være redd for det. Blir du sulten før lunsj så ha en nød muslibar i lommen. 

Anonymkode: 16987...565

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ned i vekt er kostholdet det viktigste. Kombiner det med styrketrening så går det enda raskere, og du vil øke forbrenningen din. 

Hvorfor gå en time hver dag, når du får bedre resultater ved å trene styrke to timer i uka? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fysisk aktivitet hjelper jo mer enn å ikke gjøre det. Men du vil gå ned veldig lite om du ikke går i kaloriunderskudd. Og det er ikke sånn at om du trener bort 500 kcal så kan du spise et kakestykke til 500 kcal og gå i null. Det er ikke bare å være sunn heller. Man kan være sunn som bare det og likevel spise mer kcal enn man trenger. Egentlig trenger vi ganske lite, men vi tror vi trenger mye og lager en vane av det. Det er feks ingen som faktisk TRENGER mer enn to knekkebrød til frokost. Vi har bare gjort en vane å ta stadig mer. Og så tar man litt ekstra fordi man er redd for å bli sulten før lunsj. Men ingen trenger å være redd for det. Blir du sulten før lunsj så ha en nød muslibar i lommen. 

Anonymkode: 16987...565

Mann 32 her, jobber innenfor bygg og anlegg, nærmeste bestemt betong. Veier 90kg, bredskuldret og sterk. Jeg er redd jeg trenger litt mer en 2 knekkebrød til froskost, spiser ca 4000 kalorier om dagen for å holde normalvekten. 

Anonymkode: bf87b...b18

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.4.2020 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Hva med en kombinasjon mellom mat og gåtur? 

Om du går en 2-timerstur forbrenner du vel rundt 600kcalorier. Om du gjør dette 4 dager i uka, og spiser vedlikeholdskaloriene dine (uten treninga), så går du ned 350 gram i uka, og det uten å endre noe spesielt på kostholdet kanskje? 

Om du i tillegg endrer på kostholdet og spiser mindre så har du enda mer minus. Alt er mulig :)

Igjen dette er lett fysikk å lære seg! Det er helt grunnleggende fysiske lover som gjelder. Ikke spis mer kalorier inn en det du forbrenner over tid, da vedlikeholder du vekten din. Uansett så er dette en fysisk lov som ingen kan oppheve. Vil du gå ned i vekt så må du spise mindre kalorier inn en du forbrenner! Da vil vekten gå nedover. Enkel og grei fysikk. Du kan gå til krampen tar deg, gjerne i motbakker med høy puls. Det spiller ingen rolle på vekten din. Du får bedre kondisjon og sterkere muskler, men vekten vil ikke endre seg i det hele tatt om du spiser flere kalorier en du forbrenner. Den eneste måten å få vekten ned, er å spise mindre kalorier en man forbrenner. Ingen kan diskutere dette overhodet, det er en fysisk lov. Så om du vil ha bedre kondisjon, og hjelpe på å forbrenne flere kalorier er slik aktivitet veldig bra. Men kan aldri løse selve fasiten her, at du ikke må spise mer kalorier en du forbrenner. Treningen og kondisjonen ved å bevege seg uansett øvelse skal man ikke undervurdere fysisk uansett. Men angående vekten spiller det totalt sett en mindre rolle. Fordi skal du gå av deg alle de kaloriene du spiser for mye? Du må gå rundt store deler av døgnet. Ingen er der i det reelle liv. Toppidrettsutøvere er der, men de bruker store deler av døgnet til å forbrenne et enormt antall kalorier. Når de legger idretten på hylla på topp nivå, kommer også de ekstra kiloene raskt om de ikke passer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.4.2020 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Ja, etter graviditeten hadde jeg ca. 20 kg over normalvekt. Gikk trilletur hver dag på 2-3 timer. Var i tillegg nøye med kostholdet. Gikk ned alle kiloene på ca. 5-6 måneder. 

Anonymkode: 81797...8ea

Graviditetsvekt er den eneste vekta som lett forsvinner fordi kroppen er designet for å miste den igjen. Det er noe annet enn overvekt.

Det finnes ikke en øvelse eller en drikk eller noe annet som gir vektnedgang. Vektnedgang er et resultat av riktig kaloriunderskudd og ingenting annet. 

Anonymkode: dc9da...e05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mysticgirl

Kosthold har 90% å si når man skal gå ned i vekt. Trening og gåturer funker ikke på meg, foruten om sprekere kropp da :) Vekten går ned nesten utelukkende ved at jeg spiser sunt og lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det var jeg. Fulgte Grethe Roede Kurs. Selv kursinstruktøren skjønte ingenting for alt var perfekt i dagbøkene, alt ble veid og målt. Hadde 1500 kcal pr dag. Gikk ikke ned et gram. Skeiet ikke engang ut med kaker, snop og brus i hele denne perioden. Året etter hadde jeg en hard jobb som varte 6 mnd. Spiste 1800 kcal pr dag, full fysisk aktivitet på jobb hver dag. Gikk opp 5 kg.

Alle har ikke kropper som reagerer med vekttap selv om all teori er riktig og blir fulgt.  Derimot, gikk jeg ned 20 kg med 6 brødskiver hver dag med smør og brunost, og vanlig normal middag med 3 poteter, mye grønnsaker og ønsket mengde av kjøtt fisk osv. Porsjonene var større enn hva Grete Roede hadde tillatt. Gikk 30 min 3 ganger i uka. 

Største svadaet jeg har lest i hele mitt liv 😂😂

Hvilke superkrefter har du, som bryter mot fysikkens lover? 

Anonymkode: e369f...c19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, Antiviruset said:

Igjen dette er lett fysikk å lære seg! Det er helt grunnleggende fysiske lover som gjelder. Ikke spis mer kalorier inn en det du forbrenner over tid, da vedlikeholder du vekten din. Uansett så er dette en fysisk lov som ingen kan oppheve. Vil du gå ned i vekt så må du spise mindre kalorier inn en du forbrenner! Da vil vekten gå nedover. Enkel og grei fysikk

Det stemmer forsåvidt, problemet er at folk tror de vet hvor mange kalorier de forbrenner, og det gjør de ganske enkelt ikke. Hvis du over tid spiser mindre enn du forbrenner vil kroppen senke forbrenningen betraktelig, uten at du nødvendigvis merker så mye til det. Du blir kanskje litt trøttere, mer sulten og får mindre spontan bevegelse. Kroppen kan senke eller øke forbrenningen ganske mye alt etter hva du putter inn.

Men det største problemet med fokuset på kaloritelling er at folk nesten innbiller seg at mat består av kalorier. Det gjør den selvsagt ikke, den (som mennesker kan fortære) består av karbohydrater, fett, protein og fiber, og disse har vidt forskjellig innvirkning på kroppen. Så du kan ikke si at det er det samme om du spiser kjøtt, salat eller seigmenn, bare antallet kalorier er det samme. Forskjellige næringsstoffer har forskjellige virkninger.

Anonymkode: 2de95...9be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan ikke spise under vedlikehold å ikke gå ned i vekt... 

Anonymkode: 1a649...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...