havsulen Skrevet 17. juni 2005 #1 Skrevet 17. juni 2005 Er det noen av dere som har startet en kafé, eller som har innspill når det gjelder en slik etablering? Min mann og jeg har fått tilbud om å leie et lokale i et næringsbygg, som kunne egne seg. Kan dere fortelle litt om deres erfaringer? Feks omsetning i forhold til antall årsverk? Husleie, hvor stor var den pr kvadrat? (Og evt. i forhold til omsetningen) Hvor lang tid tok det før dere kunne ta ut lønn? Hadde dere skjenkebevilling? Hvordan var åpningstidene? etc... (alt dere vil fortelle er interessant!) Vi har ikke ambisjoner om å bli rike av det. Hvis vi kunne få en liten inntekt, er det mer enn nok for å få lov til å drive med noe vi har lyst til, noe som er vårt eget. Fordeler: - lokalet ligger like ved der vi bor, deilig å ha jobben så nær! - vi har mange støttespillere i familien, som har erfaring med oppstart av bedrifter (som har gått bra), og som kan hjelpe oss med regnskapsføring etc. Ulemper: - Vi har begge faste jobber. En oppstart ville i utgangspunktet komme i tillegg til jobbene vi har, før en av oss eventuelt kan si opp. Vi regner egentlig ikke med at begge kan leve av dette, ikke en gang på sikt. Praktisk info: lokalet ligger i et næringsbygg, i et etablert boområde i nærheten av Oslo.
Gjest gjestgjest Skrevet 18. juni 2005 #2 Skrevet 18. juni 2005 For 9år siden var jeg i nesten samme situasjon som deg. Jeg hoppet i det og startet kafè. I motsetning til deg så kjøpte jeg lokale, men det er nok billigere her i rogaland enn hos deg i oslo vil jeg tror, iallfall på den tiden. Tenk over hva du vil tilby på denne kafèen, blir det kaffe og kaker, eller noe mer, jeg driver pr. i dag med dette i tillegg til 4 forskjellig retter middag. Å det går som det suser, masse arbeidsfolk som er innom for å få seg mat når de jobber overtid, og mange kontorfolk som tar lunch pausen sin her på dagen. Har en forholdsvis stor meny, fra salat til biff, så det har vel med tiden blitt mer som en resturant enn kafe. Viktig å tenke på hvilken kundegruppe du vil satse på, og så tilrettelegge det deretter. For to år siden fikk jeg øl-servering, merket en viss oppgang, og nå har det stabilisert seg da, mer folk enn før iallfall. Men så er mine åpningstider fra 10 til 19. Har også leid ut hele kafèen til forskjellige sammenkomster, ofte til firma som vil ha et sosialt lag. Da er det ofte pizza og øl på menyen. Tror nok at det i oslo er et bedre kafè-liv enn her i rogaland, virker iallfall sånn på meg når jeg har besøkt byen, så det er absolut marked for å starte kafè ja. Kanskje ikke så enkelt å ha full jobb uten om da, men det er mulig å kombinere jobb og kafè drift. Dersom du starter, så husk for all del at kjøp av stoler og sitte grupper må gjøres med omhu. Veldig viktig at kunder sitter godt så lenge de er på kafè, merket selv alle flotte komentarer jeg fikk da jeg byttet ut sittergruppene med noen dyre kvalitetstoler. Faktisk flere eldre damer som sier at de sitter gjerne en kaffe og to lengre pga at det er så komfortabelt her. Så trebenker er ut!! Kan gjerne skrive mer, dersom du kommer med spesifik spørsmål du lurer på. Men dette var iallfall litt av min "butikk" drift.
Gjest Besøkende Skrevet 18. juni 2005 #3 Skrevet 18. juni 2005 Faktisk flere eldre damer som sier at de sitter gjerne en kaffe og to lengre pga at det er så komfortabelt her. Så trebenker er ut!! Men er det et pluss? Er det ikke bedre å få de kaffedrikkende damene ut av døren når de er ferdige med den første så du kan få inn kunder som også kjøper mat til drikken?
havsulen Skrevet 21. juni 2005 Forfatter #4 Skrevet 21. juni 2005 Gjestgjest: tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det setter jeg stor pris på! Det var interessant å høre hvordan du har gjort det! Og så gøy at det går så det suser! Kan jeg spørre deg om mer? - Hvor mange årsverk arbeider der nå? Har du noen gang drevet den helt alene, eller ansatte du andre med en gang? Her ville det i utgangspunktet være snakk om at jeg driver alene, og det er jo utrolig sårbart. Syk meg = stengt. Hvis du var alene: hvordan løste du det ved sykdom og ferie? - Hvor lang tid tok det før du kunne ta ut lønn? - Lager du mye av maten selv på stedet?
Chiquita Skrevet 21. juni 2005 #5 Skrevet 21. juni 2005 Hvordan er "behovet" for en kafé i nærheten der? Er det andre tilsvarende kaféer i nærheten, eller er det ikke det? Om det er flere i nærheten må dere finne på en "nisje" som gjør at folk heller kommer til dere, enn å gå til konkurrenten.
Fauna Skrevet 18. juli 2005 #6 Skrevet 18. juli 2005 Tar opp denne tråden igjen jeg. Har lyst å starte en kafè/restaurant kombinert med et kunstgalleri. Vil da gjerne la det være en vegetar/vegan restaurant, men er usikker på om det har noe for seg.. Er det mulig å leve av noe slikt? Det er dette som er "drømmen" min da, men vil gjerne kunne leve av det. Alltids en idè å skaffe seg en mann med masse penger, men det byr meg litt imot Hvor mye penger må til for å starte noe slikt? Hvordan er det med lån og slikt?
MorningStar Skrevet 18. juli 2005 #7 Skrevet 18. juli 2005 I kjøpesentre er det jo ganske fordelaktig med tanke på folkestrøm. Men der må du betale en kjøpspris også i tillegg betale leie til senteret. En lokale koster vel noen hundretusener. Sikkert mer hvis du skal ha noe finere. Men noen 100 000 lapper er vanligste. Større lokaler over 1 mill. i pris. Det er mer å tjene på mat enn små ting som kaffe og sånt. Sats hovedsakelig på mat. Gjerne en liten eksotisk meny også. Folk syns alt som har med utlandet er trendy og eksotisk. Du vil heller ikke at 1 kunde skal plante baken sin for godt på godstolen hos deg og betalte bare 20 kr for en kaffe for å sitte der hele dagen. Du vil at det skal være en flyt hvor folk kommer for å spise også går igjen. Stolene skal være greie å sitte på og robuste til å tåle mye. Det fins kunder i alle fasonger... For å ta opp lån til å kjøpe en lokale må du kanskje bruke huset ditt som pant. Å etablere en bedrift er utrolig pengekonsumerende på starten. Først må du bruke penger på å kjøpe det, også må du mest sannsynlig renovere lokalet til slikt du vil, maskiner og nødvendige anlegg trengs, bestilling av råvarer, ansettelser. Jeg kan si at når du driver en bedrift så vil en faktura som har 4 sifre virke som småting. Hos oss er vareinnkjøp på 5 sifre. Har du solid pengesekk i baklomma så er det lettere å starte. Og ikke regn med overskudd før tidligst om 1 år fra start.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå