Gå til innhold

Hvilken stor hund anbefaler dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har i dag to gjeterhunder på 7 og 5 år, som jeg håper lever i maaange år til. Skal heller ikke ha en ny hund nå, da yngste hunden min er veldig usikker på andre hunder og barn, etter hun ble angrepet av en hund som valp. Hun har også epilepsi og veldig varierende humør på grunn av dette. Hun vil altså ikke være noe godt forbilde for en kommende valp. Jeg ønsker ikke å ha en annen hund når jeg først skal få meg en valp, og vil gjerne ha rukket å bosette meg for meg selv. 

Hundene jeg har i dag er ca 15-20 kg og er med på det meste og overalt. Ikke noe problem å ha med seg rundt. Når jeg tenker på fremtiden,  så har jeg litt lyst på en større hund. Min far har hatt lyst på New Foundlandshund så lenge jeg kan huske mens jeg bodde hjemme, men mamma sa alltid nei på grunn av røyting og sikling. Hvordan er det egentlig å ha en så stor hund? Skjønner at ikke alle vil ha den på besøk hele tiden, men den kan vel vendes til å være med overalt den også? Så lenge man han plass i bil/hus? Utgiftene er vel større?

Vel, spørsmålene mine er egentlig. Hva er forskjellene og ulempene med store hunder? Hva er forskjellen fra liten/medium til stor?

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: a6708...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare for å klargjøre bosituasjonen min. Bor ikke hos mine foreldre, men ønsker å bosette meg mer ordentlig/eie egen leilighet/hus før jeg får ny valp

Anonymkode: a6708...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå også at jeg endret problemstillingen min fra jeg skrev overskrift, til jeg kom frem til spørsmålene mine. Beklager:)

 

TS

Anonymkode: a6708...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De generelle forskjellene er at det er dyrere å ha en større hund, fordi den spiser mer mat og fordi utstyr (seler, dekken, seng osv) til store hunder er dyrere enn til små. Alt etter hvor stor rase du velger så kan det være en utfordring og få plass til den i bilen. Utover det så kommer det an på hva slags rase du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går for en stor molosser, som St. bernhard/nuffe/bullmastiff osv er sikkel i taket og på veggene en problemstilling du må ta stilling til. Samme med røyting og lukt på et annet nivå enn du trolig er vant til. Det er hvert fall de to tingene jeg reagerer på når jeg er hjemme hos eiere av veldig store hunder. Har du en kjempe som elsker mat og ikke kan se at andre spiser før sikla renner så kan det det blir mye tørking av sikkel - også av taket..! Ang lukt og skitten pels er det ikke så enkelt med en stor kjempe som ikke får plass i dusjkabinettet eller som ikke har hofter til å karre seg opp i badekaret... Helse er også et aspekt som du bør tenke over. Disse nydelige kjempene lever dessverre forsvinnende kort og har ofte plager med ledd og hudproblemer. Helsetesting blir ikke gjort i stor grad, men det burde du sjekket godt ut uansett om du bestemmer deg for rase.

En ting du burde tenke på er om du har hundepass til en så stor hund. Det er slettes ikke alle som synes det er lett å gå tur med så stor hund - hvert fall på glatta, ei heller å ha den inne hos seg (se lukt og sikkel).

For min del besøker jeg gjerne venner av meg som har kjemper i hus, det finnes jo knapt noen som er hyggeligere å få klappet på. Men det er alltid godt å komme hjem til et hus som (jeg håper) lukter litt mindre hund og hvor pelsen ikke fyker veggimellom. 

Anonymkode: 953af...4a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med stor hund kan det være en fordel å bo på bakkeplan, siden de kan få problemer med å gå i trapper, og du ikke kan bære den.

Anonymkode: 72537...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner folk som har store hunder, og de synes det er trist at hundene ikke blir så gamle. Og skjelettet bruker lengre tid på å utvikle seg. Å gå mye i trapper er ikke bra. Hunden trenger stor plass, og den kan feie overende ting. Man må ha større bil. Ikke alle kan gå tur med en svær hund, for selv om den er lydig overfor eieren, behøver ikke det bety at den vil høre etter en annen person dersom en katt løper over veien. Du kan også sjekke hvilke sykdommer forskjellige store hunderaser er disponert for. Jeg synes å huske at New Foundlandshund er disponert for en nyresykdom. De krever i hvertfall en del pelsstell.

Når det gjelder valg av hund har det også noe å si hvilke aktiviteter man ønsker å gjøre sammen med den. Jeg ville ha en hund som jeg kunne snørekjøre med, en hund som kunne trekke meg når jeg var på joggetur. Som var lettlært og ivrig. Jeg valgte kongepuddel. Han er alt det jeg ønsket meg, og kjempesnill. 

Anonymkode: da1df...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som har en grand danois. Det er jo ikke den typen du spør om, men jeg svarer litt allikevel. Hun sliter veldig med oppdragelsen fordi den rett og slett bare kan slite seg løs fra henne når den vil noe annet. Den veier 80kg og hun veier 60, så det sier seg selv at hun ikke har så mye å stille med når den får ferten av en tispe med løpetid 😜. Det er vanskelig for henne å ha den med på besøk ettersom den er litt alle veier og feier med seg både det ene og andre med både hode og hale, og det finnes omtrent ikke bur som er store nok til den hvis det skulle trengtes. Hun må også tenke godt gjennom hvilken type bil hun kjøper ettersom hun må ha plass til den bak. Hun kan ikke gå på løpetur med den, for den galopperer mye fortere enn hun løper. Mange andre hundeeiere vil heller ikke la hundene sine leke med den fordi de er redde for at den kan skade deres med uhell. Den er forøvrig verdens snilleste, men den er klumsete og kan komme til å snuble på en annen hund med sine 80kg. Det er hvertfall en del ting å tenke gjennom! 

Anonymkode: b1ed9...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en snart 11 år gammel labrador-hann. Han er en stor og muskuløs kar på over 40 kg. Det beste jeg kan si om å ha en så stor hund er at de ofte er mindre krevende enn små hunder. Han bjeffer aldri, maser lite og er utrolig snill. Veldig rolig inne, men helt bajas når han får lov ute. Jeg er selv ca 50kg, og måtte lære meg litt teknikker for hvordan jeg skulle lufte han, for han er veldig sterk. Vi har små barn som har er rolig og snill rundt, men han stjele det de har av spiselige ting hvis han får muligheten. Vi må gjemme unna mat som står fremme på benken for han tar alt når han vet vi har forlatt rommet. Ellers er det mest negative at han røyter helt ekstremt mye, og det syns jeg er hele året. Det er det aller mest negative med rasen, og gjør at jeg tror vi ikke ønsker en ny ved en senere anledning. Utover det er han en drøm av en kar med masse humor og kjærlighet. Han sikler forresten ikke og peser ikke inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...