Gå til innhold

Corgi short ulna

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har en corgi cardigan på 6 måneder som nylig var hos veterinæren med brudd i tå. I den forbindelse ble det tatt røntgen og hun fikk også påvist short ulna syndrome. Hunden har ingen kliniske symptomer men jeg ble anbefalt operasjon. Operasjonen er veldig smertefull og jeg har derfor fått flere vurderinger fra spesialister før jeg tar en så stor beslutning om hunden skal opereres eller ikke. Det som gjør dette vanskelig er at min veterinær sier hun vil operere den ene foten, anbefaling  fra en annen spesialist er å operere begge bena samtidig, og den siste spesialisten sier jeg bør avvente da valpen ikke har kliniske symptomer. Jeg har ingen erfaring med corgi og short ulna og blir derfor veldig usikker, spesielt når veterinærene sier forskjellig. Er det noen der ute som har erfaring med denne type sykdom? Trenger virkelig tips, ønsker selvfølgelig kun det beste for hunden min ❤️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff så leit! Har du prøvd å kontakte den corgi foreningen? De har veldig mye peiling der. Er short ulna en spesiell sykdom som rammer spesielt corgi? Det er nemlig min drømmerase. Så heldig du er som har en sånn liten ❤

Anonymkode: f784b...dd7

AnonymBruker
Skrevet

Fant dette når jeg googlet, virket som hunden her hadde det veldig bra kort tid etter, det er nok en smertefull operasjon, men de får nok godt med smertestillende. Virker som en bør operere begge bena samtidig om det rammer begge, er jo det ene benet som vokser for mye og må kappes av, så det må vel gjøres på begge tenker jeg..

https://www.hunden.no/blogg/innlegg/86916/TB-Short-ulna-syndrome/

Skrevet

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff så leit! Har du prøvd å kontakte den corgi foreningen? De har veldig mye peiling der. Er short ulna en spesiell sykdom som rammer spesielt corgi? Det er nemlig min drømmerase. Så heldig du er som har en sånn liten ❤

Takk for tipset, skal ta kontakt med norsk corgi klubb å høre. Har sett det innlegget tidligere, lest alt jeg har kommet over så og si... Jeg var veldig bestemt på operasjon men etter å ha fått mer informasjon om rasen og tilstanden blir jeg veldig usikker. Jeg får inntrykk av at det kanskje er vanlig men ikke så ofte at det blir fanget opp. Corgi er en chondrodystrofisk rase som vi mennesker har avlet frem og formen de har fått, dette gjør de mer utsatt for tidlig lukking av vekstsenter, og det vil aksepteres i en viss grad. du ser det samme med dachs for eksempel. Hadde jeg hatt en rase der dette ikke var normalt i det heletatt hadde jeg aldri nølt, men flere mener corgier ofte blir operer uten grunn da dette ikke blir tatt i betraktning. 

Skrevet
20 minutter siden, Kawa said:

Hørt med oppdretter?

Ja, men oppdretter var ikke kjent med tilstanden hos sine hunder. Hun tok kontakt med sin oppdretter igjen og de hadde hatt det på et helt annet kull, kun en valp ble operert. 

AnonymBruker
Skrevet

Spør på Facebook gruppen Corgi Norge, der er det masse oppdrettere og kyndige corgifolk

Anonymkode: 3b54a...4db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...