Gå til innhold

9 karat gullring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring med 9 karat gull. Ser chanti reklamerer for 9 karat i gullringer, og det er mange fine ringer til en rimelig penge. Men, er 9 karat godt nok. Vil gullet holde seg, eller vil gullfargen flasse av?

Anonymkode: ce4c2...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ringene er ikke gullbelagt, så flasse vil de ikke. Men det er så lite gull i metallegeringen at det ikke er lov å kalle det gull.

Anonymkode: 881c5...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ringene er ikke gullbelagt, så flasse vil de ikke. Men det er så lite gull i metallegeringen at det ikke er lov å kalle det gull.

Anonymkode: 881c5...f57

Ok skjønner. De kaller det jo gull på chanti, men var litt skeptisk.

Anonymkode: ce4c2...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er chanti da .. De bruker lavere mengde gull for å presse prisene ned. 9kt Gull er aldri noe en gullsmed med selvrespekt ville kalt for gull .. 

Anonymkode: 9fb88...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I enkelte land stemples gullsmykker fortsatt for det meste med 18, 14, 9 og 8 karat. Man skal være klar over at smykker under 14 karat ikke kan kalles gullsmykker etter gjeldende europeiske standarder.

I Norge er det ikke tillatt å angi finheten i 
karat på varen, det benyttes istedet tusendeler (promille). Det er heller ikke lov til å stemple gull av lavere finhet enn 585/1000 rent gull og 415/1000 legeringsmetaller. Gull stemplet 585 tilsvarer 14 karat, og 750 tilsvarer 18 karat". 

Hentet fra Wikipedia: 
https://no.wikipedia.org/wiki/Karat_(gull)

Anonymkode: f8d77...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"I enkelte land stemples gullsmykker fortsatt for det meste med 18, 14, 9 og 8 karat. Man skal være klar over at smykker under 14 karat ikke kan kalles gullsmykker etter gjeldende europeiske standarder.

I Norge er det ikke tillatt å angi finheten i 
karat på varen, det benyttes istedet tusendeler (promille). Det er heller ikke lov til å stemple gull av lavere finhet enn 585/1000 rent gull og 415/1000 legeringsmetaller. Gull stemplet 585 tilsvarer 14 karat, og 750 tilsvarer 18 karat". 

Hentet fra Wikipedia: 
https://no.wikipedia.org/wiki/Karat_(gull)

Anonymkode: f8d77...140

Er flere som stempler 9kt, men riktig nok med «9kt» da. Mener Bjørklund og lignende bijouteri-forretninger gjør det. 

Anonymkode: 9fb88...f96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 Karat gull er 375 deler gull og 625 deler annet.  Minstekravet i Norge for å kalle noe gull er 585 deler gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er flere som stempler 9kt, men riktig nok med «9kt» da. Mener Bjørklund og lignende bijouteri-forretninger gjør det. 

Anonymkode: 9fb88...f96

Bijouteri-butikker selger vel ikke edelt metall? 

9 karat gull inneholder 37,5 % gull. De kan også være stemplet med 375. 

Gult gull får ofte en litt lysere farge, mens hvitt gull ser nokså likt ut. 

Anonymkode: 8d2e2...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bijouteri-butikker selger vel ikke edelt metall? 

9 karat gull inneholder 37,5 % gull. De kan også være stemplet med 375. 

Gult gull får ofte en litt lysere farge, mens hvitt gull ser nokså likt ut. 

Anonymkode: 8d2e2...db4

Jeg anser ikke eksempelsvis Bjørklund som en ordentlig gullsmed i den forstand, når de hovedsakelig selger smykker av meget rimelig kvalitet. De har en del av uekte stener og metaller, men selvfølgelig noe i gull og med diamanter. 

Fargen på gullet kommer helt an på resterende metaller som er blandet inn. 

Anonymkode: 9fb88...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 14.15, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er chanti da .. De bruker lavere mengde gull for å presse prisene ned. 9kt Gull er aldri noe en gullsmed med selvrespekt ville kalt for gull .. 

Anonymkode: 9fb88...f96

Jeg så idag Bjørklund reklamerte for gullringer, og når jeg leste nærmere så var de 9 karat gull. Var ikke klar over de brukte 9 karat gull i Norge. 

Anonymkode: ce4c2...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2020 den 14.26, Whistler skrev:

9 Karat gull er 375 deler gull og 625 deler annet.  Minstekravet i Norge for å kalle noe gull er 585 deler gull. 

Det bar det jeg også mente.

Anonymkode: ce4c2...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 2010 så begynte de å selge 9 karat gull hos bjørklund, gullfunn O. L men de var da pålagt å fortelle at det kun var 9 karat. 

Selv så reagerer jeg på 9 karat gull kjøpt hos bjørklund og gullfunn. Reagerer ikke på 14 karat gull. 

Anonymkode: ab6ba...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 2010 så begynte de å selge 9 karat gull hos bjørklund, gullfunn O. L men de var da pålagt å fortelle at det kun var 9 karat. 

Selv så reagerer jeg på 9 karat gull kjøpt hos bjørklund og gullfunn. Reagerer ikke på 14 karat gull. 

Anonymkode: ab6ba...391

Gjorde de? For 10 år siden altså.  9 karat gull er ikke gull for eg. Enig med deg at 14 karat gull er mer ok, men vil helst ha høyest mulig, og det er vel 18 karat gull. Eller tar jeg feil? Hva er det mest skikkelige gull de selger i Norge?

Anonymkode: ce4c2...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjorde de? For 10 år siden altså.  9 karat gull er ikke gull for eg. Enig med deg at 14 karat gull er mer ok, men vil helst ha høyest mulig, og det er vel 18 karat gull. Eller tar jeg feil? Hva er det mest skikkelige gull de selger i Norge?

Anonymkode: ce4c2...55e

18 karat er det bedre, da 24 karat blir alt for mykt for smykker igjen. David Andersen har smykker i 18 karat både på egne merker og leverandørers merker. Det kommer litt an på hva du vil ha. Ellers finnes det flere forretninger som har det, kommer litt an på hvor i landet du hører til. Finnes nok på nett også. :) 

Anonymkode: 9fb88...f96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Gammel tråd, men min erfaring er at ringer i 14 karat går i stykker veldig kjapt da gullet er for mykt.

Kjøpte en dyr ring hos Chanti som delte seg i to etter kort tid. Så nå kjøper jeg kun ringer i 9 karat, holder seg mye bedre.

Hadde samme opplevelse med et par øredobber også. Det var veldig tynne ringer i 14 karat, og de brakk etter kort tid. Og jeg har behandlet de varsomt.

Anonymkode: ed952...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...