Gå til innhold

Drivstofforbruk 105hk vs 150hk


petterm

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en bil som finnes i 2 varianter, 105 hk og 150hk. Hvilken modell har høyest forbruk ved samme kjøremønster? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved teoretisk lik virkingsgrad og nøyaktig identiske forhold vil forbruket være det samme uansett motor.

 

det er foten som trykker på gasspedalen som bestemmer forbruk,

Anonymkode: d027e...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo på belastningen, hvor tung bilen er osv. Hvis bilen veier 900 kg (eksempelvis), og ved kjøring på en flat strekning uten å trykke "hardt på pedalen", så vil 105 hesteren bruke mindre. Hvis du derimot trekker en henger og har en totalvekt på si 3 tonn, så kan det godt være 105 hesteren bruker langt mer.

Anonymkode: d6f5e...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at denne tråden ble laget egentlig, for akkurat dette har vært et tema jeg har tenkt på. Jeg kjører til vanlig en 2012 golf med 105hk, hvor jeg nå låner en 2010 Golf R 150hk. Jeg kommer meg lett opp til Oslo fra Arendal (2012modell) hvor drivstoffmåleren såvidt har begynt å røre på seg, med 2010 modellen har den allerede beveget på seg fra da jeg kjører fra bensinstasjonen og kommet meg hjem. 

Selvfølgelig, nå er 2010 modellen noe tyngre. Mulig det er jeg som kødder litt med gir og turtall fordi jeg plutselig sitter i en bil hvor jeg omtrent ikke behøver å skifte til 4gir før jeg er i 65km/t ish. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på mange faktorer. Det enkleste er å se hva produsenten sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved teoretisk lik virkingsgrad og nøyaktig identiske forhold vil forbruket være det samme uansett motor.

 

det er foten som trykker på gasspedalen som bestemmer forbruk,

Anonymkode: d027e...9f2

I praksis vil imidlertid forskjell i dreiemoment og vekt bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis bilen er identisk bortsett fra motoren vil de i teorien bruke lik mengde drivstoff.  Det er basal fysikk at lik mengde arbeid krever like mye energi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Whistler skrev:

Hvis bilen er identisk bortsett fra motoren vil de i teorien bruke lik mengde drivstoff.  Det er basal fysikk at lik mengde arbeid krever like mye energi.

Nuvel.

Motorsykkelen min ble bygget om fra 883 til 1200 kubikk, og brukte mindre bensin når sylindervolumet økte. Motoren jobbet ikke så hardt, og jeg trengte ikke gire like mye. 

Ser man på bilprodusentenes tall, ligger en 2-liters bensinmotor på et lavere forbruk enn 1.6 literen. 

Skal man kjøre seg selv og matpakken på flate veien vil nok den på 105 hk bruke lite. Fyller du bilen med slekten og bagasje og kjører opp i fjellet, vil nok 150 hk bruke mindre. 

Anonymkode: 6c883...08c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nuvel.

Motorsykkelen min ble bygget om fra 883 til 1200 kubikk, og brukte mindre bensin når sylindervolumet økte. Motoren jobbet ikke så hardt, og jeg trengte ikke gire like mye. 

Ser man på bilprodusentenes tall, ligger en 2-liters bensinmotor på et lavere forbruk enn 1.6 literen. 

Skal man kjøre seg selv og matpakken på flate veien vil nok den på 105 hk bruke lite. Fyller du bilen med slekten og bagasje og kjører opp i fjellet, vil nok 150 hk bruke mindre. 

Anonymkode: 6c883...08c

Jeg tviler ikke på at din observasjon er sann, og det kan komme av flere variabler, endret dreimomentkurve, nye forgassere, omdreving, vektreduksjon, mindre luftmotstand.  I hovedsak vil vel en motor som blir overhalt bruke mindre drivstoff etterpå enn det den gjorde før.

Drivstofforbruk er en funksjon av hvor mange HK man tar ut til enhver tid.  Tommelfingerregel normalforbruk av bensin for en forgassermotor er 300 g/HK/time.  Nye høyeffektive innsprøytingsmotorer ca 200 g/HK/time og det samme for diesel.

Gitt at lasten er den samme vil behovet for kraft være den samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om dette? For det første finnes det teknoske data som oppgir teoretosk forbruk. I praksis er det ikke lett å si. Hvis du kjører med mye last vil det oftest bety at den største motoren er billigst. Nå indikerer jeg at du stiller feil spørsmål. Årsaken er at det spiller ingen rolle. Det er oftest bare en marginal forskjell. Den lille forskjellen er uansett verdt merforbruket i drivstoff. Noen bilmotorer har registerreim som må byttes iblant. Det kan koste opp mot 10 tusen ogmå kanskje gjøres hvert 5. År eller lignende. Se heller på slike ting og sjekk om noen av motorene har spesielle problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

Hvorfor spør du om dette? For det første finnes det teknoske data som oppgir teoretosk forbruk. I praksis er det ikke lett å si. Hvis du kjører med mye last vil det oftest bety at den største motoren er billigst. Nå indikerer jeg at du stiller feil spørsmål. Årsaken er at det spiller ingen rolle. Det er oftest bare en marginal forskjell. Den lille forskjellen er uansett verdt merforbruket i drivstoff. Noen bilmotorer har registerreim som må byttes iblant. Det kan koste opp mot 10 tusen ogmå kanskje gjøres hvert 5. År eller lignende. Se heller på slike ting og sjekk om noen av motorene har spesielle problemer. 

Jeg spør fordi jeg er usikker på om det er en forskjell i praksis. Sikkert lurt å sjekke om motorene er kjent for spesielle problemer. Kanskje jeg skal spørre verkstedet jeg pleier å bruke.

Jeg vurderer en Octavia 4x4 med 105 eller 150 hk diesel, mest aktuelt med 2015 eller 2016 modell. Vet du noe om de motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, petterm skrev:

Jeg spør fordi jeg er usikker på om det er en forskjell i praksis. Sikkert lurt å sjekke om motorene er kjent for spesielle problemer. Kanskje jeg skal spørre verkstedet jeg pleier å bruke.

Jeg vurderer en Octavia 4x4 med 105 eller 150 hk diesel, mest aktuelt med 2015 eller 2016 modell. Vet du noe om de motorene?

Du spurte helt spesifikt om forskjeller i drivstofforbruk ved samme kjøremønster.  Ønsker du å endre problemstillingen?  Gå for den med minst kilometer på klokka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Whistler skrev:

Du spurte helt spesifikt om forskjeller i drivstofforbruk ved samme kjøremønster.  Ønsker du å endre problemstillingen?  Gå for den med minst kilometer på klokka.

Jeg prøver bare å følge opp dine fornuftige innspill. Jeg har ikke tenkt på at enkelte motorer kan ha kjente problemer. 

Takk for gode råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.3.2020 den 20.46, dillyduzit skrev:

2010 Golf R 150hk

Hadde Golf R så lite HK i 2010?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, poli10 skrev:

Hadde Golf R så lite HK i 2010?!

Det var faktisk en 2008 modell fant jeg ut i går. 

Endret av dillyduzit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bil med 105 hk er i dag kraftig undermotorisert. Jeg hadde inntil nylig en familiebil fra 2002 med 125 hk og det var bare såvidt det var nok. Drivstofforbruk utgjør sjeldent mer enn 1/3 av alle kostnader ved eierskap av bil, i det siste egentlig mindre fordi så mange biler bruker så lite. Den med 150 hk er antagelig litt bedre utstyrt også. Har du råd og anledning til det, gå for den kraftigere bilen.

Anonymkode: 2dc85...0bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

En bil med 105 hk er i dag kraftig undermotorisert. Jeg hadde inntil nylig en familiebil fra 2002 med 125 hk og det var bare såvidt det var nok. Drivstofforbruk utgjør sjeldent mer enn 1/3 av alle kostnader ved eierskap av bil, i det siste egentlig mindre fordi så mange biler bruker så lite. Den med 150 hk er antagelig litt bedre utstyrt også. Har du råd og anledning til det, gå for den kraftigere bilen.

Anonymkode: 2dc85...0bf

Hæ, jeg hadde på den tiden en småbil med max 60 hester, og den gikk helt fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, I Grosny skrev:

Hæ, jeg hadde på den tiden en småbil med max 60 hester, og den gikk helt fint.

Nei, den gikk ikke «helt fint».

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW med den typiske norgesmotoren 316. Dvs 1.6 liter og 90hk (Fantes kun i Norge) brukte mere drivstoff enn BMW 320 med 150hk. det ble tungt for den motorsvake motoren. Men pga av hk avgiften (som bare Norge hadde) gjorde at 320 ble mye dyrere. 

Typiske billige asiatiske biler som brukte utdatert  tysk teknologi hadde vi og mange av. Moderne motoren var mest effektive, men siden de hadde høyere oppgitt effekt så kjøpte nordmenn gamle forurensende teknologi fra Asia. Siden hk avgiften gjorde dem gunstige,

Heldigvis ble sosialistene kastet og de borgerlige fikk fjernet denne idiotiske politikken.

Anonymkode: 1138a...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, poli10 skrev:

Nei, den gikk ikke «helt fint».

Joda, men den var ikke perfekt til å trekke henger med fordi motoren var for lett, slik at forhjulene fikk mindre marktrykk enn optimalt med tanke på styring og drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...