Gå til innhold

Jeg er kaloripessimist


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å gå ned en del i vekt, og prøver å passe på hva jeg spiser. Jeg har en lei tendens til å sabotere for meg selv ved at jeg går en hel dag og spiser ganske lite, for så å falle for fristelsen til å hive innpå med mat og snacks når kvelden kommer. Jeg er sånn typisk "nå har jeg spist en usunn ting, da kan jeg like godt bare bøtte nedpå fordi jeg har allerede ødelagt for meg selv i dag", og dette spolerer jo all fremgang. Det skjer nok fordi jeg har hatt lavt blodsukker gjennom hele dagen, i tillegg til at jeg rettferdiggjør det med at jeg jo har spist lite mesteparten av dagen. 

For eksempel var jeg på fjelltur i over tre timer i dag. Spiste en Wasa sandwich (ca 200 kcal) før jeg dro, og så spiste jeg to hjemmelagde fiskeburgere(700-1000 kcal) litt senere. Siden jeg spiste to fiskeburgere og ikke holdt meg kun til en, føler jeg at jeg har ødelagt for meg selv i dag, og kjenner på at jeg kan være tilbøyelig til å ødelegge den på ordentlig senere. Skal så klart prøve mitt beste for å unngå det. 

Håper å få noen råd fra dere med bedre peiling enn meg. 

Anonymkode: e6731...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som fungerer best for meg er periodisk faste. Det betyr at jeg etter 16:8 prinsippet, faster 16 timer og spiser i 8, men jeg spiser selvfølgelig ikke hele tiden.

I tillegg prøver jeg å være flink til å ha grønnsaker og frukt tilgjengelig, det er bedre å gå på en smell med druer enn med sjokolade ;)

Du har forresten ikke overspist med ca 1200 kcal, spesielt ikke etter 3 timers tur. 

Du kan klare dette, men jeg tror kanskje du ikke er der at du er skikkelig motivert? Prøv å finne ut hva som fungerer for deg matmessig, tror det er den beste måten å gå ned i vekt på.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn, men har først nå innsett at det er dette mønsteret som gjør at jeg legger på meg. Eneste som funker er kaloritelling, og holde meg til det. Bruker vektklubben, funker greit mens jeg prøver å endte tankesett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.3.2020 den 18.19, AnonymBruker skrev:

Prøver å gå ned en del i vekt, og prøver å passe på hva jeg spiser. Jeg har en lei tendens til å sabotere for meg selv ved at jeg går en hel dag og spiser ganske lite, for så å falle for fristelsen til å hive innpå med mat og snacks når kvelden kommer. Jeg er sånn typisk "nå har jeg spist en usunn ting, da kan jeg like godt bare bøtte nedpå fordi jeg har allerede ødelagt for meg selv i dag", og dette spolerer jo all fremgang. Det skjer nok fordi jeg har hatt lavt blodsukker gjennom hele dagen, i tillegg til at jeg rettferdiggjør det med at jeg jo har spist lite mesteparten av dagen. 

For eksempel var jeg på fjelltur i over tre timer i dag. Spiste en Wasa sandwich (ca 200 kcal) før jeg dro, og så spiste jeg to hjemmelagde fiskeburgere(700-1000 kcal) litt senere. Siden jeg spiste to fiskeburgere og ikke holdt meg kun til en, føler jeg at jeg har ødelagt for meg selv i dag, og kjenner på at jeg kan være tilbøyelig til å ødelegge den på ordentlig senere. Skal så klart prøve mitt beste for å unngå det. 

Håper å få noen råd fra dere med bedre peiling enn meg. 

Anonymkode: e6731...433

Dette skjer ikke fordi du har lavt blodsukker, det du driver med er, som du er inne på, å rettferdiggjøre å slippe følge dietten din. Du må fikse tankemønsteret ditt, det gir ingen mening å "like gjerne bøtte nedpå". Hvis du har en dårlig dag på jobben, så sier du ikke opp. Hvis du gjør en feil med en arbeidsoppgave, legger du den ikke bare fra deg og gir opp.

Du har ikke gjennomføringsevne, du er fast i et tankesett som gir deg kortsiktig glede, og du må bare få orden på det. Du kan gjerne se på maten du spiser også, å spise en Wasa Sandwich før en fjelltur når du VET at du har vansker med å kontrollere appetitten, er tullete.

Du ødelegger for deg selv, ja, men du lar deg selv få lov til det. Det er enklere å "ødelegge for seg selv" enn å følge en diett og være konsistent.

Anonymkode: df156...0fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer ikke fordi du har lavt blodsukker, det du driver med er, som du er inne på, å rettferdiggjøre å slippe følge dietten din. Du må fikse tankemønsteret ditt, det gir ingen mening å "like gjerne bøtte nedpå". Hvis du har en dårlig dag på jobben, så sier du ikke opp. Hvis du gjør en feil med en arbeidsoppgave, legger du den ikke bare fra deg og gir opp.

Du har ikke gjennomføringsevne, du er fast i et tankesett som gir deg kortsiktig glede, og du må bare få orden på det. Du kan gjerne se på maten du spiser også, å spise en Wasa Sandwich før en fjelltur når du VET at du har vansker med å kontrollere appetitten, er tullete.

Du ødelegger for deg selv, ja, men du lar deg selv få lov til det. Det er enklere å "ødelegge for seg selv" enn å følge en diett og være konsistent.

Anonymkode: df156...0fd

Du har nok rett i det ja, men jeg mener fortsatt at blodsukkeret også spiller en rolle. Jeg har heldigvis klart å holde meg til dietten siden tirsdag, og har planer om å fortsette med det :) Er ikke så ille når man først er i gang, synes jeg.

Merker at det hjelper på kaloripessimismen å spise måltider som er lett å følge kaloriene til, sånn at jeg vet helt nøyaktig hva jeg har fått i meg i løpet av en dag. 

Anonymkode: e6731...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah... ❤️❤️❤️ Denne kjenner jeg til godt. 😅 

Veldig bra at du føler du er på sporet. Jeg ville bare legge til at du ikke må være overstreng med deg selv. 

Hvis du leser HI så Vet du at 1200kcal IKKE er å ha ødelagt noen ting. Ikke engang om det hadde vært bare melkesjokolade. Du hadde en kjempe fin dag hvor du spiste fiskeburger og wasa sandwich. Du holdt dietten din og alt er fryd og gammen. Høres veldig bra ut spør du meg! 

Men av en eller annen grunn så lager vi oss en del regler ved vekttap som er tullete. Jeg hadde det samme med pasta og dressing. Hadde jeg spist det så var ikke det "Idielt" for dietten min. Og da kunne det være. Heldigvis lagt det bak meg. 

Det som er bra er at neste gang vet du det. Så du er forberedt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor enorme fiskeburgere er det du lager som har så mye kalorier??

Du kan for øvrig spise usunt så lenge du ikke spiser for mye og fortsatt gå ned i vekt. Hadde du holdt deg til knekkebrød og fiskeburgere den dagen, så hadde kroppen din klart å bruke alle kaloriene og du ville brent fett i tillegg. Du må tenke "idag har jeg kun spist 1500 kcal og dersom jeg ikke spiser mer vil jeg brenne fett". Ikke "idag har jeg spist usunt, derfor burde jeg spise mer". 

Anonymkode: f4870...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor enorme fiskeburgere er det du lager som har så mye kalorier??

Du kan for øvrig spise usunt så lenge du ikke spiser for mye og fortsatt gå ned i vekt. Hadde du holdt deg til knekkebrød og fiskeburgere den dagen, så hadde kroppen din klart å bruke alle kaloriene og du ville brent fett i tillegg. Du må tenke "idag har jeg kun spist 1500 kcal og dersom jeg ikke spiser mer vil jeg brenne fett". Ikke "idag har jeg spist usunt, derfor burde jeg spise mer". 

Anonymkode: f4870...1c1

To vanlige Hatting hamburgerbrød inneholder 510 kalorier totalt, og hver fiskekake regner jeg for å ha ca 150 kalorier hver. De er hjemmelaget av en slektning, så kaloriinnholdet baserer jeg kun på hva en butikkfiskekake på samme størrelse inneholder. Da er vi allerede oppe i 810 kcal. I tillegg til dette må vi ta med tilbehør i form av dressing og sprøstekt løk i tillegg til salat og kan plusse på ca 50 kalorier til. Totalen for hele middagen blir da på ca 860 kalorier. 

 

 

Anonymkode: e6731...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

To vanlige Hatting hamburgerbrød inneholder 510 kalorier totalt, og hver fiskekake regner jeg for å ha ca 150 kalorier hver. De er hjemmelaget av en slektning, så kaloriinnholdet baserer jeg kun på hva en butikkfiskekake på samme størrelse inneholder. Da er vi allerede oppe i 810 kcal. I tillegg til dette må vi ta med tilbehør i form av dressing og sprøstekt løk i tillegg til salat og kan plusse på ca 50 kalorier til. Totalen for hele middagen blir da på ca 860 kalorier. 

 

 

Anonymkode: e6731...433

Dropp brødet og spis grønnsaker til istedet. 

Anonymkode: f4870...1c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...