Gå til innhold

Fortell meg om symaskinen din


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst på en oppgradering, men i stedet for å fortelle hva jeg er ute etter og be om spesifikke anbefalinger tenkte jeg det kunne vært vel så interessant å høre om andres erfaringer med den maskinen de selv har. Kanskje kan en slik tråd være til nytte for andre som vurderer et kjøp, men ikke helt vet hva de trenger/ønsker seg. 

Så, dersom du vil dele:

Hvilken maskin har du, hva bruker du den mest til? Hva er positivt og hva er negativt, hvilke funksjoner ville du ikke vært foruten? 

Anonymkode: 09dae...d73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to maskiner nå. 

Startet nylig å sy, så da ble det en billig singer simple 3223 (tror jeg den heter). Den funker veldig bra til sy klær, hvert fall utfra min begrensede kunnskap. Kan sy med tvillingnål, så det er mest det og topstich den maskinen brukes  til nå. Den gjør også knappehull og slikt. 
 

Gikk nylig til innkjøp av en overlock, Juki Mo-654de. Den er jo en drøm!!!  Bare hatt den i ett par uker, men det går virkelig unna! 
 

Kjøpte begge maskinene på sykmaskiner.no. Juki er en demo-vare, så billigere enn normalt 😊

 

Jeg syr klær til voksen og barn.

 

Coverstich blir neste 😂

Anonymkode: 9e71c...edb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Når jeg skulle først kjøpe symaskin, tenkte jeg at det å legge opp jeans og gardiner ville vært primært bruksområde. Jeg kjøpte derfor en av de anbefalte nybegynner-symaskiner, Husqvarna viking 118, dette er 10 år siden. Den er ok symaskin, lett å bruke. Men jeg og den, vi har vokst fra hverandre ganske kjapt. 😅 Jeg begynte å sy alt mulig rart, alt fra bæresele til festdrakt. Denne maskinen funket konsekvent best med tynn, ikke glatt bomull. Tjukke stoffer, glatte stoffer, flerlags overganger, og verst av alt, stretch stoffer, var bare mareritt. Jeg angret fort at jeg ikke kjøpte dyrere, elektronisk maskin med engang, det er så mye jeg savnet, og ikke bare motorkraft. Det er også en del ekstra føtter som finnes til Husqvarna maskiner, som ikke finnes til denne modellen. Man får ikke kjøpt walking foot, f.eks (overtransportør). Det skal sies. ar jeg kjøpte både overlock og coverstitch, først kombinert, så hver for seg etterhvert. Men, så følte jeg for å oppgradere symaskina, og gikk for Pfaff. Den dyrere elektronisk pfaff ambition. Nå, det er ingenting å si på utvalget av sømmer, og ekstra funksjoner, og overtransportør er innebygd. Motoren er bare sykt sterk, denne maskinen syr gjennom alt jeg trenger ihvertfall, uten minste rykning. Uten ekstra «brrr» i motorlyden. Men jeg er dessverre ikke forelsket. 😳😖 Jeg synes innebygde overtransportør er i veien. Jeg skulle ønske jeg kunne ta den av av og til. Innebygde saksa fungerer 60% av tida. Jeg synes også treing av Pfaff er litt rar.  Jeg kommer ikke til å oppgradere, for jeg er egentlig fornøyd, men jeg er bare ikke hundre prosent fornøyd. :) 

Jeg har forresten Brother overlock og Janome coverstitch, og disse to er bare 😍

Anonymkode: ef5ce...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Bernina Bernette 25. Heilt grei, syr omtrent like bra som disse billige på Obsen men har ein del meir fancy funksjoner som pyntesømmer og alfabet. Bruker den mest til ting i faststoff, men den står for det meste i ro etter at eg kjøpte overlock og Coverstitch. Liker best at den har start og stoppfunksjon, kan stoppe med nålen nede, fine sømmer. Men er litt svak, tåler ikkje tjukke lag med stoff. Kunne godt tenkt meg å bytta ut Berninaen med ein Pfaff Ambition 620 pga overtransportør. 

Har Brother 4234d overlock som syr som ein draum, og Janome Coverpro 2000 som til trass for litt hoppesting i ny og ne er kjekk til å bruke på oppleggskanter og pyntesaum over raglan f.eks. Bruker mest overlocken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en janome hild. For meg fungerer den helt bra, spesielt når jeg begynte å se i bruksanvisning når jeg støtte på problemer med stoffet. Bruksanvisningen er veldig god, med illustrasjon av problemer og veiledning i hva man skal justere for å fikse det.

Den er ikke veldig sterk, så jeg må ofte snurre for hånd når det er mange lag i tykkere stoff.

Jeg er veldig glad i overlockfoten. Derimot skulle jeg ønske man kunne sy på begge sider av glidelåsfoten (men når jeg tenker etter så vet jeg ikke om jeg prøvde å flytte nåla)

Anonymkode: 59360...44a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...