Gå til innhold

Hvorfor er dagpenger så lite?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvorfor dagpenger er satt til kun 60% av inntekt? Jeg har helseplager som tilsier at jeg burde gå over på dagpenger mens jeg søker ny jobb, men pga den lave satsen har jeg ikke råd til det😣

Anonymkode: 28032...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo flytte til et annet land og ikke få noen penger i det hele tatt? 

Om det er så ille, så får du be legen din om sykmelding.

Anonymkode: c23b3...e74

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk ikke skal ha det komfortabelt på dagpenger, det skal fungere som en dytt i retning av å få seg en bedre betalt jobb. Men om du har helseplager som gjør at du ikke kan gjøre jobben din så er jo sykemelding rette veien å gå? 

Anonymkode: 53f8d...321

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvorfor dagpenger er satt til kun 60% av inntekt? Jeg har helseplager som tilsier at jeg burde gå over på dagpenger mens jeg søker ny jobb, men pga den lave satsen har jeg ikke råd til det😣

Anonymkode: 28032...89f

Du skal ikke gå over på dagpenger med helseplager.  Dagpenger er for reelle arbeidssøker, du må søke på stillinger ( 1- 5stk / dag) og delta på forskjellige opplegg via NAV når du er på dagpenger. 

Anonymkode: 7adea...e76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mye sykemeldt det siste året. Jeg nærmer meg 1 års grensa snart. Og da må jeg være i jobb i 6 mnd uten fravær for å kunne ta ut ny sykemelding husker jeg ikke feil. Jeg kjenner kroppen. 6 mnd uten sykefravær kommer ikke til å gå

Anonymkode: 28032...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel flere grunner. For det første blir det vilt dyrt for staten å betale full lønn for alle som blir permittert eller er arbeidsledige. Statskassen er ikke uendelig. Jeg synes vi bør være takknemlig for at vi får noe i det hele tatt, mange land har ikke slike sikkerhetsnett. 

For det andre er det jo en motivasjon for å komme seg ut i jobb. Hvis man får like mye penger av å gå hjemme, hvorfor skal man da gidde å jobbe for å få seg en ny jobb? 

Hvis du er syk må du bli sykemeldt, over på arbeidsavklaringspenger etc. Dagpenger har ingenting å gjøre med helse. Det er penger man får for å være arbeidsledig, ikke syk. 

Anonymkode: 3e33a...d17

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært mye sykemeldt det siste året. Jeg nærmer meg 1 års grensa snart. Og da må jeg være i jobb i 6 mnd uten fravær for å kunne ta ut ny sykemelding husker jeg ikke feil. Jeg kjenner kroppen. 6 mnd uten sykefravær kommer ikke til å gå

Anonymkode: 28032...89f

Da er det mulig at du kan over på AAP. Da kartlegger de deg for å finne ut hva du kan gjøre og hvordan du evt skal få det til (annen utdanning, legehjelp, arbeidstrening etc). 

Anonymkode: 53f8d...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært mye sykemeldt det siste året. Jeg nærmer meg 1 års grensa snart. Og da må jeg være i jobb i 6 mnd uten fravær for å kunne ta ut ny sykemelding husker jeg ikke feil. Jeg kjenner kroppen. 6 mnd uten sykefravær kommer ikke til å gå

Anonymkode: 28032...89f

Da er det AAP skal over på.

 

Anonymkode: 7adea...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det AAP skal over på.

 

Anonymkode: 7adea...e76

Det kan stemme ja. Men satser på AAP er like lav som dagpenger 😥

Anonymkode: 28032...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan stemme ja. Men satser på AAP er like lav som dagpenger 😥

Anonymkode: 28032...89f

Ja, det er det dessverre.

Anonymkode: c23b3...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har helseplager, burde du jobbe i det hele tatt? Høres jo merkelig ut, skal du bare utnytte dem for å få penger da? Siden du kan jobbe, men du vil bare ha dagpenger i ett par uker imens du søker jobb :S 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært mye sykemeldt det siste året. Jeg nærmer meg 1 års grensa snart. Og da må jeg være i jobb i 6 mnd uten fravær for å kunne ta ut ny sykemelding husker jeg ikke feil. Jeg kjenner kroppen. 6 mnd uten sykefravær kommer ikke til å gå

Anonymkode: 28032...89f

Du blir da som så mange andre av oss som ikke kan jobbe. Vi får lite å rutte med, sånn er det bare, og sånn har det vært i lang tid.

Anonymkode: 0673c...a34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rosatoast skrev:

Hvis du har helseplager, burde du jobbe i det hele tatt? Høres jo merkelig ut, skal du bare utnytte dem for å få penger da? Siden du kan jobbe, men du vil bare ha dagpenger i ett par uker imens du søker jobb :S 

Den tok jeg ikke helt. Jeg kan fint jobbe, men har en fysisk jobb og en kropp som krangler, så jeg burde ha en annen jobb bare. Søker jobber hele tiden, men har enda ikke fått noe napp. Jeg lurte derfor på om aap/dagpenger kunne være en midlertidig løsning, men det er det ikke når satsen er så liten. 

Anonymkode: 28032...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du syk så er sykepenger riktig.
Er du syk og trenger behandling/utredning så er aap riktig.

Om du skal bytte jobb så må du søke jobb før du sier opp din gamle jobb. Ellers så blir det jo da dagpenger i mellom tiden. Dagpenger er ikke en stønad du skal leve av, men en du skal overleve på imellom to jobber. 
Er helsen et problem så må du be om tilrettelegging på jobben mens du søker en ny. 

Dersom du ikke får jobb pga manglende erfaring, utdannelse og slikt så kan du sjekk ut om du får betalt for omskolering.

Dersom dagpenger virkelig er for lite så må du søke sosialhjelp. Men det får du ikke om du føler du ikke har nok penger til sjokolade og nye sko hver uke, så derfor ønsker du mer penger. Det er ikke slik det fungerer. Da må du finne en midlertidig deltidsjobb for å supplere mens du søker fulltidsjobb. 

Anonymkode: c00ec...76c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du syk så er sykepenger riktig.
Er du syk og trenger behandling/utredning så er aap riktig.

Om du skal bytte jobb så må du søke jobb før du sier opp din gamle jobb. Ellers så blir det jo da dagpenger i mellom tiden. Dagpenger er ikke en stønad du skal leve av, men en du skal overleve på imellom to jobber. 
Er helsen et problem så må du be om tilrettelegging på jobben mens du søker en ny. 

Dersom du ikke får jobb pga manglende erfaring, utdannelse og slikt så kan du sjekk ut om du får betalt for omskolering.

Dersom dagpenger virkelig er for lite så må du søke sosialhjelp. Men det får du ikke om du føler du ikke har nok penger til sjokolade og nye sko hver uke, så derfor ønsker du mer penger. Det er ikke slik det fungerer. Da må du finne en midlertidig deltidsjobb for å supplere mens du søker fulltidsjobb. 

Anonymkode: c00ec...76c

Er absolutt ikke derfor AAP ikke strekker til. Jeg har regnet på det. Går jeg over på AAP får jeg ca 16 utbetalt. Jeg har rundt 14 i faste utgifter. Da sitter jeg igjen med kun 2000,- som skal holde til mat for meg og 3 barn til neste lønning. Sier seg selv at det ikke går

Anonymkode: 28032...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ditt forslag til løsning da, TS?

Anonymkode: 1a204...985

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvorfor dagpenger er satt til kun 60% av inntekt? Jeg har helseplager som tilsier at jeg burde gå over på dagpenger mens jeg søker ny jobb, men pga den lave satsen har jeg ikke råd til det😣

Anonymkode: 28032...89f

Fordi det skal være litt ubehagelig å gå på økonomisk bistand fra staten. Man skal ikke få det altfor økonomisk behagelig på stønad, for hvem ville vel egentlig ønsket å gå tilbake i lønnet jobb etterpå da? Veldig mange arbeidsføre mennesker ville nok foretrukket å bli på stønad om det var så godt betalt.

Vi har veldig gode støtteordninger her i landet. Et helt år med full lønn som sykemeldt. Betalte foreldrepermisjoner med baby i et år. Dagpenger for arbeidsføre, men arbeidsløse folk. Gratis sykehusbehandling, bare en liten egenandel på noen hundrelapper. Alt i alt så kryr det av støtteordninger til alt mulig. Men man kan altså ikke gi full lønn til arbeidsløse, for da hadde de blitt værende på arbeidsløshetstrygd så lenge som overhodet mulig.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den tok jeg ikke helt. Jeg kan fint jobbe, men har en fysisk jobb og en kropp som krangler, så jeg burde ha en annen jobb bare. Søker jobber hele tiden, men har enda ikke fått noe napp. Jeg lurte derfor på om aap/dagpenger kunne være en midlertidig løsning, men det er det ikke når satsen er så liten. 

Anonymkode: 28032...89f

Det er fordi du ER sykemeldt nå. Det er de dårligste oddsene du kan ha når du søker ny jobb; å fortelle at "jeg er for tiden sykmeldt" eller de du har søkt hos får høre det av sjefen din når de ringer referansene dine for å forhøre seg om deg..."Nei, hun er ikke her, hun har vært sykemeldt et år snart, hun!" 

Det vil ingen arbeidsgivere ha. Klarer du det, så friskmeld deg og jobb en stund før du søker nye jobber igjen. Er man i arbeid, er det mye lettere å finne nytt arbeid, sies det.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den tok jeg ikke helt. Jeg kan fint jobbe, men har en fysisk jobb og en kropp som krangler, så jeg burde ha en annen jobb bare. Søker jobber hele tiden, men har enda ikke fått noe napp. Jeg lurte derfor på om aap/dagpenger kunne være en midlertidig løsning, men det er det ikke når satsen er så liten. 

Anonymkode: 28032...89f

Arbeidsavklaringspenger får du ikke hvis det er snakk om så kort tid. Arbeidsavklaringspenger får man hvis man ikke jobber (eller jobber bittelitt), pga man går i behandling eller er i påvente av uføretrygt.

Dagpenger er jeg usikker på, men de som er arbeidsledige og er i påvente av ny jobb/søker jobb/ikke er i tiltak via NAV. De får økonomisk sosialhjelp, og da får du penger èn gang i uka. Da kan du få enten et løpende vedtak eller engangs-vedtak med ny søknad hver mnd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

Det er fordi du ER sykemeldt nå. Det er de dårligste oddsene du kan ha når du søker ny jobb; å fortelle at "jeg er for tiden sykmeldt" eller de du har søkt hos får høre det av sjefen din når de ringer referansene dine for å forhøre seg om deg..."Nei, hun er ikke her, hun har vært sykemeldt et år snart, hun!" 

Det vil ingen arbeidsgivere ha. Klarer du det, så friskmeld deg og jobb en stund før du søker nye jobber igjen. Er man i arbeid, er det mye lettere å finne nytt arbeid, sies det.

Nei jeg er ikke sykemeldt nå. Jeg er i full 100% jobb. Men jeg har vært mye sykemeldt det siste året. Såpass at jeg sammenlagt nærmer meg 1 års grensa. 

Og jeg oppgir aldri sjefen som referanse når jeg søker jobb. Det har jeg aldri gjort, og der har jeg ingen planer om å starte med

Anonymkode: 28032...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...